Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor lett er det å nøste opp i mye gammel gjeldsrot selv?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor lett er det å nøste opp i mye gammel gjeldsrot selv?

Jeg har søkt litt rundt på nett og fått en del bra tips og ser at mange skriver at man kan søke om gjeldssanering.

Mannen min har surret seg bra til med eget firma men nå er det avviklet og han har akkurat fått seg flott jobb i Staten.. Og den bør han virkelig beholde.
    Nå kommer jo trekkene da. Raskest ute var skatt og mva-krav.
    Vi må begynne å sende inn alt, absolutt alt av dokumentasjon på regninger vi har.
    Jeg vet ikke hvor mye de godtar og tar hensyn til. Dette er første måneden de trekker han.

Jeg lurer egentlig mest på hvor lett det er som privatperson å selv nøste opp i gammel gjeld.
    Jeg har søkt litt rundt og lurer på å sende ut et standardbrev til de aller fleste kreditorselskap for å sjekke om han har noe gjeld der og i så fall summer.
    Er det måten å begynne innøstingen på?
    Jeg har ringt Namsmannen for å sjekke mulighet for Gjeldsordning men fikk til svar at det var for ny gjeld så det kom han bare til å få avslag på.

Originally posted by Hufsetufsa View Post
    Jeg har søkt litt rundt på nett og fått en del bra tips og ser at mange skriver at man kan søke om gjeldssanering.

Mannen min har surret seg bra til med eget firma men nå er det avviklet og han har akkurat fått seg flott jobb i Staten.. Og den bør han virkelig beholde.
    Nå kommer jo trekkene da. Raskest ute var skatt og mva-krav.
    Vi må begynne å sende inn alt, absolutt alt av dokumentasjon på regninger vi har.
    Jeg vet ikke hvor mye de godtar og tar hensyn til. Dette er første måneden de trekker han.

Jeg lurer egentlig mest på hvor lett det er som privatperson å selv nøste opp i gammel gjeld.
    Jeg har søkt litt rundt og lurer på å sende ut et standardbrev til de aller fleste kreditorselskap for å sjekke om han har noe gjeld der og i så fall summer.
    Er det måten å begynne innøstingen på?
    Jeg har ringt Namsmannen for å sjekke mulighet for Gjeldsordning men fikk til svar at det var for ny gjeld så det kom han bare til å få avslag på.
    Hei
    Det er fullt mulig å rydde opp selv. Det er selvsagt ikke morsomt, raskt eller lettvint. Men man kom seg ikke inn i gjelden på en dag, og man kommer heller ikke ut av den på en dag. Gjeldsordning bør være aller siste utvei, ikke den første man løper til. Det er nemlig heller ikke noen dans på roser. Det står dessuten så mye mer respekt av å ordne opp i sitt eget rot, det må føles bedre in the end

Steg 1 er å få oversikt over all gjelden, som du selv skriver. Be gjerne om at saken settes i bero inntil dere har fått oversikt. Har ikke han selv en formening om hvem han skylder penger? Dere får vel regninger på gjelden? Han har kanskje kredittkort ulike steder? En annen ting er at du skriver "Jeg har søkt litt rundt og lurer på å sende ut et standardbrev til de aller fleste kreditorselskap for å sjekke om han har noe gjeld der". Det er ikke bare du som skal rydde opp her, dette må dere ta tak i sammen. Dere MÅ snakke sammen og samarbeide om dette!

Steg 2 vil være å finne ut om dere med dagens nye inntekt kan betjene gjelden slik den er (ved å leve på et minimum, deres egen gjeldsordning kan man kanskje kalle det. Det må dere uansett gjøre.) og hvis ikke, hvor mye dere kan betale på gjelden hver måned etter at det aller nødvendigste er betalt (bolig, strøm, mat, barnehage/sfo hvis dere har barn i den alderen).

Steg 3 - fordel det dere kan betale på alle kreditorene, gjerne i forhold til størrelsen på kravet. Den dere skylder mest skal ha mest, den dere skylder minst skal ha minst. Regn ut % av total gjeld og tilby samme % i betaling av summen dere har tilgjengelig.

