Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger du hjelp / eller har spørsmål ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trenger du hjelp / eller har spørsmål ?

Hei godt folk , eg har litt erfaring om gjeldsordning/gjeld/personlig økonomi og ønsker å hjelpe medmennesker.

Av egen erfaring så veit eg at mange individ lever for å dra andre ned inne på forum isteden for løfte de så det er bare å sende en pm

Eg kan ikkje betale rekningene dine men gi en pekepinne for å hjelpe deg.

Er selv i gjeldsordning så vet masse om det, sammens med undersøkelser å dialog med diverse instanser.

Det her er kun for å hjelpe, en støtte .

Sender du meg en privat melding er det fint med forklaring på situasjonen din så detaljert så mulig . Om du føler det hjelper kan vi sammen legge inn en tråd her med tips til andre med mennesker . det trenger selvfølgelig ikkje kun handle om gjeldsordning men før søknad , under og etter gjeldsordningen
    Hilsen Tom
    Mvh Tom F
    gjeldsordningen@gmail.com

Har et artig dilemma her:

Har gjeldsordning og 3 år igjen pluss etterperiode på 2 år. For å gjøre det enkelt regner vi med runde tall.

Livsopphold og bolig: 20000 har jeg lov å beholde. Skattetrekk er satt slik at jeg har nøyaktig dette utbetalt. Desverre ble et skattekrav på 100000 ikke tatt med i GO, da dette kom på høsten etter GO var igang.

Nå viser det seg i fjor at skattetrekket var satt for høyt, slik at jeg hadde 3000 til overs hver mnd. Altså skulle jeg hatt utbet 23000 i mnd. Disse pengene, 36000, motregnet skatteetaten for å dekke sitt krav på noe av de 100000.

Dette er helt ok for meg, men er kreditorene som ikke får noe enig i dette...? Jeg får jo ikke tak i pengene uansett, da de forsvinner ved motregningen.

Comment

Originally posted by Jensen View Post
      Har et artig dilemma her:

Har gjeldsordning og 3 år igjen pluss etterperiode på 2 år. For å gjøre det enkelt regner vi med runde tall.

Livsopphold og bolig: 20000 har jeg lov å beholde. Skattetrekk er satt slik at jeg har nøyaktig dette utbetalt. Desverre ble et skattekrav på 100000 ikke tatt med i GO, da dette kom på høsten etter GO var igang.

Nå viser det seg i fjor at skattetrekket var satt for høyt, slik at jeg hadde 3000 til overs hver mnd. Altså skulle jeg hatt utbet 23000 i mnd. Disse pengene, 36000, motregnet skatteetaten for å dekke sitt krav på noe av de 100000.

Dette er helt ok for meg, men er kreditorene som ikke får noe enig i dette...? Jeg får jo ikke tak i pengene uansett, da de forsvinner ved motregningen.
      Ja har du skatt/avgifts krav fra staten eller kommunen er det alltid skatteetaten som vil få første prioritet om du får penger igjen på skatten under gjeldsordningen .

Håper det var til hjelp .
      Mvh Tom F

Comment

Hei.
        Jeg beklager å måtte si at svaret du har fått fra Gjeldsordningen, er delvis feil.

Hvis jeg har forstått din sak riktig, så har du betalt kr 3 000,00 pr mnd for mye i skatt, pr måned.
        Disse kr 3 000,00 skulle ha vært fordelt til kreditorene etter dividendebergningen, som din gjeldsordningssak har fått, hvis ditt skattetrekk hadde vært riktig.
        Dette vil si at skatteetaten nå får en høyere dividende enn de andre kreditorene.
        Det som vil avgjøre dette er imidlertid om din skattegjeld er skattegjelden kommer inn under gols bestemmelser om prioritert gjeld.
        Jf Gol § 4-8.Fordelingen mellom fordringshaverne

(c) Skatte- og avgiftskrav
        Skatte- og avgiftskrav som er oppstått etter åpningstidspunktet omfattes ikke av gjeldsordningen, med mindre kravet er en følge av at skyldneren har hatt et for lavt forskuddstrekk i gjeldsordningsperioden, og dette har medført høyere dividende enn dersom trekket hadde vært riktig. Tilsvarende gjelder for skatte- og avgiftskrav som fastsettes ved vedtak etter åpningstidspunktet.

