Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan hjelpe barna som er i økonomisk uføre

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hvordan hjelpe barna som er i økonomisk uføre

Jeg holder for tiden på å hjelpe en av barna til kjæresten min som er i økonomisk uføre.
    Det blir på en måte en miniluksusfellen.

Hva gjør jeg?
    1. Ordner purringer, inkasso
    2. Skal ordne faste trekk på hennes konto slik at det overføres nok til regningskonto slik at faste regninger går av seg selv og det ikke blir mer inkasso
    3. Opprette avtalegiroer, e faktura for å redusere pris
    4. Vurdere billigere forsikringer
    5. Endre adresse slik at post kommer riktig plass og det ikke blir purringer pga det.

Hun har ikke overflod med penger hver måned. Mine alternativer er da dette:
    a) Hun kan komme og spise middag og mat så ofte hun vil hos oss.
    b) Om hun trenger penger til noe som hun overhodet ikke har råd til, så finner vi gode tilbud på finn.no. Viktig å kjøpe tingene for henne slik at det går til det de skal gå til. Mye penger er fristende å bruke på gøyere ting enn hva som er viktig.

Mitt mål er at alt skal være tålig på stell innen utgangen av oktober.

Det er flott at du tenker å hjelpe til her og få en på rett økonomisk spor, og dette ser alle ut som gode forslag for å snu rundt på økonomien, men det jeg umiddelbart tenker her er at dette blir mye bjørnetjenester om du skal gjøre det for henne.. Hvor lang tidshorisont har du her? Hvor lenge skal du kjøpe tingene for henne på Finn.no, fordi hun ikke klarer å styre unna å bruke pengene på noe gøy istedet for noe hun "trenger penger til, men ikke har råd til", eller hvor lenge har du tenkt til å drive å ta deg av det å sette opp avtalefakturaer osv osv osv. Skal du fortsette med dette langt inn i voksenalderen?

Så lenge du gjør alle disse tingene for henne så vil hun heller ikke lære seg å gjøre det selv og bli selvstendig. Her trenger hun å lære å gjøre det selv, lære seg å ta ansvar for sin egen økonomi, lære seg å bli voksen, det lærer man ikke om man har en som ordner alt for en. Hvis ikke må du fortsette å ordne opp for henne i all fremtid...

Hvis hun velger å prioritere "noe gøy" for penger som skulle gå til noe hun virkelig trenger, så bør hun kjenne på konsekvensene av dette og lære av det. Hvis noen andre tar seg av dette for henne så lærer hun ikke, og ikke minst forsterkes det at hun ikke er ansvarlig.

Lær henne heller hvordan det gjøres og få henne til å gjøre det selv, lær henne konsekvensene av hva ulike økonomiske valg har. Bruker hun penger som skulle gå til busskort til klær, ja da får hun vel sykle med de flotte nye klærene sine til hun skjønner at det er kjipe konsekvenser av å prioritere feil.

Lær henne å sette opp alt det du skriver om her og gi henne en forståelse for hvorfor.

Hvis du ordner alt for henne nå, uten at hun lærer noe, så kan jeg garantere deg at dette ikke er over innen utgangen av oktober...
    Last edited by Aksjebloggeren; 25-09-15, 11:18.
    [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Hvor gammel er hun? Har dere snakket om disse løsningene, eller er det du som har bestemt dem?

Comment

Enig. Hun må lære noe av situasjonen hun har satt seg i.
        La henne gjøre jobben, men med gode tips og hjelp fra sidelinja.
        Min lille økonomiblogg: http://kirkerottas.blogspot.no/

Comment

Helt enig med de siste her, om du ordner alt for henne er det en skikkelig bjørnetjeneste. Dette bør hun ordne opp i selv, med deres støtte og råd om hva hun skal gjøre. Antar at du ikke er et barn lenger iom at hun har klart å pådra seg slike problemer.
          Mål 2017:
          Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Lær henne å sette opp budsjett, det hjelper voldsomt.

Jeg lukter en ung dame i deltidsstilling. Få henne over i heltidsstilling. Det gir faktisk mer arbeidslyst å være i full jobb, mer penger og mindre fritid å bruke penger på.

Vi har en generasjon under 25 år i dag, som har vokst opp under en kult av "gjør som du vil" og "Du må selv finne ut". Noe av denne filosofien ser du i svarene du har fått; der du gjør henne en bjørnetjeneste ved å prøve å hjelpe henne. Det gjør du så klart ikke. All hjelp er bra hjelp.