Når du har disse tingene klart kan dere sende ut brev med forslag til en slik avtale, samt forhøre dere om mulighet for lavere rente osv. Dette er det flere som vet mer om enn meg.

Dersom det viser seg at dere kan betjene gjelden slik den er, evt etter å ha forhandlet beløp og/eller renter (lov å prøve!), så er snøballmetoden tingen for å rulle igang nedbetalingen.

Viktig å ha et budsjett som styrer hver krone, slik at dere har oversikt over de få faste regningene dere bør sitte igjen med. Og får kuttet alt annet. Bil, røyk, snus, alkohol, fester, ferier osv kuttes helt, da dette bør ansees som en krisesituasjon. Alle penger må gå til gjelden for å få kontroll raskest mulig. Å bli kvitt gjelden må være hovedfokus i lang tid fremover.

Godt han har fått jobb i staten, der bør han bli ja Håper du jobber også. Med statlige arbeidstider bør han også se å skaffe deg en ekstrajobb ved sidenav. Håper du også jobber og kanskje også kan se på muligheten for ekstra jobb. Nå er det slutt på late helger for å si det sånn...

Lykke til!
    Mål 2017:
    Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Takk for svar.

Han gjør ikke så mye selv, han har denne konvoluttsyken. Åpner ikke en konvolutt og putter de rundt i hver ledige skuff.. jeg får helt angst for eldstemann er hjemme alene med kompiser og redd de skal åpne konvolutter..

Det er derfor jeg nå gjør noe med det selv.
      Fikk sparket han til gjeldsråd i bydelen her men det var jaggu ikke mye hjelp å få. Først hadde de permen i nesten et halvt år. Ingenting skjedde. Han ringte en gang og da var det ikke gjort noe så ble det et møte og fikk kommentarer som "Huff, her var det mye..."
      Personen i bydelen nøstet sammen skattegjelden, men gjorde ikke mer enn det som kom frem fra møtet han hadde med skattekontoret.
      Det var derfor jeg ringte Namsmannen for å kanskje få litt mer hjelp, men fikk jo til svar at gjelden var for ny.

Det er derfor jeg er her nå.
      Nå MÅ det skje noe.

Ja, da tror jeg at jeg starter med å sende ut et sånt standardbrev på linken til alle kreditorer/inkassobyråer som står på listen til Norske Inkassobyråers forening. Men der står det bare listet opp de som er medlem hos de.

Noen som vet om flere inkassobyråer, eller hvordan jeg lettere kan nå alle?? Tror jeg foretrekker å sende mail, dessuten er det ikke min gjeld så jeg får helt sikkert ikke noe info om jeg ringer...

Men hva med gjeld som isåfall er over 10 år og som det ikke har kommet brev på, som jeg har nå? Starter prosessen igjen nå ?

Comment

Det er flott at du ønsker å rydde opp i gjelden. Men dette prosjektet må du få mannen din med på, ellers ender dere fort opp i samme situasjon igjen. Han må lære seg å åpne konvolutter. Hvor motivert er han egentlig?

Din mann burde ringe rundt for å kartlegge gjelden. Når dette er kartlagt bør dere prøve å få til en nedbetalingsplan med alle kreditorene.

Kan være at dere kan hente inspirasjon og motivasjon fra luksusfellen. Der er det ofte folk med konvoluttskrekk. Mange ender opp med en nedbetalingsavtale. Se tv3.no, der er det mulig å se alle episodene på nett.

Comment

Nei, det programmet vil han ikke se på. Skjønner jo det. Han lukker bare øynene.
          Joda, må få han med på det. Han trenger bare litt tid.
          Kan jo bare tenke meg hvordan han har det.
          Jeg har selv hjertebank av dette og sover ufattelig dårlig om nettene. Det hjalp litt etter å ha ringt Namsmannen - og overlevd. Hoff, som jeg gruet meg til det...
          Fatter ikke hvordan han klarer å sove, jeg...

Det jeg håper er å få litt (eller helt) kontroll/oversikt, så komme/få forslag til nedbetaling og sette det opp i nettbanken hans som faste Autotrekk hver måned.
          Problemet er at det er så mange små drittbeløp på tull og fjas som det er mulig å bli kvitt med en gang... bare man altså er villig da.

