Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Rebecca og Magnus pensjonerte seg som 33-åringer. Slik klarte de det."

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Rebecca og Magnus pensjonerte seg som 33-åringer. Slik klarte de det."

https://www.aftenposten.no/norge/i/3...-klarte-de-det

Alltid gøy å se hvordan folk reagerer i kommentarfeltet og på Facebook. Mange bitre folk, tydelig at det ikke er sosialt akseptert å spare over 50% av inntekt i lang tid for å kunne gjøre det man vil i livet

Vet at flere sikter på noe lignende som denne artikkelen skisserer, har dere gjort dere opp noen tanker om hvordan deres nærmeste, kollegaer og andre bekjente vil reagere? Noen som vet om planene deres?
    “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Jeg tenker på at man ikke nødvendigvis slutter å skape verdi selv om man slutter i en 9-16 jobb. Kanskje frigjør det til og med tid og kapasitet til å skape noe skikkelig bra å gjøre det sånn?

Comment

Men husk ordtaket da mest utfordrande du kan gi ett menneske er fritid, ikkje alltid lett å veta kva eg skulle gjort om eg ikkje hadde arbeidet å gå til. Men greit å jobba for å ha muligheten, men ville tenkt meg godt om før eg sa opp.

Comment

Originally posted by Lin View Post
        Jeg tenker på at man ikke nødvendigvis slutter å skape verdi selv om man slutter i en 9-16 jobb. Kanskje frigjør det til og med tid og kapasitet til å skape noe skikkelig bra å gjøre det sånn?
        Helt enig. At du ikke er avhengig av en jobb for å ha til livets opphold frigjør tid som du kan bruke til alt fra utdanning til velvedig arbeid. Om du skulle ønske det.

Originally posted by can View Post
        Men husk ordtaket da mest utfordrande du kan gi ett menneske er fritid, ikkje alltid lett å veta kva eg skulle gjort om eg ikkje hadde arbeidet å gå til. Men greit å jobba for å ha muligheten, men ville tenkt meg godt om før eg sa opp.
        Ja, det er nok ikke for alle. Overrasker meg bare at en del stiller seg utenforstående til at noen ønsker det, og reagerer så kraftig. Samtidig så synes jeg det er rart om majoriteten har en så festlig jobb at de ønsker å tilbringe omtrent 1/3 av livet sitt med å utføre den.
        “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Comment

Har ikke tilgang til artikkelen. Noen som vil dele mer om historien deres? Dette appellerer veldig, men virker vanvittig fjernt så lenge man ikke har planer om å flytte ut av landet..

Comment

Det var overraskende hvor lett det var å spare når man var klar over hva man brukte penger på.

TORGEIR STRANDBERG
            OPPDATERT: 05.FEB.2018 16:55
            PUBLISERT: 05.FEB.2018 09:33

Ekteparet sitter i leiligheten som de for tiden leier i Costa Rica.

– Nå er planen å reise tilbake til Europa, selge leiligheten på Grünerløkka og avslutte livet vi hadde før, sier Rebecca og Magnus Ravneberg.

De er 34 år og nypensjonerte småbarnsforeldre.

Motivasjon
            Rebecca jobbet tidligere som nettrådgiver og fotograf i Helsedirektoratet. Magnus har jobbet som politi, standupkomiker og tekstforfatter. Og selv med vanlige lønninger har de klart å sette av nok penger til at de nå kan velge å ikke jobbe 09–17, men heller prioritere de tingene de selv ønsker å gjøre resten av livet.

Ideen de følger er enkel, i hvert fall i teorien: Sparepengene har de plassert i en portefølje av indeksnære fond, rentepapirer samt opsjoner på råvarer og gull. Når investeringen gir overskudd, tar de ut avkastningen for å dekke livets opphold.

Det gjør at paret ikke bruker opp grunnbeløpet de har tjent seg opp, men - forhåpentligvis - har en varig, passiv inntekt.

Et stort flertall av de store aksjefondene leverte «røde tall» i fjor

Foto: Monica Følstad
            Porteføljen er også bygd opp med lav risiko og med en vekting som i teorien gjør at når aksjemarkedet går dårlig, går andre deler av investeringsporteføljen bra.

Teorien ble stresstestet da Oslo Børs falt 54 prosent under finanskrisen i 2008. Rebecca og Magnus Ravnebergs portefølje falt langt mer beskjedent, med tre prosent.

Styring på eget liv
            Det var Rebecca som først begynte å interessere seg for ideen om å bli økonomisk uavhengig.

Se mer om hvordan de klarte det og hvordan du kan gjøre det selv i videoen over.
            – Det startet med et intenst ønske om å ta mer bevisste valg, bestemme mer over hverdagen vår og ta styring over eget liv.

FAKTA: REBECCA OG MAGNUS’ SPARETIPS:
            1) Ha et mål med sparingen. Du må vite hva du sparer til.

2) Sett av pengene du har bestemt deg for å spare når du får penger inn på konto, ikke når du ser hvor mye som er igjen mot slutten av lønningsmåneden.