Hun har sikkert aldri hatt noen økonomisk rollemodell, noen prat, veiledning fra forelder eller fått forklart seg at man faktisk ikke kan bruke mer enn man har i disponibel inntekt på forbruk. Når praten endelig kommer, er det når de allerede sitter i uføret, og er avers mot å belæres, da de skammer seg over å ha mislyktes så grovt.

Det er viktig at hun selv ønsker hjelp og vil ordne opp i situasjonen sin. Kan legge til et par punkter til du kan gjøre for å hjelpe henne: Gå på brønnøysundregisteret og reserver henne mot telefonselgere. Vurder rimeligere telefonabonnement.

Comment

Originally posted by Realverdien View Post

Jeg lukter en ung dame i deltidsstilling. Få henne over i heltidsstilling. Det gir faktisk mer arbeidslyst å være i full jobb, mer penger og mindre fritid å bruke penger på.

Vi har en generasjon under 25 år i dag, som har vokst opp under en kult av "gjør som du vil" og "Du må selv finne ut". Noe av denne filosofien ser du i svarene du har fått; der du gjør henne en bjørnetjeneste ved å prøve å hjelpe henne. Det gjør du så klart ikke. All hjelp er bra hjelp.

Hun har sikkert aldri hatt noen økonomisk rollemodell, noen prat, veiledning fra forelder eller fått forklart seg at man faktisk ikke kan bruke mer enn man har i disponibel inntekt på forbruk. Når praten endelig kommer, er det når de allerede sitter i uføret, og er avers mot å belæres, da de skammer seg over å ha mislyktes så grovt.

Det er viktig at hun selv ønsker hjelp og vil ordne opp i situasjonen sin. Kan legge til et par punkter til du kan gjøre for å hjelpe henne: Gå på brønnøysundregisteret og reserver henne mot telefonselgere. Vurder rimeligere telefonabonnement.
              Helt enig. Det er ikke noen bjørnetjeneste å vise hvordan nettbank, autotrekk osv fungere og sette det opp asap. Noen må lære deg det før du kan forstå det. Man trenger ikke gå konkurs slik at man selv får insentiv til å gjøre det.

Comment

Originally posted by Aksjebloggeren View Post
                Det er flott at du tenker å hjelpe til her og få en på rett økonomisk spor, og dette ser alle ut som gode forslag for å snu rundt på økonomien, men det jeg umiddelbart tenker her er at dette blir mye bjørnetjenester om du skal gjøre det for henne.. Hvor lang tidshorisont har du her? Hvor lenge skal du kjøpe tingene for henne på Finn.no, fordi hun ikke klarer å styre unna å bruke pengene på noe gøy istedet for noe hun "trenger penger til, men ikke har råd til", eller hvor lenge har du tenkt til å drive å ta deg av det å sette opp avtalefakturaer osv osv osv. Skal du fortsette med dette langt inn i voksenalderen?

Nå er det slik at hun har svært lite penger pr måned til å betjene utgifter.
                Det er på en måte utgangspunktet. Jeg har selv satt opp et budsjett som er funkbart. Det som er med ekstrautgifter, er det som kommer i forbindelse med overgang fra en bolig til en annen bolig.

Så lenge du gjør alle disse tingene for henne så vil hun heller ikke lære seg å gjøre det selv og bli selvstendig. Her trenger hun å lære å gjøre det selv, lære seg å ta ansvar for sin egen økonomi, lære seg å bli voksen, det lærer man ikke om man har en som ordner alt for en. Hvis ikke må du fortsette å ordne opp for henne i all fremtid...

Det er en tid for alt. Akkurat nå var det en kritisk fase hvor ting måtte løses raskt. Jeg tenker alltid langsiktig og på lang sikt(6mnd frem) tenker jeg at hun selv kan styre med regninger og slike ting selv over nettbank.

Hvis hun velger å prioritere "noe gøy" for penger som skulle gå til noe hun virkelig trenger, så bør hun kjenne på konsekvensene av dette og lære av det. Hvis noen andre tar seg av dette for henne så lærer hun ikke, og ikke minst forsterkes det at hun ikke er ansvarlig.

Jeg vil bare komme til å hjelpe og støtte så lenge det er fornuftige valg. Om penger som skulle bli brukt til faste utgifter hadde gått med til fest og moro, hadde jeg ikke hjulpet henne. Og så lenge det hun sier virker fornuftig og hun har en rasjonell plan som lar seg gjennomføre så er det veldig bra.

Lær henne heller hvordan det gjøres og få henne til å gjøre det selv, lær henne konsekvensene av hva ulike økonomiske valg har. Bruker hun penger som skulle gå til busskort til klær, ja da får hun vel sykle med de flotte nye klærene sine til hun skjønner at det er kjipe konsekvenser av å prioritere feil.