Hvis din skattegjeld ikke er prioritert skal ditt tilgodehavende på kr 36 000,00
        fordeles etter dividende beregningen du har fått.

Du gjøre dette.
        Ta kontakt med namsmannen og dine kreditorer, skriftlig, ikke per e-post og opplys om det som har skjedd.
        Den vurderingen de kommer frem til forholder du deg til.

VÆR KLAR OVER at DU ALENE bærer ansvaret for at din gjeldsordning blir gjennomført korrekt.
        Hvis det som har skjedd er feil, og du ikke gjør noe, kan du risikere at din gjeldsordning
        blir hevet, stanset.

Utkast/forslag til brev til namsmannen og dine kreditorer.

Saken gjelder: Tilgodehavende skatt
        Saken vedrører: Jensen
        Fødsels, og personnr:
        Gate/veinavn:
        Postnr, og stede:

Gjeldsordningssaknr:

Jeg tar kontakt med alle kjente kreditorer og namsmannen i anledning av at jeg har fått ett tilgodehevende på skatt, for inntektsåret 2014??

Beløpet er på kr 36 000,00 tretti seks tusen kroner.

Da jeg verken er jurist eller økonom ber jeg om hjelp til å bringe klarhet i min situasjon.

Det jeg lurer på er om det tilgodehavende beløpet skal gå til motregning i min skattegjeld, eller om beløpet skulle vært fordelt til kreditorfellesskapet.

På forhånd takk

Med vennlig hilsen
        Jensen

Utkast slutt.

Med vennlig hilsen
        TBergh
        Med vennlig hilsen
        Tore Bergh
        t53.berg@gmail.com

Comment

T bergh har fornuftige argument her, det skal sies.

Før vi går videre så må eg spør har du skattekrav som dividende din gjeldsordning ?
          Mvh Tom F

Comment

Originally posted by Gjeldsordningen View Post
            Av egen erfaring så veit eg at mange individ lever for å dra andre ned inne på forum isteden for løfte de

Pengevett er et unntak, spør du meg. Noe kjeft får folk, men da er det vel fortjent.

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
              Pengevett er et unntak, spør du meg. Noe kjeft får folk, men da er det vel fortjent.
              Og ikke minst kan det ha positiv effekt å få kjeft når man har vært en idiot

Det må vel skyldes at man er avhengig av å komme ut av det synet man har hatt på penger og økonomi, og forsåvidt trodd at resten av verden også tenkte slik. Noen ganger er det greit med en digital slap-in-the-face
              Mål 2017:
              Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Slap in the face

Det er heilt klart lov med konstruktiv kritikk, men med gjeld pressende nedover skuldrene om det er selv forskyldt eller påført av andre så er det psykisk tungt.

Poenget er at et slap in the face som kan være positivt lada fra en nett ''venn'' kan få en person som har problem til å distansere seg enda mer fra problemet sitt istaden for å ønske og rydde opp i rotet sitt.

Det er så mange faktorer som spiller inn i en person sin kvar dag som kanskje har satt de i den situasjonen de har idag.

Det er en her inne på forumet som har et slagord i signaturen sin som har fanga min oppmerksomhet. husker ikkje brukernavnet men det lyder iallefall

Hvorfor låne penger til å kjøpe masse dritt en ikkje trenger for å imponere folk man ikke liker ?

Det er mange som er enig, eg og er enig , men samtidig må eg jo tenke over at det er mange som blir brukt av venner, familie og kjæresten sin som gjer desse dumme valga for å bli ''respektert'' .

No er da sikkert et søtt lite nett troll som tenker at her skal det kommenteres, men spar deg, du og har vært her.

Finn deg nye venner!!! Finn deg ny kjæreste !! OSV
                Et fint råd som du ALDRI hadde klart å følge selv, når rådet ditt burde vært så enkelt å støttende som kanskje du burde lært deg og sagt nei?

Eg hører på folk i jobb sammenheng, de skal pusse opp naustet, pusse opp kjøkkenet, kjøpt iphone 6 til guttungen på 4 år, ting som gjer at surstoff mangelen gjer meg svimmel. Mange lar seg påvirke av sånne personer, ønske seg deres kvardag og kompenserer med å kjøpe drit en ikkje trenger.

