Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gå til fulltidsstudent fra fast jobb

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gå til fulltidsstudent fra fast jobb

Hei - tenkte å forhøre meg om noen har erfaring og har eller er i denne situasjonen.

Jeg er i dag i fulltidsarbeid, tjener sirka 300 - 350 i året som salgsperson i butikk. Dette inkluderer bonuser osv osv. Men ønsker å videre utdanne meg ettersom salgsyrket er ikke noe jeg føler passer meg så alt for godt, samtidig som arbeidstidene fort kan bli kveld/helg/røde dager osv uten noe god betaling i gjengjeld.

Har i flere år ønsket å ta en bacheolor i programmering, da i dette tilfelde via Westerdals. Men probelmet er jo det at min samboer har ikke fast jobb (Barnehageyrket) så hun lever litt på vikarbyrået ringer henne med vakter hun må ta. Så må belage meg på at hun får noe fast før jeg evt reduserer inntekten for skole.

Men jeg har jo sett på Lånekassen som tilbyr meg sirka 8000kr i mnd som et lån med 40% omgjøring til stipend hvis jeg står i alle fag. + evt jobbe en 30 - 50% stilling ved siden av burde la seg gjør for min del i forhold til det økonomiske og betjene det man ikke kan avlaste i en sånn periode.

Men er det noen her som har gjort dette i prakis, hvordan har det tatt på det dagligdagse, har det gått bra, noen som vil dele noen erfaringer rundt dette? Økonomien er jo den største frykten i en periode som det

Hei,
    Eier eller leier dere? Hva slags faste utgifter har dere? Man må bare regne på det, og være innstilt på at studenter ikke kan påregne samme levestandard som arbeidende. Dessuten, som du sier, så må man vel ha seg en delstilling uansett.

Comment

Forøvrig høres det litt rart ut at hun ikke får seg fast jobb eller årsvikariat om hun er utdannet innen barnehage(barne/ungdomsarbeider eller førskolelærer).

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
        Forøvrig høres det litt rart ut at hun ikke får seg fast jobb eller årsvikariat om hun er utdannet innen barnehage(barne/ungdomsarbeider eller førskolelærer).
        Er en del småsteder der dette er vanskelig.

Comment

Slike små plasser har vel neppe et vikarbyrå.

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
            Slike små plasser har vel neppe et vikarbyrå.
            ???

Vikarbyråene trenger vel ikke befinne seg i en kommune for å kunne ta oppdrag der - jeg trodde man hadde oppfunnet telefonen...

Comment

Kan du ikke ta utdanningen på deltid, mens du jobber? Sikkert mange steder som tilbyr fjernstudie også.

Comment

Originally posted by Hiin Allvise View Post
                ???

Vikarbyråene trenger vel ikke befinne seg i en kommune for å kunne ta oppdrag der - jeg trodde man hadde oppfunnet telefonen...
                Jobber i bransjen. Har aldri hørt om vikarbyråer som jobber mot slike småplasser. Hvorfor skulle de? Hvis du bor på en plass hvor det er en eller to barnehager, så har du selvsagt direkte kontakt med barnehagene. Hvorfor skal barnehagen betale påslag på 50% om de bruker faste vikarer? Men nå er vi langt ot.

Comment

Originally posted by Miikalsen View Post
                  Hei - tenkte å forhøre meg om noen har erfaring og har eller er i denne situasjonen.

Jeg er i dag i fulltidsarbeid, tjener sirka 300 - 350 i året som salgsperson i butikk. Dette inkluderer bonuser osv osv. Men ønsker å videre utdanne meg ettersom salgsyrket er ikke noe jeg føler passer meg så alt for godt, samtidig som arbeidstidene fort kan bli kveld/helg/røde dager osv uten noe god betaling i gjengjeld.

Har i flere år ønsket å ta en bacheolor i programmering, da i dette tilfelde via Westerdals. Men probelmet er jo det at min samboer har ikke fast jobb (Barnehageyrket) så hun lever litt på vikarbyrået ringer henne med vakter hun må ta. Så må belage meg på at hun får noe fast før jeg evt reduserer inntekten for skole.

