Announcement

Collapse
No announcement yet.

Håpløst

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Håpløst

Hei! Har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Har en mann som akkurat har fått gjeldsordning. Hvordan er det da med lån sammen til bolig? Er det uaktuelt fra bankens side? Jeg har ikke betalingsanm., og er i full jobb. Har to barn boende hjemme, men de er over 18 år. Vi har leid i mange år, og det er håpløst å komme inn på boligmarkedet alene. Noen som vet?

Jeg vet at banken ofte kan gi litt større lån om man kan dokumentere leieinntekt. Mannen din deler vel husleie med deg i dag, og har avsatt penger til husleie i gjeldsordningen. Kanskje det kan hjelpe deg/dere?

Det er tre ting banken vurderer ved lån: sikkerhet, betalingsevne og betalingsvilje. Sikkerhet er hvor mye egenkapital du har. Betalingsevne går på inntekt (inntekten din, og evt husleie fra mannen din). Betalingvilje: der stiller du bra uten betalingsanmerkninger, og mannen din dårlig.

Det er også mulig å ta en prat med banken for å høre hva de tenker. Ikke sikkert du får tilbud om huslån i dag, men trolig en plan som gjør at det kan være aktuelt å kjøpe hus om noen år.

Lykke til!

Comment

Hei.
      Det smarteste er å spørre namsmannen eller banken.
      Når det gjelder gjeldsordninger, er det altid smartest å snakke med namsmannen, før det blir gjort noe.
      Spør, namsmannen, ikke sitt og spekuler.

Med vennlig hilsen
      TBergh
      Med vennlig hilsen
      Tore Bergh
      t53.berg@gmail.com

Comment

Jobber barna dine eller går de på skole/lærling? Det kan jo være en mulighet at du og dine to barn kjøper sammen(dersom de har inntekt).

Comment

Et annet spm, dersom namsmannen sier at dette er mulig, er jo hvorvidt man bør ta boliglån mens man er på gjeldssanering.

Comment

Lån til bolig

Originally posted by SirWinston View Post
            Jobber barna dine eller går de på skole/lærling? Det kan jo være en mulighet at du og dine to barn kjøper sammen(dersom de har inntekt).
            Her må vi roe oss, å låne ilag med sine barn på 18 som er myndige å risikere deres økonomiske framtid er uansvarlig å egoistisk. Namsmannen er den som tar avgjørelsen på om du i det hele får lov til å ta opp lån i gjeldsordningen.

Alt dette kan du lese om i lovdata.
            Selv om namsmannen sier ja så vil ikke det si at bankene hopper på deg, du må gå gjennom husbank/kommune.

Det må begrunnes med at det er mer lønnsomt for deg å eie enn å leie. Men det å eie er ikke bare dans på roser, det er avgifter å forsikringer du må ta høyde for ved kjøp, samt mulig kostbart vedlikehold. Det å leie gjennom gjeldsordningen er for mange fornuftig da det hviler mindre ansvar på skuldrene dine.

De fleste som er på vei gjennom gjeldsordning føler nok veldig på dette med å ha egen bolig, mens fokuset bør brukes på å få mest mulig ut av hver eneste krone til familien .

Comment

Bolig lån eller lån generelt under gjeldsordning

De fleste som skal inn under gjeldsordning , om det er den som er under ordningen eller det er partner/sambo så trur eg de aller fleste higer etter sin egen bolig .

Om eg skulle gitt mitt personlige råd ut i fra den infoen du har lagt ut så ville eg nok sagt at det kan være lurt å vente.

For først å fremst er det veldig viktig å forstå omfanget av Gjeldsordningen.
              Å sette seg selv i gjeld å iallefall sammen med andre skal bygges på stor tillit .

Barna dine som er myndige er desverre ikkje noe brukende grunnlag, staten skor seg som regel i alle ender. Ser det er en som kommenterer at du kan kjøpe sammen med barna dine, en tommelfinger regel er at visst du ikkje klarer å skaffe bolig selv med partner så bør du avstå. Det å risikere andre sin økonomi er noe det kan være vansklig å tilgi seg selv for.

Det er desverre ting som burde ha blitt mer gjennom tenkt som har satt personen i den sitausjonen han/hun er i .

Eg har selv gjeldsordning og ønsker meg bolig, men ikkje før no ser eg at det er masse ein må forsone seg med psykisk før man kaster seg inn i noe nytt, tenke godt igjennom alt prøve å lage et budsjett og følge det.

Som en tilleggskommentar så er det namsmannen som bestemmer om personen i gjeldsordningen kan ta opp nytt lån. Men selv om det blir gitt grønt lys så vil bankene vegre seg sterkt mot det.

Mvh Tom
              Mvh Tom F
              gjeldsordningen@gmail.com

Comment

Bor dere i ett av disse fylkene:
                Disse fylkene er overrepresentert i «Luksusfellen» - Kjendis

Det er ganske provoserende med folk som er uansvarlige og tar opp for mye gjeld, får gjeldsordning og dermed slipper å betale tilbake alt. Og så skal dere i tillegg ta opp mer lån?