Slap in the face bør bli mer klapp på skulderen, ikkje pakk ting inn i sølvpapir å strø sukker på toppen men ikkje riv ting opp med rota før du vet at det er ugress.
                Mvh Tom F

Comment

Hei.
                  Et lite bidrag fra min side.
                  Den kritikken man noen ganger får i dette forumet, er mange ganger nødvendig.
                  Kritikken bør da være utformet som en ”vekker”.
                  For å si det litt brutalt, så har vel de fleste som har havnet i slike betalingsproblemer
                  ”sovet i timen”.

De som har betalingsproblemer får ofte dårlig samvittighet når de ser hvordan de har stelt seg økonomisk.
                  Dette er en ekstrem belastning for disse personene.

Mitt råd er derfor:
                  Ikke kast bort energien på å unnskylde deg overfor andre.
                  Ikke kast bort energien på å spekulere på hva og hvorfor.
                  For å finne unnskyldninger eller forklaringer kreves de mye energi, og spesielt tid.
                  Prøv i stedet å fokuser på hvordan du skal løse ditt betalingsproblem.

De som mange ganger kommer med kritikk, har lært av egen erfaring, og ofte også sette at det er nødvendig med ”en ørefik” fra andre, for virkelig å forstå alvoret med det betalingsproblem de har havnet oppi.

Men det aller viktigste er at du har tatt kontakt med dette forumet og bedt om hjelp.

Det var den største hindringen.

Så da kan jeg bare gratulere med at du tok kontakt og med det ber om hjelp.
                  Det vil du helt sikkert få på dette forumet.

Med vennlig hilsen
                  TBergh
                  Med vennlig hilsen
                  Tore Bergh
                  t53.berg@gmail.com

Comment

Eg hører på folk i jobb sammenheng, de skal pusse opp naustet, pusse opp kjøkkenet, kjøpt iphone 6 til guttungen på 4 år, ting som gjer at surstoff mangelen gjer meg svimmel.
                    Et fint spørsmål som knekker de fleste som vaser om pengebruken sin er: Hvordan finansierer du det? Jeg pleier å spørre hva den nye bilen kostet, og de svarer stolt 550k, og jeg responderer: Du må være flink som har spart opp så mye - de ser dumt på meg og begynner å fortelle om lånet. I Norge er det ikke lov å spørre om økonomi, men alt annet piss skal folk dele.

Comment

Ja det kan du si, men det er en ting nordmenn flest er veldig interessert i foruten sin egen økonomi, og det er andres.

Kva har naboen syndromet

Vi er alle mennesker , med feil å mangler. Gled deg over andres lykke men samtidig ta deg tid til å strekke ut handen når noken går på trynet.

Kva seie du til noken som ligger på bakken ? Sjå kor du går for faen ? Eller seier du går det bra med deg ?

Eg trenger ikkje hovere over ein som har ein bil til ein halv million som kun er finansiert av lånte midler, den personen vet selv at han har prioritert feil når lånet forfaller kvar måned å bilens verdi er halvert etter 2 år . Når en bmw har kjører forbi meg og glitrer i sola så ser eg på den å tenker at en sånn kunne eg tenkt meg.
                      Vips så har eg glømt bilen fordi eg såg et tilbuds skilt i fra Meny med ferske nakkekottiser . Du får mange nakkekottiser for de 7500 avdraget på bmwen koster i mnd ;=)
                      Mvh Tom F

Comment

Eg trenger ikkje hovere over ein som har ein bil til ein halv million som kun er finansiert av lånte midler, den personen vet selv at han har prioritert feil når lånet forfaller kvar måned å bilens verdi er halvert etter 2 år .
                        Det er akkurat det de ikke vet. Tvert i mot så undrer de seg hvordan jeg kan være så idiot at jeg kjører en gammel bil som koster brøkdelen av deres. Ja, de undrer seg til og med over at jeg er så dum at jeg ikke kjøper når renta på billånet er 0,99%.

Comment

Vi er alle mennesker , med feil å mangler. Gled deg over andres lykke men samtidig ta deg tid til å strekke ut handen når noken går på trynet.

Kva seie du til noken som ligger på bakken ? Sjå kor du går for faen ? Eller seier du går det bra med deg ?
                          Det er nok riktig at man må snakke til folk med respekt for å få dem til å lytte. Likevel ser jeg at mange er veldig nærtakende når det kommer til råd som de får.

