Announcement

Collapse
No announcement yet.

PROSJEKT GJELDSFRI med litt humoristiske innspill attåt :)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PROSJEKT GJELDSFRI med litt humoristiske innspill attåt :)

Tenkte å dele mine fantastiske gjeldsslave-tips om hvordan man får kontrollen.

La oss bare kalle det OPPSKRIFT PÅ KONTROLL. Passer spesielt til dere som har vært i en slik fase hvor dere rett og slett ikke har åpnet regninger.
    Regnings-frykt-fase.
    Den var jeg i ganske lenge, nemlig.
    Tror faktisk jeg kunne spart en kvadratmeter regnskog om jeg hadde latt Lindorff få slippe inn i livet mitt litt før. Men her gir jeg DEG en unik mulighet... Eller, egentlig - du gir den til deg selv akkurat nå, mens du leser: Nå kan du redde regnskogen og økonomien din med det samme, og hvis disse tipsene, med en liten klype gjeldsslave-humor kan hjelpe til, så gleder det meg veldig!
    Om du ikke kan le av det riktig enda, er det også forståelig, men forsøk å sette det litt på spissen av og til! Dette fikser du!

1 - GRISK SAMLER:
    Du har sikkert en bunke regninger gjemt bort i den minst populære skuffen,
    under sengen, i et skap, kanskje ligger de overalt eller et annet merkelig sted du tenker ingen vil finne dem? (Jeg skjønner deg!)
    Steg 1 er å SAMLE de sammen i all sin gru. Ikke mist motet, har du vært in denial så lenge som jeg var, er det flere konvolutter med sammen innhold - bare med en liten ekstra rente her og der.

2 - RING EN VENN
    Nå har du en flott bunke liggende på bordet. Så flink du var! Klapp deg selv på skulderen før du går videre.
    Jeg åpnet ikke inkassoene alene, selv til tross for hvor flau jeg var. Heldig-slaven meg fikk en fortrolig venninne på besøk, og ikke bare kom hun med en klem, men kanskje aller viktigst VIN og SJOKOLADE. Jeg tror Coca Cola med sitt overdrevne innhold sukker også funker like greit om du er avholds (jeg vil ikke oppfordre til alkoholinntak) Dessuten er brus billigere

3 - SYSTEM
    Halvveis nede i vinglasset mitt, med mascaratårer rennede ned i trynet pga. mine egne dumheter flytende utover bordet, satte vi i gang.
    ÅPNE REGNINGENE. En etter en ble regnskogen i form av konvolutter revet opp. Innholdet lagt i bunker etter kreditorer: Lindorff der, Kredinor der, Ergo kan ligge der osv osv.

4 - THE FUN PART
    JA, for dette er nemlig skikkelig gøy! I alle regningene skjuler det seg flere like, fordi kreditorene har sendt deg x-antall purringer og frierbrev for å få deg til å ringe dem.
    Sjekk regningene for saksnummer og sorter etter dato. De med likt saksnummer er jo...ja, samme sak, så behold den regningen med dato nærmest tiden du er i. Der ser du også hvor mye kreditoren vil ha akkurat nå, etter renter og omkostninger.
    OG SÅ (trommevirvel) riv i stykker, kast, tramp på eller min personlige favoritt: BRENN de andre med likt saksnummer for de behøver du ikke lenger. De er kopier, FAKE, tull og tøys.
    Vips er bunken med regninger mye mindre, og til slutt sitter du igjen med de du må ta for deg. På dette tidspunktet hadde jeg spist opp sjokoladen, og sluttet å gråte. Face it - det blir ikke bedre før du gjør noe med det.

5 - PENN, PAPIR OG SJOKOLADEBART
    Jeg er fryktelig perfeksjonist (who would have thought) så på arket mitt lagde jeg egen marg med linjalen. En bord hadde kanskje gjort seg også, med blomster på...
    Uansett, vi tok en og en regning for oss og skrev ned på vannrett linje:
    Kreditor med saksnummer, stikkord (som hva er egentlig gjelden til) og beløp.
    F.eks : Lindorff - Sak 22513 - Tele2 - Beløp 5618,-
    Etterhvert dekte jeg en god a4-side og jeg husker jeg følte meg kvalm. Velger å tro at dette er normalt, så ikke ta så på vei. Merk deg at jeg nettopp hadde spist en svær plate Freia og skylt ned med rødvin!

6 - TO PLUSS TO ER FIRE
    Hvis du vil vite hvor mye du skylder, regn sammen alle beløpene. Eller la være!! Jeg kan ikke huske at det kom noe godt ut av det, annet enn et gisp og flere bitre tårer - etterfulgt av "Hvorfor har jeg vært så dum!?" o.l.

7 - HVA KAN JEG AVSE?
    Regn litt på utgiftene dine. Strøm, leie, tv, mobil, bensin osv. Rett og slett "Tak-over-hodet-og-mat-i-magen-kostnader". Hvor mye kan du betale etter det?

