Announcement

Collapse
No announcement yet.

Samlivsbrudd og gjeld

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Samlivsbrudd og gjeld

Er midt i et samlivsbrudd som gjør at jeg får mye høyere utgifter per måned og mye høyere boliglån fremover. Pga samlivsbrudd sitter jeg nå med et lån på 3 millioner i tillegg til studielån på 200 000. Å ha så høyt boliglån syntes jeg er skummelt og lurer på om jeg bør prøve å betale ned så mye som mulig på boliglånet fremover.

Bør jeg fryse studielånet? Bør jeg stoppe fondssparingen en periode fremover og heller kjøre alt på boliglånet? Bør jeg øke avdragene på boliglånet i stedet for å spare på konto? Pengene jeg sparer på konto brukes uansett til å betale ned boliglån 1-2 ganger i året.

Gjeldsgrad på boliglånet er ca 50 % og de siste to årene har jeg spart over 60 % av inntekten min (kun sparing, avdrag på boliglån og avdrag studielån). Ser at dette blir vanskelig fremover med de økte utgiftene mine.

Inntekter og utgifter:

Netto lønn: 35 000

boliglån: 13 000
    felleskostnader: 4 000
    studielån: 1 400
    mat: 3 000
    lunsj på jobben: 850
    aksjesparekonto: 2 000
    strøm: 500
    sparing: 7000
    annet: det som står igjen brukes på kino, restaurant, klær og andre småting, ca 3000, det som ikke blir brukt opp blir satt på sparing

jeg er forresten 30 år. Bsu står urørt ca 160 000 kr. Jeg kan også leie ut et rom i leiligheten, men må innrømme at det frister lite som 30-åring. Jeg skal ha noe korttidsleie fremover, men det blir ikke mye penger av dette.

Har sett flere anbefale at utgifter til bolig ikke bør overstige 25 % av netto lønn. Du er på 50 % (lån+fellesutgifter+strøm. Kanskje mer hvis du har med forsikring?). Jeg ville ikke frosset studielånet, fordi de har en grense på antall ganger du kan gjøre det. det er bedre å spare den muligheten til behovet er der. Men jeg ville stanset fondsparinga. Hvis det fungerer for deg å spare opp på konto og gjøre ekstra innbetalinger noen ganger i året, så er det liten grunn til å endre på det. Jeg ville bare økt avdraget hvis jeg hadde tendenser til å sløse bort pengene.
    Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
    http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

En annen ting er å kanskje utvide nedbetalingstiden fra 25 til 30 år (Jeg bare antar at du har 25 år og i overkant av 2 % rente på lånet). Det vil vel kutte av i overkant av 1500,– per måned.

Om dette er en god idé eller ei kan andre gjerne korrigere meg på.

Edit: Da bør vel de 1500 du ikke betaler boliglån med settes i fond e.l for å få en bedre forventet avkastning enn nedbetalingen av boliglånet gir.
      økonomiportalen.no

Comment

Originally posted by gaja View Post
        Har sett flere anbefale at utgifter til bolig ikke bør overstige 25 % av netto lønn. Du er på 50 % (lån+fellesutgifter+strøm. Kanskje mer hvis du har med forsikring?). Jeg ville ikke frosset studielånet, fordi de har en grense på antall ganger du kan gjøre det. det er bedre å spare den muligheten til behovet er der. Men jeg ville stanset fondsparinga. Hvis det fungerer for deg å spare opp på konto og gjøre ekstra innbetalinger noen ganger i året, så er det liten grunn til å endre på det. Jeg ville bare økt avdraget hvis jeg hadde tendenser til å sløse bort pengene.
        Hva er tanken og bakgrunnen til at boligutgifter ikke bør overstige 25 % av netto lønn? Med så høyt lån som jeg sitter med nå, så blir det vanskelig å komme i nærheten av dette

Comment

Originally posted by Østkantøkonomi View Post
          En annen ting er å kanskje utvide nedbetalingstiden fra 25 til 30 år (Jeg bare antar at du har 25 år og i overkant av 2 % rente på lånet). Det vil vel kutte av i overkant av 1500,– per måned.

Om dette er en god idé eller ei kan andre gjerne korrigere meg på.

Edit: Da bør vel de 1500 du ikke betaler boliglån med settes i fond e.l for å få en bedre forventet avkastning enn nedbetalingen av boliglånet gir.
          Takk for tips begge to forresten.

Ønsker vel ikke å øke nedbetalingstiden? Jeg tenker jo at jeg bør betale ned på lånet så fort som mulig? Har 25 års nedbetalingstid ja. Med så høyt lån burde jeg vel ikke sette mer penger i fond? Spørs jo selvfølgelig hvilken risiko man ønsker.