3) Få oversikt over hva du bruker penger på.

4) Og for den ekstreme: Spør deg selv hva ville du gjort hvis du beholdt lønnen din uten å måtte møte opp på jobb

Vi ønsker at Frøya skal vokse opp i et inspirerende hjem, hvor hun ser muligheter i stedet for begrensninger, og da må vi jo starte med oss selv.
            Rebecca Ravneberg
            Tanken deres var i utgangspunktet å spare i ti år, samtidig som de betalte ned gjelden på leiligheten. Men planen ble endret da de så at man kan leve billigere andre steder i verden. Samlet sett forvalter de en kapital på rundt tre millioner kroner.

Rebecca argumenterer for hvor dyrt det er å leve i byen hvis man ikke er bevisst på eget forbruk. Ved å tenke nøye over kjøpemønstrene sine, klarte de å spare opp 200.000 kroner på et halvt år. Samtidig solgte de unna ting de ikke brukte.

Norsk økonomi: Bryter fartsgrensen med unormalt lav rente
            – Ved å bli bevisst på at jeg årlig brukte en hel månedslønn på skjønnhetspleie, helsekostprodukter og frisørbesøk, var det enkelt å se at jeg hadde et uhensiktsmessig høyt forbruk. Regnestykket på klær, sko, vesker og restaurantbesøk turte jeg imidlertid aldri å starte på, sier hun.

Hvis hun derimot hadde plassert den månedslønnen hun brukte på et indeksfond som følger Oslo Børs, og avkastningen den neste perioden tilsvarer utviklingen de siste 15 årene, vil beløpet omtrent ha doblet seg i løpet av ti år.

For tiden bor familien på Costa Rica. Nylig kjørte de også Canada på tvers.
            Rebecca Ravneberg
            Moral og velferd
            De sier at den nye livsstilen ikke handler om ikke å jobbe, men heller om å arbeide med det man liker.

– Det handler om å gjøre det vi elsker, om å arbeide akkurat så mye som vi behøver og ønsker å arbeide, og det handler om å gi tilbake til samfunnet og menneskene rundt oss.

Selv med en baby på slep, har de den siste tiden blant annet arbeidet med en fotobok, skrive blogg og holdt yoga-kurs

Comment

Takk for teksten, Heli! Hvis folk kommer med negative og bitre kommentarer på det der, så er det sannsynligvis personer jeg ikke trenger å kjenne og kommentarer jeg ikke trenger å lese. :-)

Helt enig med dere i at man kan gi verdi til samfunnet uten å jobbe. Det finnes også jobber som gir ingen eller negativ verdi til samfunnet.

Ang. om man vil kjede seg uten en jobb: Jeg tror ikke jeg ville ha kjeda meg. Jeg har nok av hobbyprosjekter jeg ønsker å gjøre, turer jeg vil gå, bøker jeg vil lese, og kanskje studier jeg vil ta. Det vanskeligste for meg hadde kanskje vært å finne noe litt sosialt å gjøre på dagtid, siden alle andre er på jobb. Å sitte alene på dagtid alle hverdager kunne kanskje tatt litt på.

Mitt ståsted er at jeg hater slett ikke jobben min, jeg synes bare 37,5 timer i uka er ca. femten-tjue for mye å sitte på en stol innendørs og sløse bort dagslyset. Jeg kommer faktisk ikke på en eneste ting jeg ønsker å bruke 37,5 timer på hver uke året gjennom. På den andre siden, det å være forpliktet til å i snitt to ganger i uken møte opp et sted og få gjort noe, tror jeg kan være en hjelper på å ikke bli for dorsk på fritiden. Men vi er alle forskjellige.

Hvis dere kunne velge fritt uten å tenke særlig på økonomi, ville dere fortsatt å jobbe? (La oss si at du også kunne skifte jobb om du ønska) Hvor mange timer i uka ville dere i så fall jobba til vanlig? Hvor mange uker ren ferie ville dere hatt i året?
              Last edited by skallmann; 07-02-18, 03:41.

Comment

Greit å jobba så mykje at eg hadde dekka iverfall halvparten av leveomkostningane. Veit ikkje heilt kva frikortgrensa er på, 50 00å kanskje? Skatten opp til 100 000 eller så er vel og lav. Har jo den forbaska formueskatten og då, men den får ein vist ikkje kvitt.

Comment

Er hjemme med sykt barn idag. Savner jobben allerede. Jeg liker feriene mine, men tror ikke et slikt liv som skisseres over er noe for meg. Muligheten til å velge det, gjennom økonomisk uavhengighet derimot, DET er en helt annen diskusjon.

Comment

De har en portefølje på 3 millioner og er for øyeblikket på Costa Rica.

