Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om du kunne reise tilbake i tid

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Om du kunne reise tilbake i tid

Sett at du kunne reise tilbake i tid til da du var tenåring, slå deg selv hardt i hodet og lære ditt yngre jeg noe om penger. Virkelig lære det, slik at det ble praktisert.

Hva ville det være?

Og hvordan tror du det ville ha endret veien videre?

Jeg ville nok ha fortalt meg selv følgende:
    • Spar! Legg unna 10% hver gang du får penger. Du vil ikke merke det nå engang, men gjett om du vil merke det den dagen du skal etablere deg!
    • Det er ingen skam å be om hjelp. Det er idiotisk å ikke søke om det man har krav på når man har et sykt barn bare fordi man vil klare seg selv. Det er langt mer ydmykende å hanskes med kreditorer den dagen økonomien går i dass selv om du har "gyldig grunn".
    • Når det ikke er nok penger - gjør alt annet enn å ta opp kredittkort og forbrukslån i den troen om at ting vil gå strålende neste måned.
    • ALDRI bruk mer penger enn du har. Aldri.
    • Lån er IKKE gratis penger. Heller ikke studielånet.
    • Pengevett er gøy. Det å spare og se pengene vokse, er gøy.
    • Mennesker først - så penger - så ting. (Suze Ormans mantra)
    • Og, for all del: IKKE kjøp den signalgule treningsdressen du en dag kommer til å synes er såå fin. Den er ikke det. Virkelig. Dyr er den også. (Ja, jeg syntes dette var et viktig punkt å ha med. )

Comment

* Spar endel av de pengene du tjener.
      * Kutt forbruket på småvarer!!! (snop og brus osv)
      * Ikke si opp BSUen fordi du trenger penger, se heller etter andre alternativer.
      * Det er dumt å stole på at renten skal forholde seg høy..
      Pengesparende, gjennbruks og økoblogg

Comment

Fullfør studiene dine!
        Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Det var klar melding, ja.

Comment

Jeg skrev tidligere et innlegg på bloggen min med tittelen "Hvorfor lærte de oss ikke dette på skolen?". Innlegget som jeg har limt inn nedenfor beskriver en del enkle økonomiske regler jeg skulle ønske jeg hadde lært og levd etter tidligere.

Om jeg hadde fulgt disse reglene tidligere i livet tror jeg nok ting hadde vært litt annerledes, både på godt og vondt kanskje. Mest godt tror jeg, for selv om noen av "regelbruddene" har gitt meg opplevelser og erfaringer jeg ikke ville vært foruten, så kunne jeg i dag hatt en mye større økonomisk frihet.

De to tingene jeg aller helst ville ha forandret på er sparing og pensjon. Jeg har jobbet fulltid, og mer enn det, hele tiden siden jeg gikk ut av videregående, og har tjent gode penger. Jeg skulle ønske jeg hadde spart noen av disse pengene isteden for å leve herrens glade dager. Jeg har aldri bekymret meg for pensjonisttilværelsen (og det gjør jeg for så vidt ikke nå heller), men om jeg hadde startet pensjonssparing tidligere i livet kunne jeg høstet større fordeler av sparingen jeg nå har startet med og jeg hadde ikke behøvd å jobbe så hardt for å prøve å ta igjen noe av det tapte.

Jeg skulle også ønske at jeg hadde unngått all idiotskatten jeg har betalt: lotto og alle pengene jeg har brukt på bil opp gjennom årene. Jeg hadde ikke klart meg uten bil, men jeg kunne ha klart meg uten dyre biler med stor motor. Jeg burde fått julekort fra bensinstasjoner og verkstednæringen her i landet!

