Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan være disiplinert på ferie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SirWinston
    started a topic Hvordan være disiplinert på ferie

Hvordan være disiplinert på ferie

Var på en liten vinterferie på 78 grader nord, og vi gikk på en budsjettmessig kjempesmell.

Hva er deres beste triks og tips for å unngå det?

• Lin
    replied
    Jeg har ikke så mye ferieerfaring siden vi har vært mest på hytta, men de gangene vi har har det funket best for oss/meg å velge tidsvinduer for når man er skjerpet og når det er litt friere. F.eks. med måltider så kan man jo tenke økonomisk, eller hva som er sunt også for den saks skyld, gjennom dagen og så slippe seg litt løs til middagen.

Og som vanlig; ha et litt bevisst forhold til hva man EGENTLIG ønsker seg. Det går fort mye penger på ting man egentlig ikke er så opptatt av, mens jeg foretrekker å samle "unningen" til det jeg virkelig ønsker meg.

Kort sagt; differansiere.

Å feriere og snu på krona hele tiden...
    Da blir jeg heller hjemme og sparer litt lenger, for å være ærlig.

Leave a comment:

• webface
    replied
    Det jeg regner med utgjør den største forskjellen er nok generell planlegging av turen. Transport, opphold og mat er sikkert de viktigste faktorene, og definitivt aktiviteter. Deretter må man holde seg til budsjett mer eller mindre.

Jeg liker å ha en god, gjennomtenkt plan for hva jeg skal gjøre på ferie. En "timeplan" høres kanskje ikke ut som det folk flest tenker på når de skal på ferie, men jeg tenker heller at hva skal man med ferie om man ikke har tenkt å bruke det på akkurat hva man vil? Det være seg å ta en rolig drink på stranda.. eller fiske i et tjern.

Har allerede brukt nok ferietid på å somle rundt på diverse plasser uten mål og mening bare fordi "planen" var å "gjøre ingenting".

Leave a comment:

• Hiin Allvise
    replied
    Unngå dyre steder, som f.eks Svalbard...

;-)

Det jeg i utgangspunktet kan tenke meg, vil være ting som at man smører matpakke og gjerne har med termos, at man legger inn en vane med å tenke seg om to ganger før man er impulsiv, og at man ikke minst fører en form for regnskap der man kan se hva som var budsjettert og hva som var i tillegg...

En annen ting som kan spille inn her, er at man gjerne kan lese seg litt frem på forholdene der man skal, og tenker seg litt om hva de praktiske følgene av forholdene vil kunne være... Et eksempel her med Svalbard om vinteren, er at kald luft alltid er tørr, slik at man må ha i tankene det med å ha med drikke, og gjerne (f.eks) lypsyl og en brukbar fettkrem for huden, til ekstra beskyttelse mot mulig forfrysning... (Fuktighetskremer er ikke så anbefalelsesverdig i kaldt vær, ifølge noe jeg tilfeldigvis leste nylig...)

Leave a comment:

Working...
X