Takk for innspill og tips. Jeg sluker alt.

Comment

Hei her har du utkast til førstegangshenvedelsebrev

Dato: Oslo 01.01.11

Kreditors navn
            Saksbehandlers tittel og navn
            Gate/vei navn
            Eventuelt postboks.
            Postnr- og sted

Saken gjelder Frivillige utenrettslige gjeldsforhandlinger
            Saken angår etter- og fornavn: Nordmann, Ola
            Fødsels- og personnr. : 01.02.03 - 22560
            - ektefelles etter- og fornavn: Nordmann, Kari
            Fødsels- og personnr. 02.03.04 - 22566
            Gate/vei Blakkens vei 1236
            Postnr- og sted 9215 Oslo
            Telefon 99 99 99 99
            E-postadresse G.gjeld@skydlner.no

I anledning det betalingsuføre jeg og min husstand har kommet opp i, sender jeg nå ut likelydende brev/orientering til alle kjente kreditorer.

Personalia
            Foruten de personer som er nevnt ovenfor, består husstanden også av 2 – to barn hhv.
            Gro 15 år og Petter 10 år.
            Begge barna benytter SFO, og må bruke offentlig transport hjem/skole/hjem.
            Denne transporten betales ikke av det offentlige.
            Det betales ikke eller mottas barnebidrag.

Vi er begge ansatte, i firmaer, og har ingen mulighet til å øke vår inntekt, verken ved overtid eller ekstraarbeid.

Årsaken til betalingsuføre
            Vi mener at årsaken til at vi har kommet opp i dette betalingsuføre er at det har vært mye sykdom i familien i de siste 3 årene. Spesielt blant barna. Dette har medført at vi har vært nødt til å ta ut permisjon, uten lønn.

Vi oppfordrer alle kreditorer om å:
            - stille videre pågang i bero, under disse frivillige utenrettslige gjeldsforhandlinger
            - frafalle renter og omkostninger grunnet mislighold.

Videre ber vi om oversikt over den enkelte avtalen.
            Med bakgrunn i foranstående oppfordres den enkelte kreditor om å sende opplysninger om samlet gjeld fordelt på:
            • rest hovedstol,
            • effektiv rente,
            • gebyrer,
            • purreomkostninger
            • andre omkostninger påløpt grunnet mislighold,
            • kopi av rettsgrunnlaget.
            • oppgitt hvilke rettslige skritt den enkelte kreditor har foretatt i saken
            • samt andre opplysninger som den enkelte kreditor mener er relevante for saken
            • når Deres firma mener missligholdet oppstod.

Jeg imøteser Deres snarlige svar, og senest innen 4 – fire uker.

Når jeg har mottatt svar fra alle kjente kreditorer vil jeg komme tilbake med en oppdatert oversikt, samt forslag/utkast til ny nedbetalingsplan.

Vedlegg 4 – fire stk.
            Økonomisk oversikt over
            Inntekter
            Utgifter
            Eiendeler/formue
            Gjeld
            Kopi av
            Strømregning
            Forsikringer
            Husleie/fellesutgifter

Med vennlig hilsen

­_____________________ _____________________
            Kari Nordmann og Ola Nordmann

Men vær klar over en ting, du må få fullmakt fra din mann, på at du kan forhandle på hans vegne. Denne fullmakten må være skriftlig.
            F.eks.

Jeg - hans navn, født ??.??.?? gir med dette slik fullmakt til min kone, navn født ??.??.??, til å legge frem og innhente all relevant informasjon om min økonomi, i forbindelse med utenrettslige gjeldsforhandlinger, uhindret av lovpålagt taushetsplikt.

Din manns underskrift og dato

Fullmakten bør du legge ved det første brevet du sender ut.

Vær klar over at du kan få en del overraskelser vedrørende din manss økonomi, både dårlige men også gode.

Med vennlig hilsen
            T Bergh
            Med vennlig hilsen
            Tore Bergh
            t53.berg@gmail.com

Comment

Takk for utfyllende tips, TBergh.
              Ser du har også har svart på noe i en annen tråd som jeg snek meg inn i.

Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg skal sende brev til det byrået som han ikke har fått brev fra siden 2009...
              Mener jeg så et nettsted hvor jeg kan be om kredittsjekk. Snapper den opp alt av gjeld til alle involverte inkassobyråer da? Kan jeg da gå ut ifra at det er den gjelden han skylder eller kan det være mer?
              Han har ingen ny gjeld.

Comment

Originally posted by Hufsetufsa View Post
                Takk for utfyllende tips, TBergh.
                Ser du har også har svart på noe i en annen tråd som jeg snek meg inn i.

Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg skal sende brev til det byrået som han ikke har fått brev fra siden 2009...
                Mener jeg så et nettsted hvor jeg kan be om kredittsjekk. Snapper den opp alt av gjeld til alle involverte inkassobyråer da? Kan jeg da gå ut ifra at det er den gjelden han skylder eller kan det være mer?
                Han har ingen ny gjeld.
                Er kravet foreldet?

Comment

Den konvoluttsjuka må ta slutt. Voksne personer må åpne konvolutter sjøl. Trusler om skilsmisse og iverksetting av sexnekt - ?

Comment

Ja, det var jo saklig skrevet!!
                    Vi er i gang.
                    Noen som vet om man har flere saker i et inkassoselskap, slår de sammen sakene sånn at man har en sum å forholde seg til, tro?

Comment

Aner ikke om kravet er foreldet. Det er jo det jeg lurer litt på selv.
                      Siste brev derifra er fra 2009.
                      Når jeg ser på det gjenpartsbrevet fra Lindoff og Kredinor så har etpar av linjene 0,- i sum. Betyr det at kravet er slettet/foreldet, tro?

Comment

Jeg bruker tråden litt som egen dagbok for meg selv, jeg.
                        Det er sikkert flere som lurer på det samme sånn i en startfase.

Jeg opprettet en gratis mailadresse for mannen i går kveld og sendte mail til alle de største inkassobyråene pluss til alle som er medlem hos NOrske Inkassobyråers forening. Håper jeg har fått snappet opp de fleste. Ba om info på evt gjeld. Ba om å få det tilsendt pr. post så da er det bare å følge med i postkassen.

Noen som vet om annen oversikt på inkassobyråer eller andre steder man kan sende mail til sånn at man får info om all gjeld? Det er jo ikke alle som er medlem i NIF heller...

Comment

Vet desverre (eller skal vi si heldigvis?) ingenting om inkassobyråer. Vil bare si at det e flott du tar tak i sakene, kanskje mannen ser at det ikke er så farlig og tør å involvere seg etterhvert. Kanskje litt enklere når han først vet hvor mye han har i gjeld og en plan for hvordan han kan ordne opp. Lykke til med prosessen

Comment

Ja, han tør nok å se på dette når vi får mer oversikt.
                            Men jeg lurte på en ting til da.

Når jeg har søkt litt rundt så står det flere steder at man ikke skal skrive under på dette gjeldsbrevet som følger med..
                            Hovrfor ikke? Fordi det kan være forledet, eller? Hvordan finner jeg ut om saken er foreldet?

Comment

Står litt om det her: Foreldelse av gjeld
                              Er nok derfor du ikke bør skrive under med en gang ja. Tilfelle den er foreldet.
                              Jeg er langt fra ekspert på dette. Det vil alltid være fare for å rote opp noe gammelt, og det er ikke bare om du ikke signerer, men de kan jo også oppdage at de vil gjøre noe med saken de sikkert bare ikke har prioritert. De vil antagelig gå til retten for å holde saken gående (?), og det kan vel være billigere å bare vedkjenne seg gjelden. Er vel oftest slik at det er gjeld man har tatt opp en gang (med unntak om man har blitt svindlet, men det er en helt annen situasjon) og den skal antagelig betales tilbake en gang. Bare å innse det vil jeg tro. Dessuten bør man jo faktisk gjøre opp for seg. Men kanskje kan gammel gjeld forhandles og man kan få en grei avtale.

Med forbehold, jeg er ingen ekspert. Det vil bare overraske meg om man kan slippe unna noe særlig bare fordi det har gått 3 år eller mer. Men jeg vet ikke, ingenting overrasker meg i Norge lenger
                              Mål 2017:
                              Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Working...
                              X