8 - RING GRIBBENE
    Dette var kanskje det verste for meg, å faktisk ta kontakt. Men jeg gjorde det altså. Ringte en etter en, og ble overrasket over hvor hyggelige folkene på telefonen var. Jeg hadde sett for meg at de var en haug gribber med stygge gule tenner og whiskey-stemme, men når du selv er den som strekker ut hånden, og sier "hei, jeg har driti meg ut og vil gjøre opp gjelda mi", viser det seg at de ikke er så ille likevel!
    De var faktisk veldig hjelpsomme mange av dem, ikke alle, men sånn er ikke verden heller, men de aller fleste.
    Jeg sa alltid tidlig i samtalen at det var mange jeg skulle ringe til og at jeg ikke enda hadde helt og holdent oversikt over hvor mye jeg kunne betale i måneden.
    Vi ble derfor enig om at vi begynte med et ganske lavt måneds-beløp, som vi heller skulle sette litt høyere etter seks avdrag (eller når jeg følte at det lå til grunn for det). Siden jeg hadde såpass mange saker hos Lindorff satte de sammen alle sakene til EN som jeg betalte 3000,- på, også fordelte de dem utover. Dette funket fint, for da gjorde vi liksom fem inkassoer til en og det kjentes så mye bedre for meg!

9 - BETAL
    Så rullet det i gang. Jeg satte fasttrekk på kontoen min med forfall den dagen jeg får lønn. På den måten merket jeg liksom ikke at pengene ble borte for meg. Eller, jeg merket det jo, men jeg trengte ikke selv å gjøre noe fysisk for å se dem gå. På den måten ble avskjeden litt mindre bitter, og jeg fikk aldri følt helt på hvor mye sjokolade jeg kunne kjøpt meg for dem.

10 - DOMINO
    Etter en tid ble noen av sakene ferdige. Da hadde flink-pike-syndromt endelig innhentet meg og jeg overførte den femhundrelappen jeg plutselig var i pluss over på en annen sak jeg fremdeles betalte ned på. Domino effekt! Slik ble jeg kvitt flere og flere saker, og vettu - det føltes så sjukt fint!

Vil også legge ved at tålmodighet er utrolig viktig i denne prosessen. For hvis du er som meg og ikke har mulighet til å betale ned store beløp av gangen og heller må dele opp beløpet over flere måneder, så er det de tre T`er som gjelder her: Ting tar tid. Men jo mer tid det tar, jo nærmere kommer du. Jeg er sikker på at vi alle en dag kan se tilbake på dette og tenke at vi i det minste har lært en del.

Og en ting til bare for å ha sagt det: Selv da jeg hadde begynt å betale var det ikke alle mastercard-selskapene som hadde fått med seg at jeg hadde dusiner av betalingsanmerkninger, og det fortsatte å dale ned mastercard-tilbud i postkassen min. Alfa omega er å ikke la deg friste. Det virker så forlokkende å bare bruke litt her og litt der, men du lurer deg selv om du henger deg opp i at "jammen jeg har jo femti rentefrie dager, jeg kan jo bare sette inn pengene når jeg får lønn." Gjør deg selv en tjeneste og klipp kortene. Spar deg selv for sjokoladebart og papirkutt du måtte ha påført deg selv mens du åpnet de 63 regningene dine i sta. Led meg ikke inn i fristelse, jeg finner veien selv. Dont think so!

Jeg er kjempe fornøyd og går rundt med hevet hode. Ikke fordi jeg har hatt gjeld, er du gal, det er er ikke noe å skryte av, men fordi jeg faktisk har gjort noe med det. Og hvis jeg kan, så kan du også!

Håper virkelig dette kan hjelpe noen! Lykke til! Jeg heier veldig på dere alle.
    Hilsen Christina, med vedvarende sjokoladebart

Note: I Juli 2013 ble jeg håpløst kvalmt stolt eier av leilighet. Jeg unner alle som har hatt/har betalingsanmerkninger og regnskog i postkassen denne følelsen av mestring og lykke. Sjokoladebarten og papirkuttene var så absolutt verdt det. Stor klem til dere!

You can do it.
    Last edited by Christina; 07-11-13, 22:27. Reason: Note

Årets beste innlegg på pengevett!
    FANTASTISK!!!

Comment

For et fantastisk innlegg!

Comment

Oi!! Tusen takk! Så hyggelig.
        Tusen takk Nå smiler jeg til iphonen!

Comment

Første gang jeg har gitt stjerner til et innlegg
          [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Morsomt og samtidig nyttig innlegg!
            1. Opprette øremerkede konti med faste trekk. Done
            2. Spare til felles buffer på høyrenteknt - 20'.
            3. Betale ned dustegjeld i løpet av 2013.
            4. Fortsette å spare + øke nedbetaling på huslånet.
            5. Bli sprekere og slankere; mål 1: -5 kg

Comment

Så gøy at dere likte det!
              Håpe det hjelper noen som
              roter seg inn her

Comment

Har aldri vært i samme situasjon, men jeg fikk meg en god latter! Fantastisk godt skrevet Tipper dette innlegget også kan være en god hjelp for dem som har havnet i en litt ugrei situasjon

Comment

Originally posted by Storfamilie View Post
                  Har aldri vært i samme situasjon, men jeg fikk meg en god latter! Fantastisk godt skrevet
                  Takk! Ligger mye frustrasjon mellom linjene der. Hehe!