Her finnes også artikkelen uten krav til abb: https://www.bt.dk/utroligt-men-sandt...tede-til-costa

Der står det at de begge jobber 25-37% stillinger som frilansere.
                    "I dag arbejder de som freelancere 2-3 timer om dagen som fotograf, 'life coach', yogalærer, stand-up komiker og tekstforfatter - jobs de elsker.",

De har egen blogg: EVERY MOMENT IS ALWAYS PERFECT - Your online recipe book for a true life

Jeg ser at de anbefaler boken "MONEY Master the Game: 7 Simple Steps to Financial Freedom" på bloggen deres.
                    Der skriver de at: "Its a book about becoming financially free, which we have made our goal within ten years, by utilising the main model in the book – the All Season Portfolio"

"All Season" portefølgen er bygd opp på følgende måte:
                    Asset Allocation
                    30% Total Domestic Market (US)
                    40% Long Term Bonds (US)
                    15% Int. Term Bonds (US)
                    7.5% Commodities
                    7.5% Gold

Kilde: https://portfoliocharts.com/portfoli...ons-portfolio/

Hvis man bruker samme SWR som oljefondet på 3%: Fondskostnader er ca 0,20%, formueskatten er på 0,85%. Da kan man bruke 1,95% av porteføljen hver år. Det er 58500kr brutto. Skatten er ca 30%. Det blir 40950kr netto årlig - 3412kr måneden.

I følge https://www.theearthawaits.com (som bruker tall fra numbeo) koster det ca 16495kr/mnd (2108 USD/mnd) for 3 personer med "lean" budsjett i leilighet med to soverom.

https://www.theearthawaits.com/cost-...-f6c02e6d8530/

I tillegg kommer visumkostnader, helseforsikring, transportkostnader, fremtidige skoleutgifter for ungen, etc. Det kan koste ganske mye.

Jeg synes artikkelen er veldig misvisende - de er mer digitale nomader som bor i lavkostland enn FIRE.
                    Last edited by Zosimos; 07-02-18, 11:00.

Comment

Enig Zosimos. Vi har jo diskutert dette mange ganger her. Og konkludert med langt større summer om man skal leve.
                      Last edited by SirWinston; 07-02-18, 17:14.

Comment

Disse to har jo helt klart et meget lavt budsjett siden de klarer å leve på så lite. Tanken om at det er mulig å leve på meravkastning er ganske ny for meg men har allerede lagt ideen om FIRE bak meg pga levekostnader/skatt osv.

Likevel er mer økonomisk frihet et mål som jeg gjerne lever mer sparsommelig for å nå. Aner ikke hvilken grad av dette jeg satser på per i dag, men har noen ideer, som for eksempel eget firma/konsulentvirksomhet og mer spesialisert praksis eller utdanning (bygg&anlegg). Jeg er ganske ung så det er nok mange muligheter, og om man har kapital er jo alt lettere.

Comment

Vanligvis opererer man med en 4% SWR. Dessuten har de ikke kun 3 millioner, de har også en leilighet på Grunerløkka de skal selge. En reportasje i Dine Penger for en stund tilbake hadde et lignende scenario, riktignok med en mann i 50-årene.

Ingen av oss har full innsikt i økonomien til paret, og det var heller ikke poenget mitt. Det var mer å illustrere hvordan folk reagerer på noe som virker helt umulig for noen som lever fra lønning til lønning. Forøvrig er denne veldig fin:
                          http://eivindberg.no/blogg/okonomisk...-bestemmer-alt

Takk for teksten, Heli! Hvis folk kommer med negative og bitre kommentarer på det der, så er det sannsynligvis personer jeg ikke trenger å kjenne og kommentarer jeg ikke trenger å lese. :-)
                          Her er noen utdrag. Å kritisere planen til paret på en saklig måte er selvfølgelig helt ok, og forhåpentligvis har de tenkt gjennom ulike fremtidige scenarioer selv. Verre er det med svar som dette:

"De som yter noe til samfunnet er det som arbeider på sykehusene, i nordsjøen, o.s.v. De som artikkelen skriver om, er på ferie. Jeg for min del synes det er ganske egoistisk."

"Dette er opplagt en reklame for indeksfond.
                          Og burde vært merket deretter.
                          Frekt av Aftenposten ..."

"Kunne ALDRI ha tenkt meg å ikke være i jobb. Deltagelse i arbeidslivet må og skal være en selvfølge for voksne friske mennesker.

Og hva slags forbilde er man for den oppvoksende slekt om målet er å ikke jobbe?! Hva i all verden skal f.eks med utdanning om man ikke skal bruke den?"

"Mennesker med normale kognitive evner trenger å bruke hjernen til noe mer utover ren eksistens."

"Fikk jeg valget mellom frisk og jobbe for normal lønn for resten av livet eller få en milliard (eller to) så ville jeg ha valgt jobb - helt klart! "

Ja, man må for all del ikke være flink til å forvalte og gjøre hva man ønsker med sine egne opptjente midler, makan til frekkhet!
                          Last edited by SeaLion; 07-02-18, 23:07.

Comment

Fatter ikke at du lar hisse opp av det.

Comment

Enkelte ser ikke lenger fremover enn til sin egen nesetipp, og klager samtidig på de som gjør det.

Kommentarfelt er stort sett triste saker!

Takk for blogglink forresten

Comment

Working...
                              X