Med litt mer økonomisk selvkontroll tidligere hadde jeg vært gjeldfri (tror jeg) og helt sikkert tatt det roligere nå. Heldigvis lærer man så lenge man lever

Jeg er ikke den eneste som mener at personlig økonomi er et emne som burde vert vektlagt mer i grunnskolen. Jeg har i det siste fått flere kommentarer og ytringer om dette, og det har lenge vært i tankene mine. Vi er nok mange som etter noen mindre kloke økonomiske krumspring har spurt oss selv: “Hvordan kunne jeg være så dum?” og “Hadde jeg bare visst hva dette ville føre til.” Hvorfor lærte de oss ikke noen basisregler for en sunn personlig økonomi på skolen? Kanskje gjorde de det, men tenk om vi hadde forstått og husket reglene når vi trengte dem…

Regler jeg ikke kan huske å ha lært på skolen:

Bruk mindre enn du tjener.
            Dette kan virke som en selvfølgelighet for mange, men dette er faktisk et problem for enkelte. Det finnes tusenvis blant oss som bruker mye mer enn vi tjener. Forbruket blir finansiert med hjelp av kredittkort, forbrukslån og andre kreditter som blir kastet etter oss av kredittbransjen. I en slik situasjon har man bare to valg. Redusere forbruket, eller å satse på en kraftig lønnsøke.

Bruk pengene dine på deg selv først.
            Betrakt deg selv som din viktigste kreditor etter at huslånet ditt er betalt. Skaff deg en sparekonto og sett inn 10% av lønnen din hver måned. Slik vil du etter hvert skaffe deg en bufferkonto som kan hjelpe deg når du møter uventede utgifter, eller når situasjoner som sykdom eller arbeidsløshet reduserer inntekten din over en periode. Når du venner deg og forbruket ditt til sparingen vil dette gå automatisk.

Prøv alltid å betale mer enn minimumsbeløpet.
            Renters rente er den sterkeste kraft i universet, og den jobber mot deg så lenge du har gjeld. Ved å betale inn litt ekstra på lånet ditt hver måned, kan du spare tusenvis av kroner i tillegg til at du sparer måneder og år på nedbetalingstiden.

Du må ikke nødvendigvis ha nyere bil enn naboen.
            Naboene har kanskje kjøpt en ny Mercedes i tillegg til BMW-en som alt står i oppkjørselen. Det betyr ikke at du også må kjøpe ny bil. Naboene har kanskje 100 000 i kredittkortgjeld og stjeler mat fra containeren bak Kiwi. Å sette seg i gjeld for å finansiere luksusting er rett og slett idiotisk.

De som gir deg kredittkort er ikke vennene dine.
            De trivelige menneskene som står på stands på Gardermoen eller på Karl Johan og forteller deg om alle fordelene med kredittkortet de vil gi deg er ikke vennene dine, uansett hvor hardt de prøver å bli det. Kredittbransjen eksisterer kun ved hjelp av de som ikke betaler saldoen ved forfall. Prinsippet bak renters rente er godt kjent av disse selskapene, og de er veldig glad i kunder som ikke betaler hele saldoen før forfall. Med en effektiv rente på over 30% tar det mindre enn 2,5 år før gjelden din er fordoblet.

Unngå idiotskatt.
            Kjøper du en helt ny bil faller den minst 15% i pris første året. Skal du kjøpe “ny” bil, så kjøp en bil som er to-tre år gammel og unngå 30% idiotskatt. Ta deg tid til å se deg rundt så du er sikker på å finne en bil som er tatt godt vare på.
            Lotto og andre lotterier er en straffeskatt for mennesker som er dårlige i matematikk. Sjansen for at du to ganger samme dag blir spist av en tiger på gaten i Hammerfest er omtrent like stor som at du vinner førstepremien i Vikinglotto.

Spar penger på forsikringene dine.
            Bruk ikke kaskoforsikringen din på småskader. Når bonustapet kommer med i regnestykket, må skaden være stor for at det lønner seg å gjøre dette. Øk isteden egenandelen din og få redusert premien. Spar kaskoen til du virkelig trenger den.
            Bruk samme taktikk på innbo og villaforsikring. Blir en rute knust, så ta den ikke på forsikringen. Øk heller denne egenandelen også, og reduser premiene dine.
            Før hvert hovedforfall bør du hente inn tilbud fra flere selskap. Ikke nøl med å skifte forsikringsselskap om du får et tilbud ditt eget selskap ikke kan matche.