Comment

Hei,

sånn jeg ser det, høres ikke dette noe avskrekkende ut. Du har 7000 du potensielt kan betale ned ekstra lånet hver måned uten at dette går utover hverdagsøkonomien, enda mer hvis du dropper fondsparingen (jeg hadde fortsatt med fondsparing hvis jeg var deg). Med en belåningsgrad på bare 50% er du ikke akkurat belånt til pipa heller. Hvis vi tenker worst case kan du også få inn en leietaker som du selv nevner, men det virker ikke som det kniper økonomisk akkurat.

Det er forståelig at det kan føles skummelt å gå i fra to til en inntekt på et slikt lån, men med din oversikt og inntekt ville jeg ikke bekymret meg for mye. Det er mange i verre situasjon enn deg der ute

Comment

Originally posted by Try30 View Post

Hva er tanken og bakgrunnen til at boligutgifter ikke bør overstige 25 % av netto lønn? Med så høyt lån som jeg sitter med nå, så blir det vanskelig å komme i nærheten av dette
              Det er bare en tommelfingerregel som brukes av en del forskjellige folk som jobber med personlig økonomi, f.eks. Dave Ramsey. Det går selvsagt helt fint å ligge både over og under den summen, men man merker jo at økonomien blir litt mer låst hvis veldig mye går til faste utgifter. Og skjer det noe som gjør at du må ha arbeidsledighetstrygd eller AAP, så blir lønna redusert til ca 66 %. Da er det ikke mye igjen.

Hvis du betaler 7000 ekstra i måneden blir lånet ditt halvvert på ca 10 år. Klarer du 10 000, så er du nede på 7-8 år. Så det utgjør ganske mye.

Comment

Originally posted by gaja View Post

Det er bare en tommelfingerregel som brukes av en del forskjellige folk som jobber med personlig økonomi, f.eks. Dave Ramsey. Det går selvsagt helt fint å ligge både over og under den summen, men man merker jo at økonomien blir litt mer låst hvis veldig mye går til faste utgifter. Og skjer det noe som gjør at du må ha arbeidsledighetstrygd eller AAP, så blir lønna redusert til ca 66 %. Da er det ikke mye igjen.

Hvis du betaler 7000 ekstra i måneden blir lånet ditt halvvert på ca 10 år. Klarer du 10 000, så er du nede på 7-8 år. Så det utgjør ganske mye.
                Ville dere kjørt 7000 ekstra inn på boliglånet i måneden i stedet for å spare de på konto? Har en liten buffer, og ser ikke noe grunn til å ha så stor bufferkonto da jeg ikke har bil osv. Kan eventuelt presse budsjettet enda mer og se om jeg klarer 10 000 ekstra på boliglånet i måneden?

Comment

Så sant du har en buffer på 2-3 månedslønner, og føler deg komfortabel med det, er det vel ingen grunn til å sette av store summer i måneden på sparekonto fremfor å betale ned på lånet. Jeg ville heller ha gått for en kombinasjon mellom ekstra nedbetaling av lånet og aksjefond med det du sitter igjen med hver måned etter at alle andre ting er betalt. Selv om andre spareformer kanskje gir bedre avkastning enn boliglånsrenten, er det aldri feil å betale ekstra ned på lån da denne denne tryggheten har en verdi i seg selv når en sitter med et såpass stort lån.

Comment

Originally posted by Try30 View Post

Ville dere kjørt 7000 ekstra inn på boliglånet i måneden i stedet for å spare de på konto? Har en liten buffer, og ser ikke noe grunn til å ha så stor bufferkonto da jeg ikke har bil osv. Kan eventuelt presse budsjettet enda mer og se om jeg klarer 10 000 ekstra på boliglånet i måneden?
                    Folk trives med forskjellig grad av risiko. Min risikovilje er ekstremt lav, så jeg prioriterer personlig å bli kvitt alle lån. Siden du sier i åpningsposten at du syns det store lånet er skummelt, så høres det ut som om du kan ha glede av å gjøre noe av det samme. Hvis jeg var deg, ville jeg ha spart opp ca 2-3 måneders forbruk (50'-60') på buffer, og kjørt resten rett på boliglånet. Hvis du først kommer igang med sparing og setter deg noen tydelige delmål, så tror jeg absolutt du vil klare 10 000 i mnd. Med uåpnet BSU har du også en liten buffer der hvis ting skulle bli virkelig vanskelige. Hvis du må velge mellom aksjesparing og BSU, så ville jeg valgt det sistnevnte. Du har vel fortsatt noen år igjen der du kan høste skattefradrag.

Comment

Working...
                    X