Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjeldsordning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gjeldsordning

Hei,

Jeg er 31 år, gift og har 2 barn. Tjener 28000 kr netto.
    Kona studere og har 2 år igjen av studiet. Hun bidrar med 15000 kr. (7000 kr i lønn + 8000 kr lånekassen )

Jeg gjorde masse dumme valg de siste 10 årene. PGA det sitter jeg idag som en gjeldsslave med en gjeld på 1,1 mil hvorav
    200000 kr i studielån
    132000 kr i billån , resten er forbrukslån.

Har vært i kontakt med flere private gjeldsrådgivere som anbefaler at jeg bør søke gjeldsordning.Jeg refinansierte gamle kreditt kort gjeld med nye flere ganger. Så fleste forbrukslånene er ikke eldre enn 2 år.

Jeg har ingen inkasso anmerkninger ennå. Jeg tar ca. 6000 kr fra kredittkort hver måned for at det skal gå rundt. Vi betaler disse pengene når vi får feriepengene. Så gjelden har bremset å vokse siste året. Kona vil at jeg skal fortsette på den måten til hun får en fulltids jobb og da kan hun bli med betale gjelden. Da snakke vi om 2 år .

Hva burde jeg gjøre her ????
    Helt fortvillet.
    Burde jeg satse på at vi kan begynne å betale ned raskere om 2år eller
    gjeldsording / lønnstrekk ?

Håper dere kan hjelpe meg for å ta ett valg her.
    Takk.

PS : Se vedlegg.
    Attached Files

Hei Thamil, først vil jeg ønske deg velkommen til forumet.

For det første så var det umulig å lese på bildet som lå vedlagt. Men dersom jeg tolker deg rett, så har dere et forbruk på 49 000, da du tar 6000 kroner fra mastercardet hver måned? Dersom vi får se et budsjett er det litt hjelpe dere, men i første omgang dere se om dere kan kutte utgifter.
    Last edited by FinansMannen; 12-08-16, 12:19. Reason: Skrivefeil
    Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Hei,

Takk for svaret.
      Jeg prøver igjen med litt større bildet.
      Håper de bildene er bedre .

Det stemmer at vi har et budsjett på 49000 kr.
      Men husleie + boutgifter er på ca.31500 kr
      resten 18000 kr gå til kreditorene.

Takk
      Attached Files

Comment

Her var det en del potensial for kutt, men jeg lar noen andre med litt mer peiling på familieøkonomi dissekere budsjettet.

Det jeg lurer på er i hvor stor grad du har vært i kontakt med kreditorene for å prøve å få til en gunstigere nedbetalingsplan med utgangspunkt i hva du faktisk kan betale? (Så du slipper å ta opp kredittkortlån for å betale kredittkortlån).

Du får vel neppe gjeldsordning på så ny lån såvidt meg bekjent, så det beste som kan foreslåes her er kutt til absolutt minimum på alt av utgifter og direkte kontakt med kreditorene for sammen å komme fram til en løsning for de neste årene, med utsikt for raskere nedbetaling om 2 år.
        [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Når det gjelder utgiftene deres:
          Leie - 12.000 i måneden - Er det mulighet for noe billigere der dere bor? Trenger dere all plassen eller kan dere flytte litt ut av sentrum?
          Mat - Kan denne reduseres? Jeg vet ikke hvor mye en familie på 4 spiser, ei heller hvor gamle dine barn er og om disse trenger annen mat, men sett opp middag/mat-plan for hver uke, og kutt der du kan.
          Transport - Jeg sier som sikker de fleste her inne vil si, bilen må bort. Per dags dato har dere faktisk ikke råd til bil. Dersom både du og din kone reiser kollektivt bør denne kunne reduseres med minst 4500 kroner, noe som vil bety at du kan slippe å ta opp ny gjeld for å dekke gammel "moro"
          Forsikring - Har dere den billigste på markedet? Mange ganger kan du spare en 100-lapp eller to bare på å ringe ditt forsikringsselskap.

Når det gjelder gjelden din - ta kontakt med kreditorene, forklar situasjonen, mulig de kan hjelpe. Forklar at dersom du går over på gjeldsordning vil de få mindre penger å rutte med hver måned. Noen kreditorer kan risikere og ikke få noen ting. Kontakt de største først, hør om de kan gå med på å fryse lånet i en måneds tid mens du forsøker å få oversikt. Dette kan gi deg et vel lengtet pusterom, og tid til å ta kontakt med alle.

