Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor gjeld, trenger hjelp!!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stor gjeld, trenger hjelp!!

Jeg har kommet i en forferdelig situasjon grunnet at jeg har et spille problem, jeg har opparbeidet meg veldig stor gjeld.

Jeg eier en leilighet som jeg har bolig lån til som er på 2.000.000.- leiligheten er vel verd rundt 1.800.000. Jeg refinanseierte noe annen gjeld inn i denne og nå har jeg gått i fella igjen.

Jeg skylder totalt 510.000.- både i forbrukslån og kredittkort, det største forbrukslånet jeg har er på svimlende 330.000.- det er det største jeg har.

Jeg går i terapi for spille problemet mitt og har ikke spilt på en veldig god stund nå.

I leiligheten så har foreldrene mine kausjonert så jeg sitter skikkelig i saksa for 2 gang, jeg har mistet helt motet og er helt sinnsykt deprimert.
    Jeg har fast jobb og har ca 24.000.- utbetalt i måneden.
    Akuratt nå går jeg så og si i minus hver mnd pga disse store forbrukslånene og kredittkortene. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Min kreditt er rett og slett brukt opp, jeg får ikke mer så refinansiering uten sikkerhet er ingen mulighet. Jeg har heldigvis klart og ikke få betalingsanmerkning enda så det har jeg ikke.

Jeg skrev dette for jeg trenger virkelig hjelp, og håper noen her kan gi meg råd til hva jeg skal gjøre.

Første steg er å få oversikt. List opp alle kreditorer, hvor mye du skylder og rentesats. Legger du den ut her er det lettere å hjelpe
    It don't take much strength to pull a trigger
    But try and get up every morning day after day and work for a living
    Let's see 'em try that
    Then we'll see who's the real tough guy
    The working man is the tough guy

Comment

Du har høyere boliglån enn leiligheten er verdt? Høres rart ut, og da blir det ikke lett.

Men jeg ville tenkt sånn:
      - betal ned lånet med høyest rente først.
      - få ned utgifter, prøv og øk inntektene.

For eksempel, kan du få avdragsfrihet på boliglånet? Kan du ta inn en leieboer i leiligheten? Ekstra jobb?

Comment

Originally posted by spare-seg-til-fant View Post
        Du har høyere boliglån enn leiligheten er verdt? Høres rart ut, og da blir det ikke lett.

Men jeg ville tenkt sånn:
        - betal ned lånet med høyest rente først.
        - få ned utgifter, prøv og øk inntektene.

For eksempel, kan du få avdragsfrihet på boliglånet? Kan du ta inn en leieboer i leiligheten? Ekstra jobb?
        Jeg har større boliglån enn leiligheten pga jeg kjøpte den for 2 år siden og fikk innbakt noe gammel gjeld jeg hadde. Nå har jeg altså gått i den samme fella igjen pga store problemer med nettspill.

Jeg har en kamerat av meg som har arvet veldig mye penger, MYE penger. Har tenkt og spørre han men jeg er flau og alt for stolt til å gjøre det. Samtidig så er jeg redd for å skuffe han og jeg vet ikke i det hele tatt om han vil hjelpe selv om han er min beste venn.

Er det noen som har erfaring med privatlån? Hva pleier og være vanlige betingelser på dette?

Comment

Originally posted by lommerusk View Post
          Første steg er å få oversikt. List opp alle kreditorer, hvor mye du skylder og rentesats. Legger du den ut her er det lettere å hjelpe
          Har ikke helt oversikt over renta enda men det skal jeg finne ut av,men her er lista over alle iallefall:

Bank Norwegian forbrukslån: 330.000.-
          Sparebanken Sør kredittkort: 50.000.-
          Bank Norwegian kredittkort: 30.000.-
          Santander kredittkort: 20.000.-
          Fogtail forbrukslån: 20.000.-
          Opp finans Forbrukslån: 50.000.-

Blir helt gåen av å bare skrive de opp. Er utrolig takknemlig for at jeg nå får behandling for avhengigheten min, jeg håper bare jeg klarer å løse denne gjeldsfolka mi.

