Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjeld/Sparing, noen gode råd?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gjeld/Sparing, noen gode råd?

Er 57 år og i fast jobb.
    Har gjeld på 620,000,-
    Det er et boliglån 4100,- pr mnd.
    Har 700,000;- spart opp i fond og aksjer.
    Hvordan håndtere dette videre tru?
    Betale ned litt eller all gjeld og spare renter og avdrag i fond og eller aksjer?
    Noen som har en super fasit til meg her

Hei,

du skriver ikke noe om hvor mye boligen er verdt, men vil anta du har relativt lav belåningsgrad og god sikkerhet i boligen. Hvor lenge har du igjen av lånet i forhold til nedbetalingsavtalen med banken? Det kan høres ut til at du har økonomi til å betale inn litt mer enn 4100,- i måneden, så jeg ville økt innbetalingen noe.

Jeg vil anta at fondene og aksjene er tiltenkt pensjon? Hvis du har tenkt å jobbe til du er 67 (10 år igjen), ville jeg etter hvert begynt å tenke på å redusere risikoen på disse.

Comment

Boligen min er verdt ca 1,1 mill.Har igjen 14 år og 10 mnd igjenn av lånet pr i dag effektiv rente på 3,15. Fond og aksjer er tenk til pensjon,tenkte det blir lite økning i fond aksjer om eg bruker det til nedbetaling av lån? Årsinntekt er ca 500.000.- pr år.

Comment

Behold fond og aksjer, kjøp mer når du kan:
        https://www.youtube.com/watch?v=_qNEePbUPis

Comment

Takker for ganske så gode råd

Comment

Originally posted by olsen12 View Post
            Boligen min er verdt ca 1,1 mill.Har igjen 14 år og 10 mnd igjenn av lånet pr i dag effektiv rente på 3,15. Fond og aksjer er tenk til pensjon,tenkte det blir lite økning i fond aksjer om eg bruker det til nedbetaling av lån? Årsinntekt er ca 500.000.- pr år.
            Hvis en har veldig lang horisont (type 30-40 år), er det ingen tvil om at fond kommer til å gi bedre avkastning enn nedbetaling av lån, men når du har mindre enn 5-10 år igjen er det ikke like opplagt. Som sagt ville jeg gått for lavere risiko for i alle fall deler av investeringen når det nærmer seg pensjonsalder.

For øvrig vil jeg tro at kunne tatt en prat med banken om å få lavere rente? Vil tro du skulle klart å fått den ned i 2,25-2,5%.

Comment

Hei.
              Jeg hadde foretatt en test av økonomien.
              Hvis du mister jobben, blir arbeidsufør, vil du da klare å betjene boliglånet?
              Du vil motta ca. 66% av bruttolønn, begrenset oppad til 6 – seks G.
              1 – en G er pr d.d. kr 96 883. 6 G = 581 298,00.
              Hvis denne testen viser at du kan beholde boligen under denne forutsetning ville jeg ha fulgt de andres råd. Hvis testen viser at du ikke kan beholde boligen ved redusert inntekt, ville jeg ha brukt av oppsparte verdier i aksjer eller fond, til boliggjelden var håndterbar, ved en inntektsreduksjon.
              Det er ikke bare den stigende renten du må ta hensyn til, men også andre utgifter du er nødt til å betale. Økning av strømpris, bompenger, drivstoff, og eventuelle økning av SFO, barnehage m.m.

Med vennlig hilsen
              TBergh
              T53.berg@gmail.com
              Med vennlig hilsen
              Tore Bergh
              t53.berg@gmail.com

Comment

Working...
              X