Selv folk som får luksusfellen på besøk kan finne på å reise bust når de får påpekt at de har hatt et overforbruk osv. Noen tror faktisk at pengene forsvinner av seg selv, at de "må ha" tre biler i et hus med to voksne med mer.

Akkurat det med å få seg ny samboer er jeg enig i er lite konstruktivt, men ofte er poenget at det kreves to for å danse tango, og når noen kommer inn og lager en tråd der de lister opp 20 dumme ting som samboeren har gjort, mens de selv er heeeelt uskyldig, så blir det liksom den naturlige responsen. Det blir poengløst å gi råd om hvordan man skal snakke til en samboer, når TS selv ikke ser at h*n er en del av problemet, noe de alltid er.

Det er også slik at medlidenheten slutter der det å reise kjerringa begynner. Skal man ta tak, er det kun konstruktive og gode teknikker og metoder som hjelper. Alle er klar over at det er vanskelig etc, men det hjelper det ikke å bruke energi på, her er det kun gjeldsbetaling som teller. Og da må man løfte hodet og se fremover og være villig til å komme seg ut av en komfortsone.

Comment

Originally posted by Realverdien View Post
                            Det er nok riktig at man må snakke til folk med respekt for å få dem til å lytte. Likevel ser jeg at mange er veldig nærtakende når det kommer til råd som de får.
                            Opplever at mange her inne får bakoversveis ved første hint av kritikk. Tror det er blitt så vanlig i samfunnet å være høflig (og det er bra altså!) og støttende. Det skjer vel så og si aldri i det virkelige liv at noen vil kritisere pengebruken til noen andre (til deres ansikt altså). Penger er en privatsak og derfor ville man aldri finne på å si noe negativt om andres (feil)prioriteringer. For å ta et eksempel så har jeg en venninne som bruker penger på masse dyre (unødvendige) ting som designerveske, klær o.l, men gjerne ikke har penger på konto til mat en gang i slutten av mnd. Hårreisende pengebruk, spesielt når man har barn. Det sitter allikevel laaangt inne å si noe til henne om dette, nettopp fordi man da "angriper" personens autonomi. I stedet er man høflig og sier "ja jeg forstår hvorfor du trengte den vesken og den var jo veldig fin og det er jo kanskje lenge til neste gang det kommer et slikt tilbud og det er jo en investering for livet og du vil jo bruke den masse!"

Det er synd at det er slik, men tror allikevel det er en nødvendighet for å beholde sitt sosiale nettverk

Da synes jeg i hvertfall at det er fint å kunne få konstruktiv kritikk og en liten smack in tha face her inne. Det er mange som trenger den oppvåkningen av at ikke alle støtter dem på alt de gjør, da er det lett å lulle seg inn i en fantasi om at den unødvendige pengebruken faktisk er helt ok. Det handler om å få folk ned på jorda igjen og det bakenforliggende ønsket er jo at de skal ta seg sammen og få det bedre på sikt. Har selv fått flere slike virtuelle bitchslaps og det har jeg hatt utrolig godt av. Som en direkte følge av dette har min privatøkonomi blitt totalt forandret til det bedre bare på noen få år.
                            Last edited by Impulstulla; 06-05-15, 18:49.
                            "You can't cure obesity with bigger pants"

Comment

Eg trenger ikkje hovere over ein som har ein bil til ein halv million som kun er finansiert av lånte midler, den personen vet selv at han har prioritert feil når lånet forfaller kvar måned å bilens verdi er halvert etter 2 år .
                              Jeg skjønner hva du mener. Jeg har i alle år hatt rimelige biler, men hentet meg (etter sykt mye press på jobben) en relativt kostbar bil for halvannet år siden. Gjett om jeg angrer hver måned når lånet skal betales. Det hjelper lite at renta er på 2% som SirW sier, det er dyrt å prioritere.

På den annen side er jo noe som heter å spare seg til fant... Jeg kan i det minste stå parkert ved inngangen til kjøpesenteret med den nye kjerra mi, i stedet for å slipp av fru lilleerika og så luske meg rundt hjørnet med gammelbilen og parkere bak søppelcontainerne.

Comment

Working...
                              X