Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ufør samboer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ufør samboer

Hei
    Vet noen om det skjer noe med livsoppholdssatsen når samboer blir ufør midt i ordningen, evt om det er mulig å prøve å endre den? Det er snakk om avklaringspenger i første omgang og jeg har latt meg fortelle at det kan ta opp til 4 år med avklaringspenger før man får uføretrygd. Dette har mye å si for oss. Er takknemlig for svar..

Må ærlig si at jeg skjønte ikke helt hva du mente.

Comment

Livsoppholdssatsen blir den samme, og det blir mindre penger til kreditorer, kan jeg tenke meg. Hvorfor skulle livsoppholdssatsen endre seg?
      Men jeg er ingen ekspert og har ingen fasit.

Comment

Hei.
        Når inntekten reduseres, vil dette kun påvirke det månedsbeløpet kreditorene skal ha.
        Men du melde i fra, og ta med deg alt av dokumenter, fra den dagen vedkommende ble syk, frem til og med januar måned, samt skrivet som sier at vedkokmmende får aap.

Med veenlig hilsen
        TBergh
        Med vennlig hilsen
        Tore Bergh
        t53.berg@gmail.com

Comment

Jeg meldte fra til namsmann med en gang det ble klart at jeg måtte over på aap, sendte inn alle papirer med utbetalingsberegning fra nav, og namsmann regnet ut ny dividende. Jeg har utbetalt ca 1000 kr mindr enn livsoppholdssatsen jeg hadde, så kreditorene får ingenting utbetalt. Gjeldsordningen min ble ikke forlenget.

Det som er viktig er at dere melder fra så fort som mulig, og at dere følger opp med en gang det kommer nye opplysninger/endringer fra nav.

Comment

Hei.
            Takker så mye for tilbakemeldingen.

Med vennlig hilsen
            TBergh
            Med vennlig hilsen
            Tore Bergh
            t53.berg@gmail.com

Comment

Takk for mange svar. Men jeg har vel ordlagt meg lit klønete. Det er ikke den med gjeldsordningen som ble ufør, men samboeren. Jeg lurte derfor på om det er noe å hente for oss i gjeldsordningen. Å få AAP opptil flere år er ikke luksus.. Det ender nok med uføretrygd på min samboer etter hvert..

Comment

Working...
              X