Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om gjeldsordning:

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmål om gjeldsordning:

Har endelig etter 5-6år i strutsemodus bestemt meg for å få orden på livet og gjelda mi.

Har fucka opp livet og vurderer sterkt gjeldsordning da jeg er 29år , uten ordentlig utdannelse etter en lengre periode(mer som 5-6år) med arbeidsledighet(med kun sesong arbeid i 2-4 mnd nå og da) så har jeg endelig fått finger`n ut men har fortsatt kun ca 16-19 000 brutto inntekt i mnd mellom 2 "strø" jobber. Dog de er fast og ikke kun sesong arbeid. har 4300 i bo utgifter og ingen bil eller noe sånt som suger penger.

Vurderer sterkt å fullføre utdannelsen min så jeg kan tjene bedre.
    Utdanningen jeg vurderer får man betalt(dårlig) under utdannelse. Vanlig lønn etter utdannelse er ca 330 000. Det er sannsynligvis 2år fram til jeg kan tjener dette.
    Men i mellomtiden tar jeg så mange vakter som mulig og ser meg rundt etter en fulltids jobb på dagtid.(mine jobber er kun ettermiddag/kveld/natt). Holder også på å fullfører siste vekterkurset så kan forhåpentligvis få noe fast på den fronten også.

Uansett spørsmålet er:
    Om jeg inngår en gjeldsordning i dag og jeg i løpet av si 3-4år ved mine trekk har betalt inn nok til å dekke all gjeld,må man fortsatt leve med gjeldsordningen ut de total 5-7år den vanligvis varer?

Altså for å reformulere spørsmålet; risikerer man ved en gjeldsordning å måtte betale inn mer enn den summen man faktisk skylder(inklusive renter)? Eller stoppes gjeldsordning den dagen man faktisk har gjort opp for seg, selv om det er før tiden?

Forstår at det ikke er automatikk i at man får innvilget gjeldsordning, spørsmålet for meg er mer om hva som er best for meg. Vil jo helst gjøre opp så fort som mulig. Men hadde vært "kjekt" å gardere seg med en gjeldsordning for å være sikker på at man er gjeldsfri om 5-7år.

Gjelda er ca 200 000 til statens innkrevings tjeneste
    Fortsatt ikke helt oversikt over gjeld til inkasso men tipper ca 50-75 000 totalt(skal bruke de nærmeste dagene for å få ordentlig oversikt. Ingenting av det er kredittkort gjeld(er vel ca det eneste lyspunktet). Mer som ubetalte strømregninger, mobilregninger og sånne dumme ting som har hopet seg opp mens man kastet alle brevene i søppla.

Dette høres kanskje "banalt" ut for enkelte andre men for meg med min heller dårlige inntekt så er det veldig mye. Dog så trur jeg sannsynligvis kan klare det uten gjeldsordning også.
    Last edited by Hopeless chase; 23-09-15, 03:11. Reason: skrivefeil.

Du får ikke gjeldsordning med mindre gjelden er så stor at du i praksis ikke klarer å betale den ned. Det at du er er redd for å betale ut gjelden tidligere er et godt tegn på at du ikke er i målgruppen for gjeldsordningen. Så i bunn å grunn er dette en problemstilling som aldri vil dukke opp.

Comment

Du er heller ikke varig ute av stand til å betjene gjelden, du er ung og arbeidsfør, men trenger å ta noen gode valg fremover. Så jeg tviler på at du får innvilget gjeldsordning.

Gjør ferdig utdannelsen din med mål om å få fast jobb og sikker inntekt. Jobb så mye du kan ved sidenav skolegangen og betal ned ekstra om du kan.

Dette er ikke så håpløst som du tror selv om du tar deg selv i nakken og skjønner at bare DU er løsningen på dine problemer, og at det må en innsats til for å rydde opp i dette.
      Mål 2017:
      Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Jeg vet det føles håpløst. Men dette greier du!

Har selv mye gjeld, og har brukt et par nå på å rydde opp. Mange oppturer og mange nedturer, men nå har jeg kommet dit at jeg endelig har kontroll.

Første du må gjøre er å få full oversikt over alle kreditorer og all gjeld. Kontakt kreditorene og få en nedbetalingsavtale. Sørg for at nedbetalingsavtalen er fornuftig, det er ikke vits å lage en avtale du ikke greier å holde.