Ikke glem personforsikring.
            Hva skjer med familien din den dagen du blir drept i en bilulykke? Blir de sittende med en uoverkommelig gjeld i tillegg til sorgen? Livsforsikring, ulykkes-, uføre- og personforsikringer. Det finnes mange produkter å velge mellom. Men sørg for at familien din vil ha det bra økonomisk om noe skjer med deg. Så krysser vi fingrene og håper dette blir din eneste tapte investering her i livet.

Lek ikke aksjemegler.
            Ikke tro at du er i stand til å beregne markedet bedre enn de pene unge mennene i dress som tjener 30 millioner i året. Spar pengene dine i fond isteden.

Hold deg borte fra spareprodukter du ikke forstår.
            Og om du ikke forstår dem, så spør ikke Terra-kommunene om råd. Om du ikke forstår det konsulenten i banken prøver å forklare deg om spareproduktet du blir tilbudt, så betyr ikke det at du er dum. Ikke lat som om du forstår hva som skal skje med pengene dine hvis du ikke gjør det. Om du i en slik situasjon taper penger, ja det er da du er dum.

Det er forskjell på investering og sparing.
            Å investere er noe du gjør når du er (så godt som) gjeldfri. Å spare penger er noe du bør gjøre hele tiden slik at du har litt midler tilgjengelig når du plutselig trenger dem. Skal du investere pengene dine, så skal du plassere dem smart for å tjene inn de 25% du betaler i rente på kredittkortet ditt.

Tenk pensjon tidlig.
            Du kan ikke stole på at folketrygden skal ta vare på deg når du blir gammel. Begynn sparingen til pensjonisttilværelsen så tidlig som mulig. På denne måten kan du få råd til å kjøpe din egen appelsinjuice når eldrehjemmet du bor på i fremtiden innfører rasjonering av saft og juice. Start gjerne med spareprodukter med en høyere risiko, som aksjefond. Etter hvert som du nærmer deg pensjonsalderen flytter du sparepengene dine over til produkter med mindre risiko, som obligasjonsfond og høyrentekontoer.

Sparing er en god vane, ikke en tung byrde.
            Foreldre som knytter det å spare til noe positivt får barn som vokser opp og begynner å spare. Når du venner deg til spareplanen din og føler at det går litt automatikk i det, så legg litt innsats i det å gi barna positive opplevelser knyttet til sparing. Ros og klapp på skulderen når ukelønnen går på sparegrisen, og kanskje en is på vei hjem fra banken når grisen er tømt. Gode sparevaner og tidlig forståelse for verdien av penger vil hjelpe barna dine senere i livet.

Ta vare på helsen din.
            Invester i din egen helse. Ikke vær redd for å bruke både tid og penger på din egen helse. Ta vare på kroppen din slik at sjansen for å bli syk minker. Å bli syk kan i tillegg til alt annet av smerte og bekymringer føre til økonomisk ruin. Sykepenger eller ikke. Det er ikke fett å leve av uførepensjon.

Penger er viktig.
            Men ikke det viktigste her i livet. God helse og lykke er viktigst. Å krangle om penger har ført, og fører fortsatt til mange skilsmisser. Og krangling løser som regel ikke så mange problemer uansett. Snakk med hverandre om penger, men slåss ikke. Legg planer og felles mål. Nyt ferier og livet generelt. Men husk: du skal ikke kaste vekk pengene dine.

Comment

Det hadde i grunnen vært fint om det fulgte med en bruksanvisning på fødestua....

Comment

Originally posted by tillitsmannen View Post
                Det hadde i grunnen vært fint om det fulgte med en bruksanvisning på fødestua....
                Tilknytningsomsorg og Trygg Oppvekst

Comment

Originally posted by tillitsmannen View Post
                  hehe

ville jeg spart konfepengen eller brukt de litt mer fornuftig, har brukt alt for mye penger på ting jeg overhode ikke trengte.
                  også ville jeg heller aldri begynt å snuse fordi der går det litt mye penger

Comment

- Startet BSU sparing med en gang jeg fikk jobb.
                    - Begynt å betale studielånet med en gang jeg fikk jobb.
                    - Funnet meg jobb som ikke lønner kun provisjon.

