Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fordelingsnøkkelen er magisk!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Skattemannen View Post
    Jeg liker denne metoden. Når en av kontoene viser seg å ende i overskudd for hver måned, da bare justerer dere fordelingsnøkkelen?. Dersom man har avtalegiro er det kjedelig hele tiden å må passe på at det faktisk er nok på den respektive konto. Derfor har dere vel en sikkerhetsmargin. Hvor stor er sikkerhetsmarginen på hver av kontiene? Eller har dere andre ordninger?
    Jeg har ikke så mange kontoer da. Men om f.eks. matkontoen passerer 20 000 så flytter jeg det som er over på sparekonto i steden. Men tror kanskje jeg skal nedjustere den litt etterhvert. Må se nå som jeg får litt mindre inntekt hvordan det blir

Comment

Originally posted by anneo View Post
      Det som virkelig var et problem her, før, det var å holde styr på pengene når jeg bare hadde en konto, som het lønnskonto, der alt gikk ut fra.
      Ja, akkurat sånn er det. Jeg antar at folk tenker at siden en er vanskelig må sju være sju ganger så vanskelig eller noe sånt...
      http://twitter.com/syltegeek
      http://pengeprosjektet.blogspot.no

Comment

Originally posted by Pengeprosjektet View Post
        Jeg gjør noe liknende, og sjøl om noen ikke kan fatte hvordan jeg holder styr på så "mange" kontoer, så er det fantastisk både å se at det er penger til det jeg veit jeg trenger penger til, og å se at det ikke er penger på hovedkontoen som står der og utgir seg for å være tilgjengelige midler.
        "utgir seg for å være tilgjengelige midler" - veldig godt sagt. For det var litt der jeg gikk i baret før, såg på den ene månedlige lønnsutbetalingen som "tilgjengelige midler"... selv om jeg selvsagt visste at en del av den summen er bundet opp, så lot jeg vel litt som om at den oppbundne summen ikke var så stor ja, og da er det lett å forbruke for mye.
        Først da jeg kunne se summen på lønningsdag og si hardt til meg selv, "ja, summen er ikke så verst egentlig, men du HAR IKKE PENGER til å bruke, du har penger nå til å FORDELE, det er det du skal gjøre med den månedlige lønnsutbetalinga di. " Så ble en konto til tre, og etter en uke på dette forum begynte jeg å utvide antall konti.

Comment

Originally posted by anneo View Post
          "utgir seg for å være tilgjengelige midler" - veldig godt sagt. For det var litt der jeg gikk i baret før, såg på den ene månedlige lønnsutbetalingen som "tilgjengelige midler"... selv om jeg selvsagt visste at en del av den summen er bundet opp, så lot jeg vel litt som om at den oppbundne summen ikke var så stor ja, og da er det lett å forbruke for mye.
          Først da jeg kunne se summen på lønningsdag og si hardt til meg selv, "ja, summen er ikke så verst egentlig, men du HAR IKKE PENGER til å bruke, du har penger nå til å FORDELE, det er det du skal gjøre med den månedlige lønnsutbetalinga di. " Så ble en konto til tre, og etter en uke på dette forum begynte jeg å utvide antall konti.
          Ja... og det er jo en jobb å gå rundt å huske hva og hvor mye av de "tilgjengelige" pengene som ikke er tilgjengelige likevel... ikke en god ting å bruke hjernekapasitet på hver gang en vurderer å kjøpe noe, og en glemmer alltid et eller annet.

Hvor mange konti har du nå?

Comment

Originally posted by Pengeprosjektet View Post
            Ja... og det er jo en jobb å gå rundt å huske hva og hvor mye av de "tilgjengelige" pengene som ikke er tilgjengelige likevel... ikke en god ting å bruke hjernekapasitet på hver gang en vurderer å kjøpe noe, og en glemmer alltid et eller annet.

Hvor mange konti har du nå?
            Jeg har ti kontoer nå, det blir 11 i juni for da kjører jeg 10.000 inn på ny konto "Bil vedlikehold" i sparesmart. De pengene vil jeg ikke se i nettbanken, de skal stå til service/reperasjon som vil komme om kort tid eller lengre tid... Tror nok at antall konti kan reduseres noe om et par år, men jeg må ha det slik nå viss jeg skal nå sparemålene og ha full kontroll på forbruk.

Comment

Høres lurt ut, en bilkonto tror jeg jammen jeg ville hatt dersom jeg hadde hatt bil også.

Comment

Kommer bloggen tilbake igjen? Jeg ønsker å lese om fordelingsnøkkelen din, Lin.
                Mål for 2014:
                • Mannens studielån (51000)
                • Auka avdrag på huslån (m/ 4000/mnd)
                • Organisera buffer
                • Slutta med kredittkort
                • Få fellesøkonomi med mannen (?)
                • God delbetaling på ny bil

Comment

Fordelingsnøkkelen er kjempefin, og dette er et av de innleggene som hjalp meg aller mest da jeg var helt i startgropen med min egen økonomi! Synes absolutt den burde inkluderes her på forumet, dersom bloggen ikke kommer tilbake.

I mellomtiden kan jeg kanskje hjelpe! Siden jeg ikke vet om det er greit for blogg-innehaver om jeg blåkopierer teksten fra en nedlagt blogg inn hit, så velger jeg å verken kopiere teksten eller linke direkte, men heller å forklare en fremgangsmetode der du kan finne teksten som var i bloggen. Det er lite som blir helt borte på internettet…

Etter et Google-søk på for eksempel "pengevett fordelingsnøkkel" vil du se at blogg-innlegget kommer opp i resultatene. Siden bloggen er borte, kommer du bare til en feilmeldingsside ved å trykke på den linken. Men hvis du trykker på den lille pilen ved siden av nettsteds-adressen, får du opp en mulighet til å se en bufret versjon av siden. Den fungerer inntil videre.

Forsøker her å lime inn et bilde av hvor man skal trykke, for pedagogikkens skyld.

LPRMcVP.png

Comment

Takk sparemus! Dette var egentlig ikke nytt for meg, men husket det ikke da jeg søkte sist.
                    Mål for 2014:
                    • Mannens studielån (51000)
                    • Auka avdrag på huslån (m/ 4000/mnd)
                    • Organisera buffer
                    • Slutta med kredittkort
                    • Få fellesøkonomi med mannen (?)
                    • God delbetaling på ny bil

Comment

Working...
                    X