Announcement

Collapse
No announcement yet.

Boliglån(Fullfinansiert startlån)under gjeldordning.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Boliglån(Fullfinansiert startlån)under gjeldordning.

Hei,

Vi er et par som har fått godkjenning av fullfinansiering av boliglån igjennom startlån ordningen hos kommune/husbanken.

Vi fikk fullfinansiering med startlån pga. min gjeldsordning (låneavslag hos alm. bank) og at jeg/vi kun betaler renter på boliglånet under gjeldsordningsperioden.

Har vært i kontakt med namsmann foregående boliglånesøknad som var usikker på utfallet blir og hva kreditorene standpunkt vil bli.

Uansett vil bokostnadene reduseres ifht. de kostnader vi har til husleie nå under perioden som gir kreditorene økt dividende ut gjeldsordningen hvis vi får gjennomføre huskjøp.

Har på forhånd undersøkt rettspraksis og lovgivning på dette punktet som tyder på at alt er i skjønneste orden for at få gjennomført dette, men en kreditor kan f.eks nekte pga. det kan virke støtende selv om de får mer dividende.

Noen erfaringer/råd til videre prosess for å unngå at en kreditor setter seg på bakbena?

På forhånd takk!
    Last edited by Gjeldsslave; 03-08-15, 18:06.
    Med vennlig hilsen

En sliten mann

Hei.
    Jeg kan ikke helt forstå hvorfor en kreditor skal motsette seg å få mer penger.
    Uansett kan en kreditor ikke ”bare oppgi” grunnen støtende. Kreditor må også oppgi hva som gjør at forholdet er støtende.

Innen jussen heter det seg at den som fremsetter en påstand også har bevisbyrden.
    Og… inntil det motsatte er bevist er man uskyldig.

Uansett, du sier at du har sjekket lovverk og dommer.
    Skulle du mot all formodning få en kreditor som fremmer en innsigelse mot dette, er det bare å hente argumenter fra dommene, og vis til dommene.
    Prøv da å finn en dom som er så lik din situasjon som mulig.

Med vennlig hilsen
    TBergh
    Med vennlig hilsen
    Tore Bergh
    t53.berg@gmail.com

Comment

Boliglån under gjeldordning går bra

Hei

Noe fakta :
      (1) LG-1996-1523 Kjøp av bolig i gjeldsordningsperioden -> reduksjon i boligutgifter + rimelig bolig førte til at skyldner fikk kjøpe bolig
      (2) Fra lovforarbeidene pekes det på at en skyldner som må selge sin bolig, både må kunne leie eller kjøpe ny bolig alt etter hva som gir kreditorene best dekning.

Jeg ville nok hatt en dialog med namsmannen for å fått fram poengene dine. Hvis namsmannen synes dette virker fornuftig så er det vanskelig for kreditorene å nå fram.

/HN

Comment

Hei jeg har fått gjeldsordning i 11.11.2015 og har fast stilling kona og meg ,vi har t0 barna prøvde å søke i husbanken start lån for først gang men etter 10 dager fikk jeg avslag fra kommune de sier jeg må bli ferdig 5 år ,er det riktig er det noe som har fått låne husbanken

Comment

Hei.
          Du skulle fått tilgang til Gjeldsslaves søknad. Beklageligvis er vi alle anonyme på dette forumet.
          Du kan prøve med en annonse i en nasjonal avis, og etterlyse Gjeldsslave ved å henvise til nicket og forumets navn, samt. Eller kontakte en journalist og bedt vedkommende å skrive om saken din, (du er anonym selvfølgelig) og bl.a. påpeke at dette kan nok være en sak av prinsipiell betydning, vedrørende gjeldsordninger, for å bringe klarhet i saken, slik at forskjellsbehandling kan unngås.

I artikkelen kan det opplyses at om Gjeldsslave kontakter avisen, så kan han få ditt tlf nr og adresse.
          Så kan du be om hans argumenter for å få sin søknad igjennom, samt hva kommunen hans har svart som begrunnelse for å innvilge lånet.

Hvis du ikke skulle være så heldig da,at Gjeldsslave tar en tur innom forumet og ser at det skjer ting i hans sak, og leser ditt innlegg, og svarer deg.

Beklager, men dette er det beste svaret jeg kan gi deg

Med vennlig hilsen
          TBergh
          Med vennlig hilsen
          Tore Bergh
          t53.berg@gmail.com

Comment

Working...
          X