Sett opp et fornuftig budsjett, du skal ha penger til husleie, strøm og mat før kreditorene skal ha sitt.

Tror heller ikke gjeldsordning er noe for deg. Dette greier du. Det blir tøft, men tar du et skikkelig tak så får du dette til på egenhånd! Lykke til!
        Min lille økonomiblogg: http://kirkerottas.blogspot.no/

Comment

Takk så mye for svar. Antar jeg isåfall kanskje postet i feil forum del(passer vel kanskje bedre under vanlig gjeld? Siden det virker uaktuelt med gjeldsordning for min del).

Ang. gjeld ville dere anbefalt å betale statens innkrevingssentral først eller etter kreditorene? Eventuelt parallell løp? Snakket med Statens innkrevingsentral i går og den minste frivillige avdragsordningen de var villig til å gå med på der og da var 4000 i mnd. Dog om jeg inngår den per dags dato så er det ikke så veldig mye igjen til å betale kreditorene. Burde jeg kjappe meg å skaffe en frivillig avdragsordning med kreditorene først så jeg er sikret at de får pengene sine først? (er usikker på hvem som har mest rente, men ser for meg at det er kreditorene).

Hvis jeg ikke inngår en frivillig avtale med statens innkrevingsentral blir det utlegge forretning og tvangstrekk. Nå vet jeg at man har rett på et minste sum på brutto 8000+husleie, men føler kanskje at det hadde vært bedre å inngå frivillig så man slipper at arbeidsgiverne finner ut av det(vet ikke hvordan en vanlig arbeidsgiver ser på slikt?).

Risikerer jeg mye feiltrekk og dermed uforutsigbarhet ang privat økonomi om jeg ikke inngår frivillig avdragsordning siden jeg har 2(og kanskje 3 i fremtiden) forskjellige arbeidsgivere? Eller er ikke dette en problemstillig? Vet det kanskje høres teit ut å bekymre seg for hvor mye penger man har igjen når man har gjeld, men tenkte at det kanskje ikke er så veldig smart å pådra seg mer gjeld mens man betaler ned gammel gjeld.

Antar mange av disse spørsmålene er spørsmål jeg burde stilt en kommunal gjeldsrådgiver for lenge siden. :/ Men takker igjen for alle svarene jeg får.
          Last edited by Hopeless chase; 23-09-15, 12:51.

Comment

Jeg har et par Word og Excel dokumenter som kanskje kan være interessant for deg, som du kan bruke. Har funnet de på nettet, men husker ikke hvor.

Send meg gjerne en epost på kirkerotta@gmail.com så kan jeg sende de til deg. Tror de kan være til god hjelp.
            Har både forslag til brev du kan sende ut og også en fordelingsplan til kreditorer.
            Min lille økonomiblogg: http://kirkerottas.blogspot.no/

Comment

Hei Hope!

Staten er den som har mest makt og ofte er minst fleksibel som kreditor så jeg ville ha hørt med de først - forklart at du også har annen gjeld som må betales.
              Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Hei!

Bra du tar tak i problemene. Jeg har tro på at dette skal kunne ordne seg, med vilje, arbeid og mulighet til å fullføre litt mer utdannelse.

Først og fremst: snakk med gjeldsrådgiver og kreditorene.

- hva arbeidsgiver(e) tenker er minst viktig her. De har sikkert andre ansatte som har lønnstrekk, bare de som har behov for å vite om trekket vil vite om det og de har taushetsplikt.
                - ikke tull med Statens Innkrevningssentral. De er minst fleksible og har mest makt.
                - det kan hende at tvangstrekk er bedre for deg, da du alltid vil ha noe igjen etter husleie. Usikker på hva som skjer om du tjener mindre og ikke kan holde avtalen med SI. Spør dem!
                - dersom trekket er feil (om du blir trukket for mye basert på de utgiftene du har), så må du ta kontakt med namsmannen. De har mulighet til å justere.

Du har rimelige bokostnader (nå veit jeg ikke hvor du bor, men mange steder er det veldig rimelig). Gjør det du kan for å fortsette der du bor og stell pent med utleier!

Comment

Myra: Uten å ville si akkurat hvor, så bor jeg i et lite kollektiv i sentrum av en av de største byene i Norge. Har bodd her i 3-4år og har et veldig bra forhold til utleier. Så slipper både buss og bilutgifter. Tar heller å går en time om dagen. Så føler meg heldig på den fronten. Er ink strøm og internett også.
                  Last edited by Hopeless chase; 24-09-15, 00:30.

