Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spillegjeld

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spillegjeld

Hei!

Jeg har pådratt meg rundt 410k i kredittkortgjeld grunnet gambling på nettet. Er student, men henger et par år etter på studiene, blant annet grunnet bekymringer knyttet opp mot gjeld. Som følge av pengeproblemer lever jeg også et begrenset sosialt liv. Familie (har ingen samboer eller barn) vet ikke om gjelden eller de andre problemene.

Gjelden er bygget opp de siste 2.5 årene til et maksnivå for ca et halvt år siden. Kredittkortene fikk jeg ved å unnlate å oppgi gjeld og oppgi feil inntekt(opptil 1mill.). Har inntekt (deltidsjobb+lånekassen) på 15-18k i måneden. Minimumsavdrag utgjør over 13k/mnd, i tillegg kommer husleie på 5k og strøm, tlf. osv. Med andre ord: Dette går ikke lengre. Jeg spilte bort lønn og stipend for denne måneden i natt og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Flere kredittkort får jeg ikke nå, heldigvis. Finnes det i det hele tatt noen muligheter for meg i den situasjonen jeg har rotet meg opp i, uten å måtte avbryte studiene? Er refinansiering helt umulig for meg?

Samtidig som jeg spør om det vet jeg jo at den beste løsningen er å være ærlig med familien og få hjelp med et lån fra foreldre. Høres kanskje lett ut, men det innebærer å fortelle at nesten alt som har kommet ut av kjeften min de siste 3 årene har vært løgn; alt fra problemer med problemer studier, at jeg lever et begrenset sosialt liv og gamblingen og de økonomiske problemene. Jeg har rotet meg opp i et hjørne som virker svært vanskelig å komme ut av. Planen er å ta kontakt med en psykolog som forhåpentligvis kan hjelpe meg til å fortelle familie.

Føler ihvertfall jeg har tatt et lite steg ved å fortelle min historie her

Hei, og velkommen!

Jeg har ikke så mange konkrete råd, men det er jeg rimelig sikker på at mange andre her har. Jeg vil bare si at; Fy søren så tøff du er nå! Jeg vet, blant annet av å ha pratet en del med et familiemedlem som selv har jobbet seg gjennom det du står i, at dette er beintøft og erkjennelse krever sitt! Jeg kan muligens oppmuntre med at han nå er lykkelig gift familiefar i fast, stabil jobb. Eier leilighet og sier selv at å være åpen og få støtte av familien var viktig. Tilliten er gjenopprettet og de har null problemer med å stole på ham nå.

Han har blogget litt om noe av problematikken med spillselskapene som ikke gir opp ganske agressiv markedsføring her, forresten.

Fuck you a betsson! (MANNomALT)

Uansett; Dette er utrolig bra. Du har tatt et av de største stegene ved å innrømme at dette ikke går lenger.

Masse lykke til!

Comment

Lån fra foreldre før du har fått behandling for sykdommen din, tror jeg ikke er lurt. Start i natt med å stenge alle kontoer. Send mail til alle selskaper du har spilt hos og fortell at du er spilleavhengig og at de må svarteliste deg. Så søker du hjelp. Og er ærlig til de rundt deg om det. Folk dømmer ikke. Tvert i mot vil du oppleve at folk syns du er modig.

Spillavhengighet Norge

Comment

Veldig bra at du har kommet hit! Håper du blir, og oppdaterer så vi kan følge med! ��

Comment

Er gått noen måneder siden jeg skrev dette innlegget, kan vel si det slik at jeg gikk inn i en "liten" bølgedal etter jeg postet her inne.

