Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mye gjeld - rådvill

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mye gjeld - rådvill

Jeg er usikker på om dette blir postet i riktig underforum, men prøver.

Jeg har veldig, veldig mye gjeld og er for tiden ganske rådvill og vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal håndtere den. Jeg skriver her i håp om å få noen gode råd til min situasjon og for å lette på "trykket" ettersom det ikke er noen som vet om dette (helt uaktuelt å fortelle noen om det også). Jeg blir fysisk uvel av å skrive det her, men jeg må.

Gjelden per i dag er på hele - 547.000,-. Fordeler seg utover to store lån, et privat lån og skyldig skatt. Skatten er første pri og betales til forfall i august og september.

Per nå har jeg 89.467,- på BSU hvorav 10.296,- er disponibelt og ført inn dette året. Bør jeg spare opp til maksgrensen på 25k? Jeg eier egen leilighet, men det er ikke mulig med refinansiering. Har forsøkt i flere banker, men boligprisene har gått ned og i tillegg har jeg så mye gjeld at det ikke er mulig. Den ene rådgiveren kjeftet nærmest på meg og var helt sjokkert over hvor mye forbruksgjeld jeg har med tanke på min unge alder. Det var rett og slett ekstremt flaut og pinlig selvom jeg skjønner at det er drøyt at jeg har så mye gjeld. Jeg har (tro det eller ei) høyere utdanning og tjener over snittet. Jobber mye overtid og har beholdt en jobb fra studietiden. Forsøker å kutte ned på alle utgifter. Jeg har aldri hatt vanskelig eller problemer med å tjene penger, men jeg sliter med å disponere pengene.

Jeg har ca 26.500,- i faste utgifter (boliglån, studielån, minstebeløp på forbrukslånene, fellesutgifter, forsikringer, mat etc). Om jeg skal spare resten i BSU så har jeg ca 29.400,- faste utgifter (2900,- ut året i 5 mnd på BSU konto).

Jeg har ca utbetalt 43.000,- netto med ekstrajobb og sitter igjen med 13.600,- til nedbetaling av lån.

Noen med gode ord eller innspill? Føler jeg er den eneste som er i en sånn situasjon..

Slik eg ser situasjonen din, så er vel dette fult overkommelig, og han løken av ein rådgjevar som kjefta på deg, har tydeligvis funne seg feil jobb! så trur ikkje du skal tenke så mykje over det.
    Du har jo tross alt eiga leilighet, så du sitte jo med verdiar her, det finst jo fleire som har opparbeida seg samme type forbruksgjeld som du har som ikkje eige nåla i veggen! Så eg villa ikkje ha sett mørkt på ditta. kva renter har du på forbrukslåna dine? og kor mykje skyldar du i forbrukslån? forstår eg deg rett, så har du 2 forbrukslån i tillegg til eit privat lån og skyldig skatt?

Comment

Hei,

først og fremst virker det som du har god kontroll over hva du skylder og generelt over inntekter og utgifter. At du har denne oversikten kombinert med en god inntekt er et godt utgangspunkt i alle fall

Det er riktig prioritering med skyldig skatt først som du skriver. Videre bør du prioritere de dyreste lånene først. Det private lånet må selvfølgelig også betales ned på, men det kommer jo litt an på hvem du skylder dette til. Er det for eksempel foreldre eller andre i nær krets kan det hende at de viser forståelse for at du har en del annet å betale ned på, og at de andre lånene prioriteres først. Dette vet du selv best! Det er en stor fordel å få laget en nedbetalingsplan også for det private lånet som den du skylder er med på. Kunne det vært aktuelt å høre med banken om å få avdragsfrihet på boliglånet og bruke dette på å bli kvitt forbrukslånet i stedet for eksempel?

BSU-sparing ville jeg droppet til de dyre forbrukslånene er nedbetalt, det har ikke så mye for seg å spare når du har såpass med gjeld.

Ellers ville jeg ha satt meg ned og sett over de løpende kostnadene du har, som mat, transport osv. Matposten er et sted mange kan spare enormt ved å planlegge litt langsiktig. Ta med matpakke på jobb i stedet for å bruke kantinen, dropp restaurantbesøk osv. Her er det fort 1000-2000 å spare i måneden. Alle "luksusgoder" som reising, alkohol, tobakk osv. er en selvfølge å kutte. Du skriver at du sliter med å disponere pengene, og du har kommet langt bare ved å innrømme det, men du må sette hardt mot hardt her. Har du noe du kan selge, for eksempel forbruksvarer som TV, mobiltelefoner osv. bør du se på muligheten for dette.

Til sist, du er absolutt ikke den eneste som er i en sånn situasjon. Forbruksgjelden har aldri vært høyere her til lands, så akkurat det er jeg ikke i tvil om

Comment

Har ikke så mye råd å komme med, men må også si som de andre at det virker som om du har gode forutsetninger. Ikke bare har du oversikt og inntekt nok til at dette kan håndteres, men hodet virker også som om det er på riktig sted. Tenker dette kommer til å gå bra, og de andre har gode innspill ellers.

