Announcement

Collapse
No announcement yet.

Binde renta nå?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Binde renta nå?

Har fått tilbud fra banken om å binde renta for 3 år på den renta jeg har nå, 2,7%. Banken varsler renteøkning gjeldende fra november, liten økning men dog. Har forsåvidt stort huslån men har jo inntekt og da. Brente meg for noen år siden, (bandt renta for 5 år og da gikk den gradvis ned i de årene...) men hva nå? Truet med å flytte lånet over i Statens pensjonskasse, ville spare meg for noen hundrelapper i måneden. Men vet ikke om jeg "gidder" å søke om refinansiering i SPK.

Nå kjenner jeg ikke til hele lånesituasjonen din, men hvis banken uoppfordret tilbyr deg om å binde renten, ville jeg i utgangspunktet vært skeptisk. Det er svært sjelden det lønner seg å binde renten, og bankene tjener godt på fastrenter, men alt er selvfølgelig avhengig av din økonomiske situasjon. Takler økonomien din en renteoppgang opp til 5-6% ville jeg i hvert fall droppet fastrente. Hvis du derimot kommer til å slite med en rente på 3%, ville jeg vurdert det. Igjen, det er lite sannsynlig at det vil lønne seg, den eneste gevinsten er jo en forutsigbar utgiftspost på bolig. Men som du selv sier, det er fort gjort å brenne seg.

For øvrig, hvis du har 2,7% rente nå, ville jeg sett meg om etter en annen bank å flytte lånet til. Jeg hadde nylig en rente på 2%, som akkurat ble hevet til 2,25%. Det er ventet at den vil øke ytterligere de neste årene, men hvis du er på 2,7% allerede er en del å hente på å bytte bank hvis du har et stort lån.

Comment

Working...
    X