Først og fremst; takk for alle støttende ord! Jeg gikk til slutt til familien. En psykisk påkjenning som er vanskelig å beskrive, men det var det eneste rette. De stiller da med sikkerhet slik at jeg får refinansiert beløpet (ble litt høyere enn først antatt, 465k) til boliglånsrente. Jeg får også psykologhjelp etterhvert, selv om jeg tviler på at jeg kommer til å logge inn på en spillside noen gang igjen etter denne opplevelsen. Har i tillegg tatt noen forholdsregler iforhold til kredittsperre osv. Alt i alt kom jeg relativt billig unna spilleavhengigheten (gitt at jeg aldri spiller igjen), hadde jeg vært litt eldre og hatt en stabil høy inntekt hadde vi sannsynligvis snakket om et millionbeløp.

Så nå gjelder det å prøve tenke fremover. Har planer om å fullføre utdanning samtidig som jeg betaler ned så mye som mulig på lånet. Målet er å betale ned hele lånebeløpet ila 4 år. Skal prøve å oppdatere litt her inne underveis!

Comment

Originally posted by OleOleOle View Post
            Er gått noen måneder siden jeg skrev dette innlegget, kan vel si det slik at jeg gikk inn i en "liten" bølgedal etter jeg postet her inne.

Først og fremst; takk for alle støttende ord! Jeg gikk til slutt til familien. En psykisk påkjenning som er vanskelig å beskrive, men det var det eneste rette. De stiller da med sikkerhet slik at jeg får refinansiert beløpet (ble litt høyere enn først antatt, 465k) til boliglånsrente. Jeg får også psykologhjelp etterhvert, selv om jeg tviler på at jeg kommer til å logge inn på en spillside noen gang igjen etter denne opplevelsen. Har i tillegg tatt noen forholdsregler iforhold til kredittsperre osv. Alt i alt kom jeg relativt billig unna spilleavhengigheten (gitt at jeg aldri spiller igjen), hadde jeg vært litt eldre og hatt en stabil høy inntekt hadde vi sannsynligvis snakket om et millionbeløp.

Så nå gjelder det å prøve tenke fremover. Har planer om å fullføre utdanning samtidig som jeg betaler ned så mye som mulig på lånet. Målet er å betale ned hele lånebeløpet ila 4 år. Skal prøve å oppdatere litt her inne underveis!
            Hei!
            Så moro at du endelig tok samtalen med familie. Jeg slet med å åpne meg om den økonomiske krisen jeg var i til mine nærmeste, men det hjalp veldig når jeg først gjorde det.
            Kjempebra at du tar tak og går til psykolog, det bør du være stolt av! Jeg krysser fingrene, og har trua på at du får det til.

Det er et tungt, men bra mål du har satt deg. Tror du at du vil få det til med en inntekt på 18.000 i mnd, eller er du i gang med andre løsninger, som for eksempel en ekstra jobb?

Lykke til!

- Gjeldskongen
            Mål for 2018:
            Spare opp 10.000 på bufferkonto
            Betale ned kredittkort på 42.000 (7400)
            Bake inn resterende gjeld (370.000) i boliglån.

Comment

Originally posted by Gjeldskongen View Post

Det er et tungt, men bra mål du har satt deg. Tror du at du vil få det til med en inntekt på 18.000 i mnd, eller er du i gang med andre løsninger, som for eksempel en ekstra jobb?

Lykke til!

- Gjeldskongen
              Jeg kommer nok til å jobbe fulltid og studere ved siden av, ihvertfall det første året

Men et kjapt spørsmål: Jeg betalte rundt 70k i gjeldsrenter i fjor. Tjente bare rundt 120k, slik at jeg bare fikk "brukt" rundt 20k av de gjeldsrentene(trygdeavgiften slipper jeg vel ikke unna uansett). Får jeg da fratrekk for de resterende 50k i betalte renter (12k omtrent) dette året?

Comment

Hei.
                Disse gjenstående rentene er fremførbare. Hvilket vil si at du hvert år helt til alle rentene er "brukt opp". kan trekke renter i fra på skatten

Med vennlig hilsen
                TBergh
                Med vennlig hilsen
                Tore Bergh
                t53.berg@gmail.com

Comment

Working...
                X