Comment

Tusen takk for alle svar. Jeg blir faktisk litt rørt, jeg postet lignende innlegg i et annet forum for en liten stund siden og det haglet inn med negative kommentarer som gjorde det hele enda verre. Jeg vet jo at dette er 100% min feil og mine valg som har ført meg dit jeg er i dag, og jeg må selv ta konsekvensene av det. Nå gjelder det å brette opp ermene og stå på. Jeg har satt meg noen hårete mål i forbindelse med gjelden innen 01.01.19. Målet er å ha under 400k i gjeld. Jeg har fått innvilget 2 måneder avdragsfrihet på boliglånet, men jeg tror jeg kommer til å søke om 1 år. Jeg har nok midler låst opp mot BSU kontoen for ett år, håper de ser på dette..?

Jeg kan skrive litt om hvert enkelt lån;
          Lån 1: 321.000,- (rente 21%)
          Lån 2: 150.000,- (rente 18%)
          Skyldig skatt: 50.000,- (!)
          Privatlån: 18.000,-

Ser nå at totalsummen er litt lavere enn 547.000,-

Privatlånet er jeg nødt til å betale ganske fortløpende, liker ikke å ha det hengende over meg og vet at de jeg skylder er avhengige av disse pengene relativt raskt. Jeg føler vel selv det er bedre å skylde kreditorer fremover privatpersoner jeg vet ikke har så mye å rutte med selv. Jeg er 90% sikker på at jeg får betalt ut privatgjelden denne måneden, altså juli. Den ene skatteinnbetalingen betaler jeg i august og den andre i september. Hvis jeg får avdragsfrihet på boliglånet i ett år så har jeg ca 23.000,- å betale på gjeld i måneden. Om jeg kutter ned kostnader der jeg kan og jobber litt ekstra kan jeg komme opp i 25.000,-. Om dette går tenker jeg å betale 25.000,- på lån 2 i oktober, november og desember. Jeg vet at det rentemessig er bittelitt bedre å betale lån 1, men jeg motiveres av å betale ut det minste lånet.

Igjen, jeg setter pris på dere som har kommentert og kommet med gode innspill her. Tusen takk!

Comment

Eg trur det er smart å få maksimere avdragfrit huslån slik at du kan booste innbetalinga på dei dyre låna, kva med å refinansiere forbrukslåna til eit lån for å sjå om det er muligheter for gunstigare renter?

Comment

Det høres veldig mye ut, men i realiteten bør det gå ganske greit å nedbetale denne gjelden=)

Jeg vill glemt BSU for nå, og heller fokusert på nedbetaling av forbruksgjeld. Renten på BSU er ingenting i forhold til renten på gjelden!.

Jeg ville betalt ned minstebeløpet på Lån 1, som blir rundt 6.000.
              Deretter ville jeg betalt ned det minste lånet med resten av pengene. Dette vil da tilsvare 43.000-26.500-6.000 = 10500.(lønn - Faste utgifter - minstebeløp lån 1)

Det er bedre å beregne nedbetalingen til det du klarer fast hver måned, og heller betale ned ekstra de månedene du har litt ekstra å rutte med.
              Ekstra kjipt å regne inn at du får avdragsfrihet, og deretter innse at banken ikke vil gi deg dette.

Med denne nedbetalingsplanen, vil du være kvitt lånet på 150.000 etter 17 terminer og kan fokusere alle 16.500 på det største lånet.

Etter ca 3,5 år vil du da være gjeldfri!=) (hvis du kun betaler inn 16500. Ekstra innbetalinger vil gjelpe godt på!)

Det kan vere greit å beregne litt beskjeden nedbetaling. Du skal holde på med dette en stund, så det kan være greit å gi seg litt pusterom, og heller betale ned ekstra de gangene du har litt å ta av=)

Last edited by TverFyll; 27-07-18, 12:02.

Comment

Velkommen!

De andre her har kommet med gode råd og som dem har jeg tro på at du kan klare det!
                Det er en del (gamle) tråder her på forumet som kan gi inspirasjon om du trenger det: for eksempel http://www.pengevett.com/forum/penge...t%C3%A3%C2%A5t og http://www.pengevett.com/forum/penge...B8ff-situasjon.

Om du poster hvor mye du bruker/planlegger å bruke på forskjellige utgifter, så pleier vi å kunne komme med innspill på hva som kan reduseres.

Lykke til!

Comment

18 og 21 % er fryktelig høy rente. Hadde du klart å redusert dem med bare noen få prosent så ville det utgjort en stor forskjell på hvor raskt du kunne betalt dem ned. Har du testet ut disse online-forbrukslånskalkulatorene? Eller er det fare for at du tar opp mer lån hvis du tester dem?

Vanligvis er det ingenting som slår BSU i lønnsomhet. Men siden du sier at du motiveres av å bli kvitt det minste lånet først, så ville jeg droppet sparingen resten av året, og kastet alt inn på å nedbetale lånet. Gjør et spill ut av det, og se hvor mye du kan klare innen 1. januar. Det virker ikke som om du har noe superhøyt forbruk (nå), men en del av de utgiftene du beskriver som faste er det mulig å gjøre noe med, som f.eks. mat. Husk at for hver 100-lapp du klarer å betale inn ekstra, så får du 18-21 kr "gratis" i året.

Har du tatt avdragsfrihet på studielånet?
                  Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
                  http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Working...
                  X