Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny takst - Mer EK?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ny takst - Mer EK?

Hei,

I august 2013 kjøpte jeg og samboer leilighet. Vi hadde 15 % EK. Jeg er lærer og kvalifiserer til boliglån via SPK, problemet er at de krever 20 % EK. Om vi hadde klart å nedbetale de siste 5 % utgjør dette ca 10 000 kr i sparte rentekostnader for oss pr år.

Har tenkt litt på ulike muligheter for å klare dette, 5 % er såpass mye at det klarer vi ikke på en god stund. En ide jeg har kommet på er å få en ny takst, hvis den nye taksten er 5 % høyere så burde saken være løst? Stemmer det? Er det noen som har erfaringer rundt dette med ny takst mtp boliglån? Vet jo at det er ganske tidlig etter kjøpet. Har det noe å si at vi fikk leiligheten 150 000 under takst?

Alle råd og innspill mottas med takk.
    Last edited by oleole; 14-01-15, 19:01. Reason: temaet endrer seg

Be om en gratis verdivurdering hos megler eller lignende, for å se om det er mulig at lånet per i dag er 80% eller mindre av verdivurderingen. Dersom den er det, sjekk hva SPK krever av dokumentasjon på boligverdien.

Comment

Originally posted by Nilzo View Post
      Hei,

I august 2013 kjøpte jeg og samboer leilighet. Vi hadde 15 % EK. Jeg er lærer og kvalifiserer til boliglån via SPK, problemet er at de krever 20 % EK. Om vi hadde klart å nedbetale de siste 5 % utgjør dette ca 10 000 kr i sparte rentekostnader for oss pr år.

Har tenkt litt på ulike muligheter for å klare dette, 5 % er såpass mye at det klarer vi ikke på en god stund. En ide jeg har kommet på er å få en ny takst, hvis den nye taksten er 5 % høyere så burde saken være løst? Stemmer det? Er det noen som har erfaringer rundt dette med ny takst mtp boliglån? Vet jo at det er ganske tidlig etter kjøpet. Har det noe å si at vi fikk leiligheten 150 000 under takst?

Alle råd og innspill mottas med takk.

Det stemmer, bare å få ny takst eller verdivurdering.
      En verdivurdering får du av hva som helst eiendomsmegler, og det koster ikke mange hundrelappene.. Har faktisk fått det gratis en gang og, selv om jeg sa til de at jeg ikke hadde planer om å selge..

Comment

Ny takst = ny EK

Kort :
        - ny takst = ny ek. EK = takst - lån.
        - indirekte ja dog overstyrer ny takst de 150 000
        - som myra sier sjekk hva de krever av dokumentasjon
        - selv tar jeg en telefon til min kundeveilder 1x pr år så gjør de en "matematisk" kalkulasjon i et gitt program (gratis) -> ny takst -> rimeligere lån

Eksempler på hvordan/hvor en får dokumentasjon på endring (banken bestemmer hva de godtar) :
        - takstmann
        - eiendomsmegler
        - bank
        - kjøpspris justert for generell prisstigning i ditt område

/helge
        Last edited by helge; 05-05-14, 06:42. Reason: spesifisering av EK

Comment

Takker for svar.

Dokumentasjonen de krever er takst/verdivurdering.

"Verdivurdering lages av eiendomsmegler. Vi godkjenner kun verdivurderinger der eiendomsmegleren har vært på befaring i boligen din.Det er viktig at verdivurderingen har opplysninger om boligens adresse og gårds- og bruksnummer, eller borettslagets navn og andelsnummeret på leiligheten. Hvis du bor i et borettslag, må du passe på at eiendomsmegleren oppgir om markedsverdien inkluderer fellesgjeld eller ikke."

Comment

Hvis noen lurte så gikk dette veldig bra. Ringte megleren som jeg kjøpte leiligheten fra, og han ordnet det gratis. Taksten gikk opp slik at vi var innenfor kravet fra SPK. Har idag 1700000 i lån der med 5 års avdragsfrihet. Bruker de ekstra rentekronene jeg sparer på å betale ned ekstra på billån. Det samme gjør jeg med pengene som ellers gikk til avdrag på leiligheten. Nær billånet er betalt, så vil ekstra pengene plasseres på rentekonto som har høyere rente enn den i SPK.

Comment

Det høres bra ut - husk buffer for Murphy og vedlikehold, og la det billånet være slektens siste!

Comment

Ser ikke bort ifra at man kommer til å ha flere billån i fremtiden, men det er da våre prioriteringer.

Når du sier buffer til Murphy, så mener du Murphys lov? Alt som kan gå galt, går galt?

Comment

Og hvis noe kunne gå galt, og det ikke gikk galt, vil det i det lange løp vise seg at det hadde vært best om det hadde gått galt...

Comment

Og Murphy har også en lei tendens til å dukke opp når man minst trenger det.
                    Så er det slik at en situasjon allerede er vanskelig virker det til å øke sannsynligheten for at noe annet går galt

Eller, det vil vel i alle fall føles sik.
                    Murphy er en artig kar sånn sett.
                    For min del føler jeg det er mye sannhet i at det å ha en bufferkonto (dvs være forbedret på at ting kan skje) fører til at færre ting faktisk går galt.
                    Mål 2017:
                    Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Hehe, ja skjenner til den. Forrige uke kom jeg bort garasjestolpen som ga noen riper. Noen har laget en liten bulk fremme på siden av bilen, og sist men ikke minst, noen har ripet opp bilen på 3 plasser på andre siden når den sto parkert på butikken. Skal få skaden taksert på lørdag, men har litt på bok til å dekke det. Sure penger likevel.

Comment

Originally posted by oleole View Post
                        skjenner
                        SERIØST?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Comment

Er det dysleksien min du gjør narr av?

Comment

Jeg gjenskjenner (sic) dysleksi når jeg ser det. Da ville du nok hatt litt mer skrivefeil enn den jevne pengevetter. Her snakker vi om østlandssyken med skjøttkaker og skjærlighet i bøtter og spann.

Comment

Hehe. Ja det er en grov skrivefeil, skjønner ikke hvordan den snek seg inn. Jeg har dog ingen problemer med å uttale kj bare så det er sagt

Comment

Working...
                              X