Originally posted by Storfamilie View Post
                  Tipper dette innlegget også kan være en god hjelp for dem som har havnet i en litt ugrei situasjon
                  Håper virkelig det! Kanskje enda bedre om de leser det FØR det har gått for langt,
                  så slipper de sjokoladebart og papirkutt...=)

Comment

Det er vel omtrent dette som luksusfellen gjør for de som er på TV. Forskjellen her er jo at du har prestert å gjøre dette selv uten noen nevneverdig hjelp?

Dritbra!
                    FORMUEBYGGING - Økonomi og livet

Comment

Ja, er vel noe ala luksusfellen, bare uten kameraene.
                      Tror ikke de ville hatt vinflasken og sjokkistruten min på tven i beste sendetid heller.
                      Det skulle i så fall blitt et interessant program:P
                      Jeg har ikke laget sånt fancy budsjett som de gjør der da. Har prøvd,
                      men syns det er så vanskelig å sjekke at alle postene i det ikke blir overskredet.

Jeg har en flott gruppe venninner og en kjernekar til samboer
                      som har hørt på sutringa mi når kontoen har tømt seg
                      til fordel for kreditorer hver mnd.
                      Tror også det hjalp litt
                      at jeg hele tiden var klar over at jeg kun hadde meg selv og takke.
                      Hadde ingen annen unnskyldning enn et knippe dårlige valg, tatt av undertegnede.
                      Det, en god dæsj selvdisiplin, for ikke å snakke om selvironi,
                      gjorde vel susen for meg da Takk for skryt. Det varmer gjeldsslaven i meg

Comment

Originally posted by formuebygging View Post
                        Det er vel omtrent dette som luksusfellen gjør for de som er på TV. Forskjellen her er jo at du har prestert å gjøre dette selv uten noen nevneverdig hjelp?

Dritbra!
                        Jepp, veldig bra. Been there done that. ( uten luxusfellen ) før jeg selv fikk åpnet gjeldsordning. Oppskriften er god for å få oversikt og relativt bombesikker om du tar godt vare på posten og ikke *host* bruker den til å fyre i peisen. Har du derimot peis og *host* mange saker er ett alternativ å skrumpe det ned til en liste over kreditorer + ev. saksnr. å få sakene fra de. Da er du sikker på at du sitter med siste status. Eksempelvis endte jeg opp med ett tyvetalls saker fordelt på ett lite knippe kreditorer. Det blir mye papirer av sånt.

Comment

Originally posted by Rotehue View Post
                          Jepp, veldig bra. Been there done that. ( uten luxusfellen ) før jeg selv fikk åpnet gjeldsordning. Oppskriften er god for å få oversikt og relativt bombesikker om du tar godt vare på posten og ikke *host* bruker den til å fyre i peisen. Har du derimot peis og *host* mange saker er ett alternativ å skrumpe det ned til en liste over kreditorer + ev. saksnr. å få sakene fra de. Da er du sikker på at du sitter med siste status. Eksempelvis endte jeg opp med ett tyvetalls saker fordelt på ett lite knippe kreditorer. Det blir mye papirer av sånt.
                          Host host ja! Hehe!

Da jeg ringte kreditorene for avtale fikk jeg skrumpet noen ned til en sak.
                          Helt enig i at det blir mer oversiktlig! Også SER det mindre ut. Muhuhaha.
                          Greit å lure seg selv litt for å få liiiitt motivasjon og. Så lenge det ikke er trill rundt da!

Comment

Jeg er pr nuh mellom punkt 8 og 9 et sted... takk for inspirasjon til å stå på videre!

Comment

Originally posted by Animaline View Post
                              Jeg er pr nuh mellom punkt 8 og 9 et sted... takk for inspirasjon til å stå på videre!
                              Isj, de punktene er ubehagelige, men jeg lover deg at du vil føle det
                              så mye bedre med en gang tallene skrumper for hver mnd.
                              Også det faktum at du slipper at det ringer fra ukjente nr. til en hver tid
                              fra kreditorer som ikke får tak i deg per post. DET er godt å slippe det

Anbefaler deg også å holde litt tett kontakt med de du gjør avtaler med.
                              Ring dem hvis du lurer på noe, eller om du skulle være litt demotivert, ring dem å hør hvor mye du har betalt, så du får et nytt påfyll med good feeling.
                              Og hvis du har litt telefonskrekk som jeg, er mail et strålende alternativ. Da får du alt skriftlig. Det er gull, for da har du noe å vise til hvis det skulle bli noe tull. Å som jeg rimer! Haha! Lykke til videre

Comment

Working...
                              X