Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om gjeldsordning:

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Realverdien View Post
    Generasjonen som du tilhører har fått høre at "du må gjøre det som føles riktig ut for deg," hele livet. Det har ført til at mange har fått en underutviklet ansvarsfølelse.

-Noen ganger- må man tenke på den måten som vil motivere en best. Andre ganger må man bare ta ansvar for gammel moro og nedbetale den. Du bør si ja til alle ekstravakter og peise hver krone du tjener ekstra inn på å nedbetale gjelda di. Det er å ta ansvar for situasjonen du vil ut av.

Det er nemlig å nedbetale gjelden din du skal ha fous på, og ikke å "beholde overskuddet". Så lenge du har 270 000 i innkassogjeld, har du ikke noe overskudd, du bare flytter fra gjeldsbetaling til forbruk.
    Kan hende jeg formulerte meg vanskerlig. Men hele poenget mitt var forskjellige måter å komme fram til samme resultat. Den ene der alt blir trukket inn og den andre der jeg betaler det inn selv. Resultatet blir vel nogenlunde det samme, men jeg personlig føler meg mindre umyndiggjort med det andre og ser at pengene ihvertfall kommer inn(før jeg bruker de på å betale ned gjelda). Kan godt hende det er en teit måte av meg å tenkte på.

Og jeg er ikke uenig i at jeg har vært uansvarlig veldig lenge og at jeg skal betale tilbake så fort som mulig, og at alt annet er andre pri.
    Last edited by Hopeless chase; 28-09-15, 15:47.

Comment

Originally posted by Hopeless chase View Post
      men jeg personlig føler meg mindre umyndiggjort med det andre og ser at pengene ihvertfall kommer inn(før jeg bruker de på å betale ned gjelda). Kan godt hende det er en teit måte av meg å tenkte på.
      .
      Åja, slik ja.

Ja, dette er riktig tenkt. Psykologi er 90% av nedbetaling. Så hold deg bare til det som "funker" for deg.

På samme måte er snøballmetoden så effektiv, fordi den funker psykologisk, matematisk er den ikke den mest effektive Lykke til!

Comment

Du bør, dersom du har mulighet til det, betale summen som du misligholdt til Lånekassen (pluss renter på denne summen) til SI. Da får du studielånet tilbakeført til Lånekassen.

Comment

Originally posted by Wadjet View Post
          Du bør, dersom du har mulighet til det, betale summen som du misligholdt til Lånekassen (pluss renter på denne summen) til SI. Da får du studielånet tilbakeført til Lånekassen.
          Trudde dette bare var inntil x antall mnd etter man misligholdt det?
          Altså etter 3 år hadde toget gått. Eller tar jeg feil nå?

Lånet er permanent overført til SI , og da er det vel ingen vei tilbake?
          Last edited by Hopeless chase; 30-09-15, 07:09.

Comment

status etter 14 dager: Har gjort opp all gjelden til gothia. Fikk redusert kravet med 200(!)kr da jeg tilbød meg å innfri kravet med engang.
            Last edited by Hopeless chase; 12-10-15, 10:26.

Comment

Working...
            X