Comment

Hei
            Dette skal det nok bli orden på, bare du vil det selv.
            Først av alt er det kjempebra at du får behandling for spilleavhengigheten - det er alfa og omega! Å ikke spille mer må være førsteprioritet.

Og ellers har du en liste av gjeld som egner seg for snøballrulling. Har du lest om snøballmetoden?

Leser du poster under gjeldsforumet her finner du gode tips til å kontakte kreditorer selv og kanskje få til en samlet nedbetalingavtale. Avhengig av alder på gjelden kan det også være at du får fryst renter og evt slettet noe renter også. Det er ikke umulig at det er vanskeligere enn å formulere et brev til alle kreditorene der du forklarer om ditt spilleproblem, dokumeterer at du får behandling og at du nå vil rydde opp i gjelda. Be om samarbeid ved at de i det minste fryser eller reduserer rentenivået. Oppgi inntekt og budsjett over utgifter. Men mener det finnes tidligere tråder med forslag til hvordan å ta kontakt med kreditorene. Det er uansett en god start.

Deretter er det noen ting du kan gjøre selv. Hva har du av utgifter? Og hvordan kan du redusere de ned til et minimum. Bokstavelig talt kutte ned til beinet og eksistensminimum. Og samtidig: få deg en ekstrajobb! Hver tusenlapp du kan tjene ekstra gjør veien ut av uføret kortere. Og i tilleg: fristelsen til å spille er kanskje lavere om du er opptatt med noe annet, nemlig en ekstra jobb.

Med 24.000 i inntekt bør mest mulig frigjøres til å betale gjeld.
            I juni kommer vel feriepenger, der blir det en stor sum som sikkert kan utkvittere en kreditor fullstendig. Litt avhengig av skatteoppgjøret. Får du smell må den prioriteres dekket (du vil IKKE skylde staten penger!), og får du igjen vet du hvor de pengene skal. Det hjelper veldig mentalt å bruke slike større summer til å få god fart på snøballen. Og mentalt overtak er det du er ute etter nå tror jeg.

Gjelden er stor, men med hard innsats burde den ikke være uoverkommelig. Spesielt om du får kreditorene med på laget også.
            Mål 2017:
            Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Anonym 2!!

Hei!!

Jeg har akkurat samme problem som deg!! Sitter i saksa, BIGTIME selv. Grunnet spilling.

Jeg er veldig interessert i å høre hvordan det går med deg, og evt hva du har gjort siden du skrev dette innlegget?

Håper på svar!

Comment

Hei.
                Hva du betale.
                Det du må gjøre er å betale på boliggjeld og den gjelden som dine foreldre har kausjonert for.
                Dette vil medføre at du beholder boligen og at dine foreldre slipper å betale på kausjons- forpliktelsen. Når du har betalt på denne gjelden, betaler du for ditt livsopphold, så som mat, klær, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem.
                Hvis det er noen penger til overs, først da betaler du på den usikrede forbruksgjelden din.

Forbruksgjeld.
                Slik jeg oppfatter deg er all din forbruksgjeld, gjeld uten sikkerhet.
                For å si det rett ut, drit i betal på forbruksgjelden.
                De kan i realiteten ikke kunne true din boligsituasjon pr. d.d.

Det du MÅ betale på er boliggjeld.
                Hvis det dine foreldre har kausjonert for er en del av din boliggjeld, holder det med å betale på boliggjelden

Bolig.
                Du sier at du har større gjeld på boligen enn hva markedsverdien er.

Tvangssalg av bolig.
                Alle typer kreditorer kan få pant i boligen din.
                De du skylder forbruksgjeld til kan også få pant i din bolig.
                Imidlertid er det slik at de kommer etter de kreditorene som har gitt deg boliglån.
                De du skylder forbruksgjeld vil få dårligere prioritet enn de kreditorene som har lånt deg penger til boligen. Boliggjelden vil ha 1. prio (første prioritet) og 2. prio og eventuelt 3. prio.
                Dette betyr at det boliglånet du har med dårligs prioritet, ikke har sikkerhet for hele lånebeløpet.
                Dette medfører at skal de kreditorene som du har forbruksgjeld til få pant, vil pantet ligge godt utenfor boligens verdi.

Er det noe av det jeg har forklart, som du ikke skjønner, er det sikkert for jeg har forklart meg dårlig, så da spør du om igjen.