Comment

Spare seg til fant !

Det er ein ting å komme med konstruktiv kritikk , men å gå til angrep med sånt som dette er ufint.

Du som alle vet at det er mennesklig å feile, ikkje alle som går gjennom har en gjeldsordning har en vaskemaskin i gull eller Marius genser med varmetråder.

Mange er næringsdrivende som har prøvd å skape arbeid for andre, noen er kausjonister for andres lån, det finnes en masse eksempel.

Gi heller en klapp på skulderen deres å sei at du vil hjelpe til, ikkje med penger men med noen gode ord.
                  Mvh Tom F
                  gjeldsordningen@gmail.com

Comment

Originally posted by spare-seg-til-fant View Post
                    Den statistikken er jo helt latterlig. Naturligvis er det flere dårlige betalere i Oslo og Akershus enn i Finnmark, siden det bor mange flere mennesker der...

Comment

Originally posted by usikker View Post
                      Den statistikken er jo helt latterlig. Naturligvis er det flere dårlige betalere i Oslo og Akershus enn i Finnmark, siden det bor mange flere mennesker der...
                      Det er andre faktorer som også kan påvirke: reell eller opplevd avstand til Oslo, terskelen for å eksponere seg på TV om man kommer fra en liten plass eller større by og antall saker hvor Luksusfellen ser de har en god sjanse til å få folk på beina igjen. I tillegg virker det som det er mange som har havnet i gjeld på grunn av moms- og skattekrav fordi de har prøvd seg som selvstendig næringsdrivende.

Tipper det er noen slike årsaker som gjør at tallene for Luksusfellen ikke perfekt matcher fylkesoversikter over gjeld, inkassovarsler eller betalingsanmerkninger.

Helt enig i at om man ikke har råd, konstruktiv kritikk eller heiing, kan man tenke seg om to ganger før man poster her inne.

Comment

Originally posted by usikker View Post
                        Jupp. Ta Aust-Agder, for eksempel. I følge wikipedia er det 114767 mennesker der, og i følge artikkelen har det vært 4 deltagere. Dvs at 1 av 28691 folk derfra har vært på luksusfellen.

Bruker man dette regnestykket på Oslo også, viser det seg at der har én av 43178 folk vært på luksusfellen. Altså er Aust-Agder ganske grundig overrepresentert sammenlignet med Oslo. Jeg har ikke giddet å gjøre regnestykket for flere fylker, men det hadde vært interessant å vite hva de "reelt" verste fylkene er...

Comment

Originally posted by Lynken View Post
                          Jupp. Ta Aust-Agder, for eksempel. I følge wikipedia er det 114767 mennesker der, og i følge artikkelen har det vært 4 deltagere. Dvs at 1 av 28691 folk derfra har vært på luksusfellen.

Bruker man dette regnestykket på Oslo også, viser det seg at der har én av 43178 folk vært på luksusfellen. Altså er Aust-Agder ganske grundig overrepresentert sammenlignet med Oslo. Jeg har ikke giddet å gjøre regnestykket for flere fylker, men det hadde vært interessant å vite hva de "reelt" verste fylkene er...
                          Mener så tydelig at jeg bor i kanskje det verste fylket; Hedmark.
                          Har sett endel fine avisoppslag...
                          Hedmark på inkasso-toppen
                          Gjeldskrisen - #VGgjeld

Mener også å ha lest at Hedmark ligger på trygdetoppen. Så det har vel en viss sammenheng antagelig. Finner ikke link nå, så får ta det med en klype salt at jeg husker rett...

Mon tro hvorfor jeg vil flytte tilbake til hovedstadsområdet

Men overraskende få der fra Luksusfellen. Husker et par fra Våler (Hedmark) i alle fall. Men klart det henger sammen med at det gjerne er snakk om veldig små steder, så terskelen for å melde seg på er nok veldig høy.
                          Mål 2017:
                          Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Beklager kommentaren min, som var litt ubetenksom.
                            Når det gjelder spørsmålet til trådstarter, så er det vel bare å spørre bankene. Gjerne før de nye reglene kommer. Har du full jobb så skulle det vel ikke være umulig.

Comment

Originally posted by spare-seg-til-fant View Post

Det er ganske provoserende med folk som er uansvarlige og tar opp for mye gjeld, får gjeldsordning og dermed slipper å betale tilbake alt. Og så skal dere i tillegg ta opp mer lån?
                              Nå er konkursreglene i Norge under enhver kritikk da, så bankene kan låne ut så mye de vil uten at de egentlig løper noen risiko. Med mindre gjeldsofferet kan komme seg over på gjeldssanering så kommer de til å få betalt før eller siden, om de så må ristene pengene ut av minstepensjonen hans.

Comment

Working...
                              X