Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskudd på arv - i bolig?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forskudd på arv - i bolig?

Hei

Moren min eier en bolig som nesten er nedbetalt. Hun ønsker å økonomisk hjelpe mitt søsken og meg som er i etableringsfasen. Jeg eier en bolig med min samboer, men det har blitt slutt og markedet er vanskelig å selge i så hun vil hjelpe meg så jeg etterhvert får kjøpt ny bolig alene. Hun ønsker også å hjelpe mitt søsken med å komme seg inn på boligmarkedet. Moren min har boliglån i husbanken som nesten er nedbetalt og verdien på leiligheten har steget en del etter hun kjøpte. Hun har også noe fellesgjeld i borettslaget.

Er det noen som har tips her om hvorvidt dette vil være mulig, eller er det rett og slett en dum tanke/ide? Er det så enkelt som å søke lån i en annen bank og opplåning og dersom det blir innvilget overføre noe av dette til oss? Vi er alle inneforstått med at renten blir noe høyere, men hun har nå stabil og god økonomi og ønsker å hjelpe oss i denne fasen. Vi har ingen far og jeg tror hun føler at dette er måten hun kan hjelpe oss på.

Men jeg blir litt usikker da det er lån i husbanken og ikke noe jeg har erfaring med. Er dette veldig dumt?

Takk for svar!

Jeg vil tro det er vanskeligere i Husbanken. Kunne hun betalt ned alt og lånt opp i annen bank?

Uansett, det er bare å spørre i Husbanken og i en annen bank. Og får man avslag, så er det alltid flere banker.

Comment

Working...
    X