Announcement

Collapse
No announcement yet.

Å pusse opp bad eller å ikke pusse opp bad, det er spørsmålet.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Å pusse opp bad eller å ikke pusse opp bad, det er spørsmålet.

Jeg har to tyve år gamle bad, og de krever litt fiksing. De er ikke lekk eller noe, ingen krise sånn sett. De kan fikses midlertidig ved å sette inn dusjkabinett, flytte og remontere badekar, lage lufteventil/avtrekk og installere en varmeovn. Da blir de brukandes i noen(?) år (så lenge jeg orker kalde gulv og vinyltapet med blomstermønster), men trenger fortsatt en større oppussing en gang i fremtiden. Siden de ligger over hverandre og rør skal flyttes rundt omkring, bør de totalrenoveres samtidig (antar jeg).

Jeg har nok penger spart opp til å kunne totalrenovere begge, men hvis jeg betaler de pengene inn på boliglånet istedenfor så minsker jeg belåningsgraden fra 85% til 70%. Jeg har ingen andre lån. Og det er jo veeeeldig fristende for en pengevetter å redusere den prosenten… Enn så lenge koser jeg meg fælt med å bare se på pengene stå på konto

Fins det en mellomting, spare litt mer først og betale litt ned på boliglånet? De midlertidige fiksingene blir jo et lite femsifret beløp med elektriker, snekker, dusj og rørlegger. Samtidig har jeg ikke lyst til å vente lenge med totalrenovering bare for å skulle få valuta for de pengene, ei heller la vær å midlertidig ordne dem noe særlig lenger. Slik badene står nå funker de jo, men alt for primitivt å ha skummel løs vifteovn på badet og dusje i badekar med håndholdt dusj og uten avtrekksventil til at jeg gidder det noe særlig lenger. Noen tanker?

Jeg ville absolutt pusset opp bad.
    Det er greit å betale ned lånet til 75%. Men hvis du om få år må ta opp igjen det samme lånet, ser jeg ikke helt poenget. Man skal jo kunne leve greit, selv om man ønsker å leve billigst mulig.

Når det kommer til å pusse opp begge badene samtidig, er jeg mer usikker. For det første blir det jo åpenbart dobbelt så høy kostnad. Det andre momentet er at du ikke har noen bad å bruke i oppussingsperioden. Går det an å kun pusse opp det ene, men i samme slengen klargjøre for å pusse opp det andre ved en senere anledning?

Comment

Hei,

Jeg vil tro at det kanskje blir litt billigere å ta badene samtidig, men om det veier opp for ulempen det er å være uten bad er jeg usikker på.

Jeg er enig med TverFyll, lite poeng å kaste bort penger på en halvveis oppussing, når man likevel må gjøre det ordentlig senere. Oppussing av badet vil kunne føre til en verdistigning på boligen, så du skal ikke se bort i fra at du klarer å nærme deg 70% likevel.

Jeg ville godt for oppussing, med en ny verdivurdering når badene er ferdigstilt.

Comment

Working...
      X