Jeg ønsker deg og dine lykke til!
          Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

hei igjen,

Jeg er veldig avhengig av bilen siden jeg jobber 3 shift.
            Barna mine er 5 år og 2 mnd.
            Prøvd å selge bilen , men får ikke til da den har pant på 132000 kr.
            Bilens verdi er rundt 100000 kr.
            Har faktisk byttet forsikring og spart 300 kr
            Vi bor i Vestby.
            Vi må leie kjeller leilighet hvis vi må ned i leie. Det blir vanskelig med barna.
            Idag bor i 65 kvm 3 roms.

Jeg har prøvd å snakke med kreditorene, men det var veldig vanskelig.
            Det må være at jeg er veldig dårlig til å overbevise dem til å gå med på noe avtale.
            Hver gang jeg ringer får jeg avdrag fri måned. Det var det MAKS de kan gjøre .
            Ellers får jeg blank NEI.

Det er noen kreditorer som Entercard, har 11 års nedbetalings tid. Jeg har betalt nesten 2 år nå og hoved beløp er nesten det samme siden de trekker nesten bare renter de første årene. Det er veldig surt.

Jeg tar gjerne imot noen tips til hvordan man forhandler med kreditorene.

Takk for alle svarene.
            Last edited by thamil; 12-08-16, 13:44.

Comment

Hei.
              Først av alt du MÅ slutte å betale gjeld med kredittkort.

Du betaler husleie, mat, strøm, bilutgiftene. Etter at dette er betalt kan du betale til kreditoren det du har til overs. Beregningen nedenfor vil gi et ca beløp kreditorene dine kan få, pr måned, fordelt på alle kreditorene.

Hva er utgiften MUDU 600,00?

Beregningen nedenfor viser hvor mye du kan betjene pr mnd i lån og hvor stort lånet er på.

Beregningen er laget basert på gjeldsordningslovens livsoppholdssatser.

Basert på din informasjon, samlet netto mnd inntekt 43.800,00
              Til fradrag kommer
              Husleie 12.000,00
              Gols livsoppholdssatser
              for 2 – to voksne 13.627,00
              2 – to barn mellom 0 – null til 6 år 4.824,00
              Spesielle utgifter reise hjem/arbeid/hjem 5.750,00
              Barnehage 3.000,00
              Sum utgifter 39.201,00
              = rest til å betjene lån 4.599,00
              Hvis beløpet 4.599,00 blir brukt til å beregne et annuitetslån med løpetid på 15 – femten år til en rente på 7 % - syv prosent, vil dette gi deg en mulighet til å betjene et lån på 511.666,15
              Ovenstående bergning er ikke 100% riktig. Det vil alltid være små justeringer.

Lovtekst og tekst fra dom er gjengitt i kursiv.
              I Gol § 1-3.Økonomisk vilkår
              Skyldnere som er varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her. En skyldner anses som varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser når det må antas at vedkommende ikke er i stand til å innfri forpliktelsene fullt ut innen et for skyldneren rimelig tidsrom sett i forhold til forpliktelsenes art og omstendighetene ellers, eller uten urimelig oppofrelse."

I dom Resymé av sak LB-2015-81412 knyttet til
              Tingretten som namsmannen avslo søknad om gjeldsordning. Tingretten konkluderte med at det ikke var sannsynliggjort at skyldneren var varig ute av stand til å dekke sine forpliktelser når man la et tidsperspektiv på 10 -15 år til grunn.
              Ovenstående beregning er den beregningen som namsmannen bruker for å se om en skyldner/debitor har et gjeldsproblem.

Basert på dine opplysninger, samt ovenstående beregning, kan det se ut som om du, i utgangspunktet kan kreve en gjeldsordning etter loven.
              For å kunne kreve en gjeldsordning er det 2 – to forhold som må være oppfylt.
              1. Du må være ”… varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her.”

2. Du må ha forhandlet med dine kreditorer.

Slik du har forklart det, har du innfridd de to første kravene.

Det som det mest sannsynligvis vil bli uenighet om er den nye gjelden.

Andre bemerkninger. Kredittkortgjeld. – NY gjeld
              Gol fastslår at hvis gjelden er nyere enn 2 – to år, da skal du ikke ha gjeldsordning.
              Åpning av gjeldsforhandling skal også nektes dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på om:
              a) størstedelen av gjelden er nylig stiftet. Det skal ses bort fra forsvarlige låneopptak til refinansiering eller til nødvendig bolig o.l.,
              Slik du ser så er det gjort unntak fra noen typer nyetablert gjeld.

