Announcement

Collapse
No announcement yet.

Selge leilighet til bestekompis

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Selge leilighet til bestekompis

Hei

Skal selge en borettslagleilighet jeg har hatt i 1,5 år nå. Bestekompisen er veldig interessert i å kjøpe den. Vi vil isåfall selge utenom megler, og bare bruke en advokat til å ta seg av alt papirarbeidet.

Jeg vet ikke om noe feil eller mangler med leiligheten og har selv vært strålende fornøyd med den. Pusset opp i nyere tid av forrige eier som var snekker.

Det jeg lurer på er hvordan best sikre oss om det skulle dukke opp feil eller mangler siden. Vil ikke risikere vennskapet om det skulle dukke opp noe i ettertid.

Hvilke tiltak bør jeg som selger og han som kjøper gjøre?

Takst og tilstandsrapport fra en fagmann som har inspisert leiligheten.

Hva ble gjort av sånt før du kjøpte den ?

Comment

Jeg ville nok vurdert å få en ordentlig takstrapport av en takserer, det kan være en rimelig, ikke garanti, men en liten forsikring om at begge parter er like klar over eventuelle mangler ved salgstidspunktet.
      [IMG]http://www.pengevett.com/<a href=http://www.TickerFactory.com/debt/wsfnhfR/ target=_blank>

Comment

Sjekk om borettslaget har forkjøpsrett, i så fall kan en annen komme inn og kjøpe leiligheten i stedet for kompisen din.

Comment

Jeg har meglertakst etter megler har vært på befaring. Egenerklæring fra forrige eier som renoverte leiligheten har jeg. Ser protector har en eierskifteforsikring som skal dekke skjulte feil og mangler som skulle dukke opp. Blir nok å skaffe en slik. Noe mer selger bør ha? Kjøper bør vell ha help boligkjøperforsikring. Noe mer?

Comment

Hei.
            Avtal på forhånd hvem som skal betale hvis det dukker opp alvorlige feil og/eller mangler ved leiligheten etter at du har fått en tilstandsrapport.
            Få en tilstandsrapport med overslag over hva det vil koste hvis de finner feil og/eller mangler, som må utbedres.

Les her om reklamasjon på fast eiendom.
            Reglene for reklamasjon - Juridisk ABC
            Jeg hadde sjekket på forbrukerrådets sider om dette.

Hør med flere advokater hva det koster å få satt opp en salgskontrakt.

Du vil kunne finne ut selv av dette også. Du må ikke engasjere advokat.

Her finner du en del om salg av bolig
            Selge bolig selv - Forbrukerrådet.no

Å tegne en eierskifteforsikring kan være en fornuftig måte å ”sikre seg” mot ekstraordinære kostnader.
            Ikke glem at din reklamasjonstid overfor forrige eier gjelder fremdeles, spesielt i og med at han er håndverker.

Med vennlig hilsen
            TBergh
            Med vennlig hilsen
            Tore Bergh
            t53.berg@gmail.com

Comment

Kost på deg en skikkelig tilstandsrapport på boligen, og en takstmann.
              Dere kan jo begge være til stede når tilstanden vurderes også. Kompisen din har da en fordel i å høre hva fagmann sier uten deg som mellomledd, og du har en bedre "forsikring" for at det ikke blir krangel om den delen i etterkant.

Ellers tenker jeg at det er viktig at dere snakker sammen som selger og kjøper, og ikke kun som venner. Se på det som business og vær klare på spesielt forventninger. Begge bør være klare på at det sees på som et ordinært salg/kjøp, og at det regler for dette følges. Ta spesielt opp hva som skjer om noe uforutsett dukker opp. Gå sammen gjennom regelverket for hva som ansees som mangel ved boligkjøp, så ikke kompisen din krever deg for "riper i lakken" i etterkant.

Smart av deg å tenke at dette potensielt kan være skummelt for vennskapet dersom man ikke snakker grundig sammen på forhånd. Det viktigste er vel egentlig at dere begge er klar over at situasjonen er litt spesiell, men at dere begge har fordeler av at han kjøper av deg. Og gå gjennom alle mulige scenarier for hva som kan skje og hvordan dere takler det.

Husk som SirW sier, skjekk om det er forkjøpsrett!!

Den beste forsikringen for vennskapet er å ta seg tid til en grundig samtale om dette på forhånd tenker jeg.
              Mål 2017:
              Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Er det forkjøpsrett i borettslaget kan en av naboene dine snappe opp leiligheten til samme pris som du og kompisen er blitt enige om. Bør sjekkes!
                Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Om du ikke vet om noen feil og mangler, så skriver du bare en erklæring på dette. Det må gjøres uansett ved salg. Ergo kan han ikke bli sur dersom det dukker opp noe.

Comment

Mitt råd er å selge via megler. Han kan by som alle andre under en evt budrunde. Ikke vær dum og gi vekk sparebøssen din bare fordi han er "bestekompis".

Kan bli sure miner om noen år når han selger med kjempefortjeneste fordi du solgte uten å sjekke hva markedet vil gi.

Det er nok langt mer sannsynlig enn at han skal oppdage noen "skjulte mangler" som skulle ødelegge vennskapet.

Comment

Originally posted by erling View Post
                      Hvilke tiltak bør jeg som selger og han som kjøper gjøre?
                      Selger:
                      * Få en fullstending takst fra en godkjent takstmann og evt. en tilstandsrapport hvis kjøper ønkser det.
                      * Fyll ut et egenærklæringsskjema (kreves nok for å få eierskifteforsikring uansett).
                      * Skaff deg eierskifteforsikring.

Kjøper:
                      * Les taksten og evt. tilstandsrapporten nøye.
                      * Befar leiligheten, evt. med en fagmann.

Begge:
                      * Bruk advokat til kontrakt, eierskifte, tinglysnikng, etc.

Comment

Solgte du til ham?

Comment

Noe sen oppdatering her..

Jeg solgte til han ja. Da noe av det elektriske var gjort som vennetjenester under oppussing før jeg kjøpte fikk vi en elektriker til å ta en gjennomgang på det. Ble skiftet noen små kabler i sikringsskap, ellers greit. Vi brukte advokat til å ordne alt av papirarbeid og kontrakt. Vi fikk imidlertid ikke kjøpt de eierskifteforsikringene da kun megler kunne selge de visstnok. Jeg betalte rundt 15000kr for alt av advokatarbeid. Skulle jeg brukt megler på åpent salg hadde summen blitt rundt 70000kr.

Kameraten min bodde der vell litt over et år før han fant seg dame og huskjøp stod for tur. Han solgte videre. Han gikk litt i minus grunnet lav etterspørsel på salgtidspunkt og høye meglerutgifter, de satt på hver sin leilighet og valgte å selge fort for å frigjøre kapital til huskjøp.

Alt gikk bra med salg/kjøp, ingen uventede ting dukket opp. Jeg tror imidlertid ikke jeg ville gjort det slik igjen, med advokat og ikke åpent salg via megler. Gikk veldig greit nå med en kamerat som har vært inn og ut av leiligheten på besøk ukentlig i mitt eie, dog usikkerheten etter å ha solgt, tenk om, hvis, noe skulle dukke opp, den vil jeg gjerne sitte uten.

Comment

Working...
                          X