Det at jeg har dritt meg ut med å ta opp noen forbrukslån ville jeg ikke gjort om på, siden det har vært overkommelig, og jeg har lært leksa av det. Heller tabbe seg ut med 20.000 enn ett huslån på flere millioner.

Comment

Vi kjøpte hus da jeg begynte som lærling, så jeg har jo i grunnen "alltid" spart ved å betale på hus. Dermed kan jeg vel nesten ikke si at jeg burde spart så mye mer.

MEN; en lærdom jeg kan komme med er:

- det er dyrt å røyke

Men det visste jeg jo ikke sant? Så jeg kan liksom ikke si at det var en lærdom jeg ikke fikk heller Og jeg har ikke røykt hele tiden heller altså

Og enda en lærdom:

- ikke begynn å røyke igjen når du ikke har hatt et eneste trekk på 2,5 år, 1 trekk er nok! Men det hører forsåvidt ikke tenårene til da

Comment

Sett at du kunne reise tilbake i tid til da du var tenåring, slå deg selv hardt i hodet og lære ditt yngre jeg noe om penger. Virkelig lære det, slik at det ble praktisert.

Hva ville det være?

Livssituasjonen min i de tider var enormt vanskelig, (vold, skilsmisse, overgrep), så jeg levde veldig her og nå for i det hele tatt å kunne fungere. Så også med de pengene jeg hadde/tjente.
                        Men jeg ville gjerne lært meg selv om det å tenke fremover, at hvis jeg hadde spart pengene mine i stedet for her og nå tilfredsstillelse, hadde jeg gjerne kunnet kommet vekk i stedet for å bli i det.

På et senere tidspunkt, når ridderen kom på den hvite hesten sin og redda meg (romantisk fremstilt, men det er sant), kunne vi sammen jobbet med pengene og hjulpet hverandre med å legge av et månedlig beløp til sparing på bsu, og når vi endelig fikk hus, stått på litt for å betale ned gjelden, istedet for å miste fullstendig hodet.

Vi har flyttet endel, og det har kostet oss dyrt med tiden. Det første huset som vi kjøpte for 650000 den gangen er nå verdt 3000000, om ikke mer. I dag hadde vi vært gjeldfrie om vi hadde blitt der. Men vi måtte vekk.

Det jeg ER glad for, er at når gamlefar hadde betalt ferdig sitt forbrukslån (tatt opp før min tid) så har vi aldri noensinne gjort det igjen.

En annen ting er dette med økonomien, istedet for å ta ansvaret for den (jeg hadde jo ikke peilig!) så burde vi samarbeidet om pengene fra dag EN. Jeg tror det hadde gjort oss begge temmelig pengesmarte nå, og trygge på hverandre, økonomisk, alle de årene som er gått!
                        [CENTER]Her finner du mennesker med livsvisdom, Vikingmot, Dragevett, utholdenhet, selvinnsikt, økonomisk innsikt, Brabla innsikt,gaselleintensitet, velvilje, og masse

Comment

Originally posted by Lin View Post

Hva ville det være?

1. Jeg ville spart de 15.000 jeg fikk da jeg var 15 år i konfirmasjonspenger istedenfor å bruke de på en elendig datamaskin.
                          2. Jeg ville fått meg sommerjobb tidligere (fikk jobb først som 20 åring og spart pengene
                          3. Jeg ville begynt med aksjer og huskjøp enda tidligere.

Samtidig så er det et paradoksalt spørsmål. For å endre på sin fortid, vil jo gjøre at en ikke lenger er den personen en er i dag. Og kanskje det er en mening med at en går den veien en må gå for å komme dit en er i dag.

Comment

Jeg ville mest sansynlig blitt flinkere til å pusse tennene, bruke tanntråd og tatt fluor. Tannlege er dyrt. Ellers har jeg stort sett gjort greie økonomiske prioriteringer.

Comment

Tatt bedre vare på arv
                              3. Spare til båt: 100 000 (vår 2013?) (+20 000)

Comment

Working...
                              X