Med vennlig hilsen
                TBergh.
                Med vennlig hilsen
                Tore Bergh
                t53.berg@gmail.com

Comment

Jeg vet jeg ikke har oppdatert denne tråden på en stund men jeg skal prøve nå.

Jeg skrev det forrige innlegget i mars 2017 jeg skal fort oppsumere hva som har skjedd siden da.

Først og fremst har jeg ikke spilt noen nettspill eller noen slags spill siden 15 Mai 2017, så det er selvfølgelig veldig bra og er veldig stolt av meg selv!
                  Jeg har gått til psykolog 7-8 ganger og det har hjulpet veldig.
                  Jeg har også sluttet å snuse og har spart veldig mye penger på det.

Når det gjelder gjelda så har desverre ikke den minket noe særlig. Jeg fortalte foreldrene mine alt og vi har prøvd og få et lån via de til meg (medlånsøker) Men det har vi ikke fått godkjent. De har hus men de hadde for liten inntekt til at banken kunne godta det.

Jeg har enda ikke fått noen inkassoer men nå er det veldig nærme, jeg har betalt på alt av gjeld hele tiden men nå henger jeg så etter med ting at nå kommer alt til å stoppe opp.

Jeg føler vi har prøvd alt. Var i banken og spurte om jeg kunne få mer i boliglån dersom foreldrene mine kausjonerte mer men det var ikke sjans, de kunne ikke hjelpe der. Samme var hvis foreldrene lånte til seg, det gikk heller ikke for de hadde for liten betalingsevne.

Per dags dato så har jeg 13.000.- i utgifter på diverse lån utenom boliglån. Boliglån på 9000.- så kommer alt av faste utgifter i tillegg, og jeg har 25.000.- ca utbetalt i måneden, da går det ikke.

Det jeg lurer på nå er hva mulighetene er. Jeg ser hva du har skrevet TBergh over her med å ikke betale forbruksgjelden, jeg får helt angst av å bare tenke på hva som skjer da med inkasso etc. Men problemet er jo at det ikke går sånn som det er nå.
                  Jeg har kuttet masse utgifter også men det går bare ikke.

Så hva kan jeg gjøre videre nå? Jeg føler meg helt hjelpesløs.

Lurer du på noe mer bare spør.

Comment

Selge leiligheten og flytte til foreldrene dine?

Comment

slenger meg på forslaget til SirWinston her. Drastisk tiltak, men kanskje det som må til for å komme seg ovenpå igjen, og starte med blanke ark. Andre muligheter kan jo være en ekstra jobb, eller jobbe mye overtid i eksisterende jobb? privat lån?

Comment

Enig i at det kan være en idè å selge leiligheten. Men hva med å rett og slett melde deg på Luksusfellen? Høres ut som typisk deres case. De er flinke til å forhandle med kreditorer.

Comment

En liten oppdatering, jeg har veldig gode venner for å si det sånn.

Det virka helt håpløst, men nå har en venn av familien sagt at han kan låne mine foreldre hele lånebeløpet, så betaler jeg til foreldrene mine og de videre til han, rentefritt!

Jeg er så letta og glad! Skal betale det jeg kan i mnd på gjelda, nå slipper jeg også de skyhøye rentene. Om 6 år ca så er jeg gjeldfri og ferdig med all dritten!
                          Føler jeg har kommet veldig langt, slutta å spille, slutta å snuse og virkelig endret på de dårlige vanene mine. Har vært tøft når man prøver og prøver men møter bare motgang, takk gud for at det finnes sånne snille folk enda!
                          Men de sa det at hadde det ikke godt så bra med meg som det gjør og jeg har holdt meg borte fra spilling og alt, så hadde de aldri gjort det!

Så nå er det bare å betale det man kan og se at gjelda minker, det blir deilig

Comment

Hei.
                            Bare å ønske lykke til!

Med vennlig hilsen
                            TBergh
                            Med vennlig hilsen
                            Tore Bergh
                            t53.berg@gmail.com

Comment

Lykke til, men litt skeptisk til denne lettvinte løsningen, mtp tilbakefall.

Comment

Working...
                              X