Hun lærer raskt av sine feil. Hun bruker ikke penger på klær eller slike ting. Det eneste er vel til sine barn når de trenger nye klær. Men da får hun gjerne og av venner som har hatt barn som har vokst ut av klær o.l.

Lær henne å sette opp alt det du skriver om her og gi henne en forståelse for hvorfor.

Hvis du ordner alt for henne nå, uten at hun lærer noe, så kan jeg garantere deg at dette ikke er over innen utgangen av oktober...
                Det er viktig å få kritiske ting på plass slik som bolig, husvarme, og få ting til å rulle og gå igjen etter det har vært en del styr. Skal man hjelpe noen er det viktig å ansvarliggjøre, men det er også viktig å ikke overlate for mye ansvar til den som er i en vanskelig situasjon. Da vil de ikke klare å mestre situasjonen.

Jeg er optimistisk da budsjett jeg har satt opp tilsier at det er god margin tross lav månedlig lønn.

Comment

Originally posted by Realverdien View Post

Jeg skal lære henne å sette opp budsjett. Jeg skal og lære henne å bruke nettbank.

Du luktet feil. Jeg kan ikke gå i detalj.

Pr. i dag er hun ikke i den kategorien. Jeg hadde ikke hjulpet henne om jeg mente hun var i den kategorien. Og om hun noen gang faller inn under den kategorien forsvinner min hjelp og støtte og det vet hun.

Det kan jo og komme ann på hvordan en ny person forholder seg til uføre og problemet. Jeg er løsningsfokusert fremfor problemfokusert. Det er et godt utgangspunkt. Jeg verken har lyst eller ønske om å gi bort mine penger til andre. Mitt mål er at alle skal klare seg selv uavhengig av inntekt. Det er ikke sunt å være avhengig av andre økonomisk.

Hun ønsker hjelp for å ordne opp i dette. Jeg opplever pr i dag at mye allerede er ordnet nå. Hun har selv løsningsstrategier på hvordan ordne ting videre. Hun har nesten ingen faste utgifter pr mnd utenom husleie og forsikring. Variable utgifter er da mat og med mattilbudsapp'n så er mye gjort.

Comment

Originally posted by WhitePilgrim View Post
                    Jeg er optimistisk da budsjett jeg har satt opp tilsier at det er god margin tross lav månedlig lønn.

Jeg er ikke optimistisk på hennes vegne før hun selv føler eierskap til budsjettet.
                    Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Det er bedrøvelig hvor lite generasjon Y har blitt opplært til å klare seg i livet.

Comment

Det er bedrøvelig hvor lite generasjon Y har blitt opplært til å klare seg i livet.
                        Pfff... Jeg blir gjennom idrett kjent med ganske mange nye ungdommer/unge voksne/mennesker mellom 16 og 25 i løpet av et år, og for meg ser det ut som de klarer seg bra. Får egentlig inntrykk av at mange av de som nå er under 20 er atskillig mer gjennomtenkte og opplyste enn min aldersgruppe var for 12-15 år siden. De er vant med å ha mye, men de aller fleste klarer seg også med lite når det trengs. Mulig jeg møter den mer oppegående delen av generasjonen, men jeg har ikke inntrykk av at de er generelt er noe verre nå enn for 15 år siden.

Ang. hun det er snakk om her, så er jeg enig med det folk sier. Hjelp, men la henne ordne ting selv. Sitt sammen og rydd opp, men la henne sitte med PCen og klikke i nettbank og regneark slik at hun kan gjøre det selv ved senere anledninger.
                        Last edited by skallmann; 09-10-15, 23:53.

Comment

Originally posted by skallmann View Post
                          Får egentlig inntrykk av at mange av de som nå er under 20 er atskillig mer gjennomtenkte og opplyste enn min aldersgruppe var for 12-15 år siden. De er vant med å ha mye, men de aller fleste klarer seg også med lite når det trengs.
                          Problemet er at de (som gruppe) ikke vil (ha) noe, og ikke har lært hvordan de skal skape seg noe.

Comment

Kort oppsummering her:
                            Ikke lenger noe purring eller styr.
                            Jeg flytter penger til regningskonto to ganger pr måned
                            Jeg betaler husleien for hennes penger 1 gang i mnd

Det har tatt litt tid å få flyttet dette ansvaret over på henne, men det kommer.
                            Det er uansett ikke så mye arbeid. Og ikke minst hun vet at vi ikke har råd til hjelpe henne med noe økonomisk, og det gjør at hun faktisk lever sparsommelig nå tross lite inntekt.

Comment

Godt å høre at det går bra!

Comment

Working...
                              X