Announcement

Collapse
No announcement yet.

Si opp kredittkort

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Si opp kredittkort

Gode pengevettere, en mer pengevettsk ting enn å si opp kredittkort kan vel ei tenkes. Men å få det til...

Jeg har gått over til ett bestemt kort pga cashback, og skal si et par andre. Men det er altså ikke bare å få til. Evig kø i tlf, det gidder jeg ikke. Noen som vet hvordan man går frem? Må man sende inn kortet?

Så lenge du ikke har årsavgift på det, er det vel bare å klippe og kaste?

Comment

Rekommandert brev der man sier opp, og legger ved de oppklippede bitene...

...efter at man har ventet en måned eller to for å sikre seg at alt utestående har blitt håndtert...

Comment

Ganske sikker på at det skal holde å sende en e-post, og så bare klippe og kaste kortet.

Comment

Originally posted by Saktemensikkert View Post
          Så lenge du ikke har årsavgift på det, er det vel bare å klippe og kaste?
          Nja, med det nye gjeldsregistret vil man stå registrert som eier av mange kort, og få dårligere score på vurderinger. Dessuten får man mail og elendighet fra dem. Jeg tror jeg prøver å sende i posten.

Comment

Ok, har du sikkert rett i Klipp det først før du sender det i hvert fall

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
              Nja, med det nye gjeldsregistret vil man stå registrert som eier av mange kort, og få dårligere score på vurderinger. Dessuten får man mail og elendighet fra dem. Jeg tror jeg prøver å sende i posten.
              Vil man få dårligere score, selv om man aldri har betalt en krone i renter og/eller gebyrer? Hørt dette bli nevt i forbifarten et annet sted også, men det høres jo helt vanvittig ut?
              “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Slik jeg forstår det er det rett og slett fordi man har tilgang på kreditt som kan tas opp uten at banken har kjennskap til det, sette deg i en vanskelig økonomisk situasjon og dermed til en dårligere kunde for banken.

Comment

Originally posted by SeaLion View Post
                  Vil man få dårligere score, selv om man aldri har betalt en krone i renter og/eller gebyrer? Hørt dette bli nevt i forbifarten et annet sted også, men det høres jo helt vanvittig ut?
                  Det er vel egentlig ikke så rart? Jeg har f.eks. 3 kredittkort med tilsammen 150k i kreditt. I teorien kan jeg i løpet av noen få minutter pådra meg 150k i gjeld med 20%+ i rente. Det er jo en betydelig risiko for evt. nye långivere.

Nå vet vi jo ike helt hvordan gjeldsregisteret vil bli brukt, men vi vet f.eks. fra USA at det å ikke ha kredittkort i det hele tatt har negativ innvirkning på din kredittscore. Ironisk nok er det bedre å allerede ha kreditt når du skal søke om nye lån, siden det da viser at du har vært vurdert som kredittverdig tidligere.

Jeg vet ikke om gjeldsregisteret i norge vil inneholde informasjon om hvordan du har betjent/brukt kreditten din, som hvor mye renter du har betalt, om du har betalt hele beløpet ved forfall, etc., men jeg tipper det kanskje ikke blir inkludert...

Comment

Bruker 'usikker' skrev:

"Nå vet vi jo ike helt hvordan gjeldsregisteret vil bli brukt, men vi vet f.eks. fra USA at det å ikke ha kredittkort i det hele tatt har negativ innvirkning på din kredittscore. Ironisk nok er det bedre å allerede ha kreditt når du skal søke om nye lån, siden det da viser at du har vært vurdert som kredittverdig tidligere."

Logisk sett er den eneste måten å vite hvordan noen håndterer en kreditt, å gi dem en og se hva som skjer... En person som aldri har hatt kreditt, er hverken en god eller dårlig risk; vedkommende er en UKJENT risk - og bankfolk liker ikke uberegnelige risiki...

Comment

Hehe, på årets siste postdag kom det en snailmail til meg fra et av kjeltringforetakene. For min egen sikkerhet kan de ikke akseptere at jeg sier opp kortet pr.epost. De ønsker at jeg sender det til dem, rekommandert helst, i posten. Så skal de si opp kontoen min. I samme brev tilbyr de også høyere kreditt om jeg ønsker å forbli der.

Comment

Jeg har aldri noen sinne hatt et kredittkort, men har da blitt vurdert kredittverdig på alt jeg har behøvd (mobilabbonementer, huslån )...

Jeg vet med meg selv at jeg ikke bør ha kredittkort. Jeg kunne ikke levd med tilgang på penger jeg ikke har. Jeg hadde tatt alle pengene og enten kjøpt noe, eller prøvd å være lur og kjøpt aksjer som ikke gikk så bra, osv osv. Nei, huff, like greit å bare la det være....

Har man kredittkort så bruker man mer enn man har. Og de fleste betaler så snart regningen kommer. Intill den ene gangen man er uforsiktig....

Comment

Nja, med det nye gjeldsregistret vil man stå registrert som eier av mange kort, og få dårligere score på vurderinger.
                          Sikker på det? Det virker jo mest logisk at det bare er balansen som evt står i registeret, slik som på Skattemeldingen.

Comment

Originally posted by Kanon View Post
                            Sikker på det? Det virker jo mest logisk at det bare er balansen som evt står i registeret, slik som på Skattemeldingen.
                            Ja, men det står vel 0 i rentekostnader og 0 i gjeld da, men likevel betyr det at man har enkel og dyr gjeld tilgjengelig. Mulig du har rett, men de jeg har snakket med i bankbransjen tror det vil gi negativ score.

Comment

Nja, med det nye gjeldsregistret vil man stå registrert som eier av mange kort, og få dårligere score på vurderinger.
                              Jøss, det visste jeg ikke. Jeg har et kredittkort, Two Cards- som jeg aldri har brukt. Kommer på det når jeg får nytt i posten.. Kanskje lurt å sørge for å annullere kortet da.

Comment

Working...
                              X