Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan komme over tidligere økonomiske tabber?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan komme over tidligere økonomiske tabber?

Ny her på forumet, hei hei! Som student har jeg ikke all verdens med inntekt, men er allikevel på et sted i livet hvor jeg er fornøyd med det jeg har klart å samle på kontoer og i fond. Noe jeg derimot sliter med er å komme over tidligere økonomiske tabber og latskap som har ført til tap.

Jeg har aldri hatt forbrukslån/kredittkort eller liknende, så det gjelder ikke noe sånt - men jeg klarer ikke komme over alle pengene jeg har gått glipp av.

For flere år siden sendte jeg inn sykemelding til NAV for sent, og gikk glipp av sykepenger på nesten 10k. Har hatt flere slike latskapsknyttede tilfeller som har kostet meg totalt 40k.

Alt dette skjedde for flere år siden. Jeg har vokst opp, våknet opp, og skjerpet meg. Folk rundt meg sier at dette er småpenger i det lange løp, men jeg klarer ikke komme over at jeg kunne hatt 40k mer hadde jeg bare vært våken tidligere.

Tips til å klare å la dette gå?

Skjønner følelsen, gjort litt av det samme selv ifm dårlige bilkjøp og andre lite smarte investeringer. Det er surt å tenke på hva disse pengene kunne blitt til i dag om du hadde vært litt smartere. Velger selv å heller bruke det til en god erfaring å ta med seg videre, kanskje jeg hadde gjort noen enda dummere investeringer i dag som kunne kostet mye mer om det ikke hadde vært for den erfaringen jeg sitter med etter disse kjøpene. Så prøv å tenk litt i den retningen, bruk det heller til en motivasjon. Det er tross alt små beløp som du sier.

Comment

Eg tenke på kor mykje eg hadde hatt viss eg hadde komt meg i arbeid før og ikkje minst investert alt eg kunne i aksjefond når eg var yngre. Da du har gått glipp av er småpenga i da langa løpet så lev med da er mitt råd, men ta lærdom av da.

Comment

De fleste har vel gjort dumme valg. Ta det som lærdom!

Comment

Ein trenge igrunnen ikkje tjena så bra viss ein berre stelle vel med da ein tena, dersom ein både tene bra og tar vare på dei så blir da alvorlig mykje over tid. Om da er lurt eller ikkje tar eg ikkje stilling til.

Comment

Kjenner meg godt igjen i å ha tatt mindre lure økonomiske valg (flere i hundretusenkronersklassen), og selv om det er lett å irritere seg over det velger jeg å ikke fokusere på at jeg burde gjort ting annerledes, men heller fokusere på hva jeg tenker å gjøre framover.

Den viktiste lærdommen er kanskje at det ikke er de enkelte "tabbene" som har størst betydning, men hvordan du disponerer dine penger til daglig. Selv om du f.eks. svir av 10k på et impulskjøp, og kan irritere deg over det, har det faktisk mindre betydning enn om du f.eks. klarer å spare inn en tusenlapp på det månedlige forbruket. Engangsutgifter har mye mindre innvirkning på økonomien på lang sikt enn evnen til å spare og ha et fornuftig forbruk.

Comment

Er så utrolig enig med deg usikker. Jeg har også anger over å ha kjøpt drittbiler, dratt på ferier man ikke ha råd til, kredittkortbruk osv, men den lærdommen er ingenting mot å ta tak i det daglige.

Comment

Da der med daglig disponering har utrulig mykje å sei for økonomien ja. Gjelde å stoppa dei faste månedlige utgiftene, sei opp alle unødvendige abonnement alt som gjere at kontoen leke som ein sil. Knipa inn på matbudsjettet, reisa og bruka bil minst mulig. Treng ein TV? Vil heller ha Internett, ligge massevis med videoa på tuben, har ikkje hatt kopekassa siå 2006.

Comment

Kjenner meg også godt igjen i det du sier (bortkasta studielån og konfirmantpenger), men når jeg ser tilbake på egne feil så sier jeg ofte til meg selv av ingen døde, og det betyr at jeg i dag har sjansen til å unngå gårsdagens feilsteg.

Selv merker jeg det hjalp å starte nye rutiner, eksempelvis sette opp bedre kalender, skrive ned i loggboka eller henge opp på korktavla. Det gjør at jeg føler meg bedre fordi:
                  1. Jeg tar mer ansvar og ærlighet rundt feilen.
                  2. tar et steg i en ny rettning og kan fokusere på fremdriften.

Tror konsensus ligner på dette i tråden, men lykke til videre Las.

mvh. PP
                  Last edited by Podcast Per; 21-04-18, 03:12.

Comment

Working...
                  X