Men jeg har jo sett på Lånekassen som tilbyr meg sirka 8000kr i mnd som et lån med 40% omgjøring til stipend hvis jeg står i alle fag. + evt jobbe en 30 - 50% stilling ved siden av burde la seg gjør for min del i forhold til det økonomiske og betjene det man ikke kan avlaste i en sånn periode.

Men er det noen her som har gjort dette i prakis, hvordan har det tatt på det dagligdagse, har det gått bra, noen som vil dele noen erfaringer rundt dette? Økonomien er jo den største frykten i en periode som det
                  Kan du ikke teste det ut fram til sommeren? Regne ut hvor mye du vil få utbetalt som student og kun tillate deg å bruke samme beløp de neste månedene. Det du sparer kan du sette av til en buffer til når du blir student.

Jeg tror det blir tøft, men også at det er mulig. Kanskje en fordel med Westerdals siden flere andre sikkert også er voksne og ikke har samme behov for studentliv. Samtidig så er det høyskoleutdannelser som er offentlige / gratis og kan være like gode.

Comment

Hei, jeg syntes det høres ut som du har en god jobb og arbeidsmoral og tror du vil gjøre det bra til på høyere utdanning eller videre i samme jobb.
                    Jeg er lever ikke på så magert budsjett, så kan ikke si noe om det, men med tanke på Westerdals tenkte jeg på tiden min før jeg vurderte å søke på en annen skole for privat utdanning.

Det var helt til jeg havnet i en frisørstol til en veldig hyggelig kvinne 25ish som hadde gått et lignende løp og var ferdig der. For henne hadde insalget hvert at lærerne hadde kontakter i næringslivet og det ville hjelpe henne på vei. Sannheten var vel at de 10% flinkeste av klassen hennes fikk jobb i lærerens firma og de aller fleste andre havnet på barbakke. (litt grunnen hun fortsatte som frisør, men uansett svært hyggelig dame og leit hun ikke endte helt der hun ønsket).

Nå vet jeg ikke hva alternativene dine er å søke på av høyere utdanning, men kan gjerne være lurt å spørre tidligere programmeringselever ved Westerdals (både som har og ikke har jobb) og forsøke å få festet en slags "i jobb %" av fullførte, og veie dette opp mot hvor du tror du ender opp i klassen. Jeg har selv aldri klart å bli bedre enn litt over middelmådig.

Syner at jeg aldri vil bli den beste i klassen heller, men det er god nokk for meg og gjorde jeg tok en tryggere rettning.

Høyere utdanning kan være en god opplevelse, så lykke til med veien videre.

mvh. PP

PS: merker alderspoeng og et år m/ opptakseksamener hjalp mye for meg, og ganske sikker man får samme villkår som studie ved Westerdals. (eksempel, lån + ekstra til skole)

Comment

Programmering trenger du vel ikke å gå på privatskole for å lære? Det blir fort dyrere, så jeg ville ha sett om jeg kunne ha tatt det på en offentlig skole. Dessuten er deltidsstundent et alternativ, mange har tatt første året som deltid og gjort opp status etter endt skoleår. Andre vet jeg har klart seg med å jobbe redusert og knall hard prioritering av skole på fritid. (ca 80% jobb -100% student).

Når det gjelder programmering tror jeg mange som begynner på et høyere studie har mye erfaring fra programering tidligere, de som ikke har det er mitt inntrykk de velger et ikke fult så rent programmeringsstudie. Noe som kan være lurt å sjekke ut.

Budsjett, prøv å leve som student, og spar opp en god buffer.
                      Last edited by Alltid Blakk; 21-04-18, 23:19.

Comment

Er selv utvikler. Jobber med folk som har gått Westerdals (tidligere NITH) og de er flinke og får jobb de. Men det er også gode studier på bachelor-nivå på OsloMet (Høyskolen i Oslo), NTNU Gjøvik, UiO, Høyskolen i Østfold, NTNU Trondheim og sikkert flere steder. Sånn bransjen er for tida så får man jobb uavhengig av hvor man har studert.

Comment

Working...
                        X