Comment

Svaret på spm er: Nei, du må ikke betale "mer" enn du skylder ved gjeldsordning.

Men jeg tviler for at du får gjeldsordning når gjelden din er såpass udramatisk. Det kjennes sikkert uoverkommelig ut, men du kan være gjeldsfri på 3 år, dersom du betaler hardt ned, skipper sommerferier (og tar sommerjobb i stedet).

270 000 i gjeld tror jeg du klarer å banke ned.

Det som er deilig med å skylde et slikt beløp er dessuten at hver 10 000-lapp som du putter inn reduserer gjelda.

Comment

Så har ringt rundt til alle inkasso selvskapene jeg vet "plager" meg:

gothia ~7000
                      Klarna ~2000
                      lindorff 54 000
                      --------------------
                      totalt ~59000

I tillegg så kommer jo kravet på rett under 200 000 fra Statens innkreving sentral(gammel studiegjeld).

Bittelitt mindre enn jeg først fryktet, men er ikke 100% sikker enda på at det ikke er noe mer hos noen andre.
                      Kontaktet norges inkasso byråers forening(NIF) i går så forhåpentligvis har jeg ikke misset så mange.
                      Vet Gothia ikke er medlem der.

Burde klare de 2 minste kravene ganske fort ihvertfall.

Er litt fristet til å inngå en frivillig betalingsavtale med SI og kanskje en mindre en med Lindorff. Selv om det muligens betyr at jeg får mindre å rutte med i mnd.

Kanskje teit tankegang fra min side, men ser for meg at det er lettere å motivere seg for å ta ekstra vakter på kort varsel(folk blir alltid syk osv) om man faktisk beholder overskuddet kontra forsvinner ned i et "sort sluk". Selv om dette overskuddet blir brukt til buffer eller å betale ned gjeld kjappere.

Dog jeg er litt bekymret for hva som skulle skje om man f.eks blei nedbemanning en par mnd eller noe sånt på en jobb.
                      Har en jobb i utelivsbransjen, si om utestedet mister skjenkebevilgningen 2 uker så blir jo sannsynligvis inntekt ens kraftig redusert.
                      Last edited by Hopeless chase; 12-10-15, 08:24.

Comment

Bra jobba! Nå er du i gang! :heia:

Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Men har du en buffer klarer du deg uten lønn noen dager - og så vil du få penger av NAV etterhvert. Og kan evt få justert ned avdragene du i mellomtiden har vært flink å betale på.
                        Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Takk Amalie.

Planen i morgen er å samle all dokumentasjonen og prøve å få til en litt lavere frivillig avtale med statens innkreving sentral. Hvis de går med på si 2-3000 i mnd, ihvertfall inntil den andre gjelden er betjent, så er det mer rom for å betjene den andre gjelden.

Er kanskje litt utopisk å håpe på, men får krysse fingrene.
                          Last edited by Hopeless chase; 24-09-15, 15:52.

Comment

Lykke til, det høres ut som du er på rett vei!

Comment

Originally posted by Hopeless chase View Post
                              Kanskje teit tankegang fra min side, men ser for meg at det er lettere å motivere seg for å ta ekstra vakter på kort varsel(folk blir alltid syk osv) om man faktisk beholder overskuddet kontra forsvinner ned i et "sort sluk". Selv om dette overskuddet blir brukt til buffer eller å betale ned gjeld kjappere.
                              .
                              Generasjonen som du tilhører har fått høre at "du må gjøre det som føles riktig ut for deg," hele livet. Det har ført til at mange har fått en underutviklet ansvarsfølelse.

-Noen ganger- må man tenke på den måten som vil motivere en best. Andre ganger må man bare ta ansvar for gammel moro og nedbetale den. Du bør si ja til alle ekstravakter og peise hver krone du tjener ekstra inn på å nedbetale gjelda di. Det er å ta ansvar for situasjonen du vil ut av.

Det er nemlig å nedbetale gjelden din du skal ha fous på, og ikke å "beholde overskuddet". Så lenge du har 270 000 i innkassogjeld, har du ikke noe overskudd, du bare flytter fra gjeldsbetaling til forbruk.

Comment

Working...
                              X