Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjeldskrise

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gjeldskrise

Jeg har virkelig klart å komplisere ting for meg selv og har fått en stor gjeld. Denne gjelden er en samling av kredittkort og forbrukslån.

Har tilsammen 9 lån, med en totalsum på 126 391 kr. I tillegg til det har jeg et studielån, men det er ikke noe jeg bekymrer meg like mye over.

På grunn av alle disse lånene er det ikke alltid like lett å få betalt alt hver måned. Det jeg ønsker er å få samlet all gjelden i ett lån, slik at jeg får et beløp hver måned i stedet for flere. Og da sparer jeg også på renter. Mitt problem er at jeg ikke får innvilget en refinansierings lån alene. Har noen tips til hvordan jeg kan få det til? Må jeg trå til en medsøker? Hjelper det å gå fysisk til en bank å spørre om hjelp?

Trenger sårt hjelp for å kunne komme meg ut av denne suppa. All tips mottas med stor takknemlighet.

Hei,

I et slikt tilfelle med så mange separate lån - både på kredittkort og forbrukslån - tenker jeg at det må være både enklere og billigere om du så bare får satt alt i ett forbrukslån. Da sparer du i alle fall sannsynligvis noe på kredittkortgjelden, om ikke de andre forbrukslånene. Jeg er ingen ekspert på dette, men ut fra det jeg vet er refinansiering hakket bedre enn forbrukslån, men bankene er desto strengere på hvem som kan få det.

Tipset mitt er altså å samle alt på ett forbrukslån i første omgang hvis det er mulig. Deretter kan du legge en plan for nedbetaling av gjelden - så raskt som mulig på en levelig måte. Det kan virke som at du har et problem med forbruket ditt, så ta dette seriøst.

Comment

Har du sluttet å bruke mer enn du tjener, og sluttet å handle på kreditt? Det må være det første skrittet, hvis ikke er det ikke vits å jobbe for å få samlet gjeld. Da ender det bare med at du samler opp mer kredittgjeld i tillegg til lånet.

Det å samle lånene og få ned renta kan være et godt grep, hvis man er et rent logisk og matematisk menneske. Dessverre gjelder det de færreste av oss. De fleste av oss styres av psykologi og følelser. Og da er snøballmetoden veldig motiverende. Da setter man opp lånene i stigende rekkefølge, fra minst til størst, og fokuserer på å betale ned det minste. Når det er borte, tar man alle pengene man brukte til å betale inn på det minste lånet, og fokuserer på lån nr to. På den måten vil man se at det man gjør nytter, og stadig mer av pengene går til innbetaling heller enn renter.

Det er vanskelig å finne penger til å betale ekstra på lån, når man allerede føler at man ikke klarer å håndtere dem i utgangspunktet. Men denne følelsen av håpløshet er noe av det dyreste som finnes. Det er den som gjør at man kjøper noe godt på kiosken, unner seg nye klær, eller tar en ekstra tur ut på byen. Hvis man begynner å fokusere på å betale ned gjelda, og bruker snøballmetoden til å lage et spill ut av det, så vil man oftere finne noen kroner her og noen kroner der som kan gå til å betale gjeld. Kanskje finner man noe å selge på finn, kanskje dukker det opp en mulighet til å tjene noen ekstra kroner.

Anbefaler å høre noen podcasts av Dave Ramsey. Han forklarer ofte snøballmetoden for nye lyttere, og det er svært motiverende å høre på innringere som forteller om hvor mye gjeld de har klart å betale ned. Du finner også videoer av ham på youtube. Det er litt religion og politikk der som av og til kan bli litt irriterende, men det går det an å spole over.

Hvis du derimot er et logisk og matematisk menneske, så vil det mest logiske være å utvide boliglånet for å dette kredittgjelda, eller ta opp et eget forbrukslån med samlet lavere rente. En kausjonist eller medsøker er en utmerket måte å ødelegge et vennskap på. Men det finnes nettsider hvor man kan få tilbud fra en rekke ulike banker.
      Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
      http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Hei.
        Det er litt vanskelig å gi råd når du ikke oppgir hva du har i inntekter og utgifter utenom lånene.
        Du sier at du ikke får refinansiert de forbruks,- og kredittkortlånene du har.
        Det er mange på nettet som tilbyr refinansiering. Har du prøvd alle disse?

Det som umiddelbart ser ut til å være en løsning, er å gå over på «overlevelsesbluss»
        Med det mener jeg at du kun kjøper det du absolutt MÅ ha. Mat.
        Du slutter helt å kjøpe klær, slutter å kjøpe alle typer snacks, slutter å gå ut osv.
        Hvis du klarer dette over noen måneder vil du kunne klare å nedbetale noe mer av gjelden en det du opprinnelig skal gjøre. Dette vil vise nedbetalingsvilje, noe som igjen vil vise eventuelle kreditorer, ved søknad om refinansiering, at du både kan klare dette økonomisk og at du har betalingsvilje.
        Økonomisk betalingsevne og betalingsvilje er det alle kreditorer ser etter.

Når du kommer til det punktet at du skal søke om refinansiering er det viktig at du sette opp en oversikt over alle dine lån forbruks,- og kredittkortlånene du har.
        Regn ut gjennomsnittsrenten og let etter et refinansieringslån som har lavere rente enn gjennomsnittsrenten på dine forbrukslån.

Det aller viktigste. Ikke gjør som mange som refinansierer pleier å gjøre. De låner mer enn bare til refinansiering. Kjekt med ny TV, PC eller slike ting. Da graver du deg bare ytterligere ned i betalingsproblemet.

Så er det viktig at du nå får et lån som har så lave månedlige termininnbetalinger at du på en grei måte kan klare å betale disse terminen. Strekk gjerne det nye lånet over en periode på 8 – åtte til 12 – tolv år.
        Når du ser at du klarer å betale de nye terminbeløpene, kan du øke innbetalingen, hvis du ønsker det. Hvis du øker innbetalingene vil dette enten korte ned nedbetalingstiden, eller du vil få mindre månedlige terminbeløp å betale.

Er det noe du lurer på kan du kontakte meg på nedenforstående e-postadresse.

Med vennlig hilsen
        TBergh
        t53.berg@gmail.com
        Med vennlig hilsen
        Tore Bergh
        t53.berg@gmail.com

Comment

Working...
        X