Mange har fått avslag på gjeldsordning, pga. at de har tatt opp lån i løpet av de siste 2 - to årene.
              Imidlertid hvis disse lånene er tatt opp for å betale på boligutgifter, f.eks. kredittkort er brukt til å betale renter og avdrag på boliglån, eller for å skaffe depositum til leieleilighet, eller for å reparere ting som har blitt ødelagt i boligen, eller etter el - inspeksjon skal dette ikke være grunnlaget for avslag om gjeldsordning. Henvis da til lovens formålsparagraf, samt ovenstående.

Håper dette har brakt avklaring på noe av det du lurer på

Hvis du søker om gjeldsordning, og namsmannen avslår, så vil dette avhenge i hva du har opprinnelig brukte kredittkortene til, som du så betalte med nye kredittkort.

Med vennlig hilsen
              TBergh
              Med vennlig hilsen
              Tore Bergh
              t53.berg@gmail.com

Comment

Originally posted by TBergh View Post
                For å kunne kreve en gjeldsordning er det 2 – to forhold som må være oppfylt.
                1. Du må være ”… varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her.”

2. Du må ha forhandlet med dine kreditorer.

Slik du har forklart det, har du innfridd de to første kravene.
                Av ren nysgjerrighet: vil det ha noen påvirkning av TS sin kone kun har to år igjen før man kan forvente en betydelig økning av husstandens inntekt? Iom at de er gift og har forsørgerplikt ovenfor hverandre. Er de da egentlig varig ute av stand til å betjene, eller kun ute av stand til det de neste par årene? Om husstandens inntekt øker vil jo gjelden de kan betjene øke drastisk mtp tidsperspektivet. Eller har ikke konas inntekt noe å si for hans gjeld?
                Mål 2017:
                Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Hei.
                  Du har helt rett. Det at en er under utdannelse spiller inn. Imidlertid kan dette ordnes ved at de f.eks. får gjeldsordning nå, for så å justere gjeldsordningen når den som undanner seg kommer i arbeid. Man justerer da med hensyn på enten beløpet som skal innbetales, tiden gjeldsordning skal gå over eller begge delene.

Beregningen viser at de ligger langt unna en mulighet til å betjene sin gjeld pr d.d.

Med vennlig hilsen
                  TBergh
                  Med vennlig hilsen
                  Tore Bergh
                  t53.berg@gmail.com

Comment

Originally posted by TBergh View Post
                    Hei.
                    Du har helt rett. Det at en er under utdannelse spiller inn. Imidlertid kan dette ordnes ved at de f.eks. får gjeldsordning nå, for så å justere gjeldsordningen når den som undanner seg kommer i arbeid. Man justerer da med hensyn på enten beløpet som skal innbetales, tiden gjeldsordning skal gå over eller begge delene.

Beregningen viser at de ligger langt unna en mulighet til å betjene sin gjeld pr d.d.

Med vennlig hilsen
                    TBergh
                    Man må jo regne med at kona vil bidra med vesentlig mer inn enn i dag når hun er ferdig med studier om to år. 1,1 mill, annuitetslån, 7% rente, 15 års nedbetalingstid vil gi en månedlig terminbeløp på anslagsvis 9.951kr. Dvs at de må øke netto inntekt med ca 5.500kr/mnd, noe som er svært sannsynlig at vil skje om to år. Så er de da varig ute av stand til å betjene gjelden sin? Husk at de selv har valgt at den ene part skal studere og kun jobbe deltid.

Comment

Jeg ville sagt opp TV-abbonnementet umiddelbart (og således heller ikke betalt NRK-lisensen), der sparer dere litt over 7000,- i året, og det er en del penger i en slik situasjon.

...og nei, man trenger ikke TV. Vi er nå på vårt fjerde år uten, og det går helt fint. Barne-TV (og mye annet) kan man se via NRK.no.

Vi er forøvrig et par på rundt deres alder, men har barn på tre og fem (altså muligens litt mer i matutgifter, men desto mindre i bleier og slikt). Likevel er det ikke noe problem for oss å spise for under 100-150 pr. dag, noe dere også bør klare (3000-4500,- i måneden).

Ofte lar jeg butikkens "halv-pris-grunnet-dato"-disk bestemme hva som blir middagen den dagen, noe man kan spare mye på (uten å nødvendigvis gå så nye ned på kvalitet og utvalg).

Comment

Working...
                      X