Announcement

Collapse
No announcement yet.

Søster fikk forskudd på arv

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Søster fikk forskudd på arv

Hei folkens!

Beklager på forhånd om noen kanskje synes dette blir et «barnslig» innlegg, men må bare få luftet noen tanker.

Jeg har alltid vært flink til å spare og har derfor kommet meg inn på boligmarkedet uten hjelp fra mine foreldre. Min søster har ikke vært like flink og når hun nå skal kjøpe seg leilighet har våre foreldre stilt seg som kausjonister i tillegg til at hun har fått 150 000 i forskudd på arv som hun skal bruke som egenandel. Hun har skrevet under på papirer som sier at hun har fått disse pengene slik at det ikke skal bli noe spørsmål rundt dette den dagen våre foreldre går bort og vi skal arve av dem (foreldrene våre er i 50 årene så det er lenge til).

Jeg har ikke blitt tilbudt forskudd på arv da jeg har god økonomi og forsåvidt ikke trenger pengene, (selv om jeg har et studielån jeg gledelig skulle blitt kvitt). Jeg har aldri forventet å verken få penger av mine foreldre eller å arve noe av dem, men når denne situasjonen har oppstått er min tanke at dette er litt urettferdig. Er det bare jeg som er barnslig her? Min søster får «sine» 150 000 som hun investerer i noe som vil øke i pris hvert år, mens «mine» 150 000 blir værende hos mine foreldre og, grunnet inflasjon, tape seg i 30-40 år til. Jeg skulle gjerne ha brukt disse pengene på å nedbetale studiegjeld eller investere i fond slik at jeg også kunne "tjent på det" sånn som min søster nå gjør...

Det er på en måte ikke så viktig at jeg gidder å si ifra om det for vi har et veldig godt forhold alle fire, men det er allikevel en liten del av meg som føler seg forskjellsbehandlet siden jeg ikke fikk det samme tilbudet.
    Takker for synspunkter!

Hvis noe er urettferdig her så er det at du er flink med penger og ikke henne. Det ville etter min mening vært helt dust av foreldrene dine å gi deg penger du ikke trenger som en slags misoppfattet form for likebehandling, eller enda verre, latt være å hjelpe søsteren din for prisen ville blitt for høy med din del inkludert i regnestykket.
    Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Hei. Jeg er en av de som har fått 100 000,- i forskudd på arv av mine foreldre for å kunne kjøpe bolig. Alternativet hadde vært at jeg kanskje ikke hadde kommet meg inn på boligmarkedet før om flere år, og dette ville jeg mest sannsynlig tapt mye penger på. Jeg er singel og har lav lønn, mens mine tre søsken er gift/samboer og har høyere lønn enn meg.

Hvis de skulle kreve å få det samme av mine foreldre nå ville de ikke kunnet hjelpe meg.

Nå skal det sies at vi ikke snakker oss i mellom om hva vi får og ikke får, så dette vet ikke mine søsken om. Mine foreldre har penger nok til å hjelpe oss alle når vi måtte trenge det, og jeg aner ikke hva de har fått eller lånt av dem tidligere, det kan jo være et mye høyere beløp for alt jeg vet.

Jeg hadde aldri i livet blitt sur hvis mine foreldre gav penger til mine søsken. Mine foreldres penger er nettopp det - deres penger. De gjør med dem akkurat som de vil, om de vil reise, shoppe, kjøpe båt eller gi til mine søsken er ikke opp til meg. Arven min er det som er igjen når de dør, jeg gidder ikke tenke på de pengene som mine før vi kommer så langt, forhåpentligvis om veldig mange år!

Jeg tror det er lurt av deg å snu tankegangen litt. Tenk på dem som ekstra sikkerhet hvis du skulle få problemer en gang senere.

Comment

Skjønner at du vil lufte følelsen av urettferdighet litt, men verden er sjelden rettferdig. Og jeg er enig med Adine, dine foreldres penger er nettopp det, deres, inntil de går bort og de må ut med pliktarv til dere... De bruker de akkurat som de vil, og ingen har sagt at søsken må likebehandles. Ofte er det gode grunner til ikke å likebehandle, fordi individer er forskjellige. Slik som at du klarer deg selv økonomisk, mens din søster ikke gjør det.

Er vel helst forventningen som at søsken må behandles likt som er feilen her, og da er det klart det føles urettferdig... Men vær glad du klarer deg selv, det er uansett det beste!
        Mål 2017:
        Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Originally posted by Pengebingen View Post
          Er vel helst forventningen som at søsken må behandles likt som er feilen her, og da er det klart det føles urettferdig... Men vær glad du klarer deg selv, det er uansett det beste!
          Ja, dette kan nok sies å være kilden til de fleste arvekonflikter.. Forventningene om at alt skal deles likt og det å henge seg opp i hva en "ikke får" i forhold til andre i familien, istedenfor å glede seg over det en faktisk får og noen velger å gi til en

Jeg skjønner hvordan dette oppstår og at det kan føles sårt, men også at det ofte handler om noe dypere enn bare penger (Ønsket om å bli "rettferdig" behandlet som søsken)

Gled deg deg heller over at du er godt økonomisk stilt, at søsken nå klarer seg i boligmarkedet og ikke minst at du en gang kanskje også får en arv Det er mye å glede seg over her, så lenge en ikke henger seg opp i noe som egentlig ikke finnes...
          [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Hei igjen og takk for svar!

Dere har helt rett i at det handler om forventninger om at vi skal likebehandlers da dette er noe foreldrene våre har vært kjempe opptatt av siden vi var små. Aldri fikk den ene noe uten at den andre fikk eller motsatt.

Senest til jul hadde moren min bestilt en bok til søsteren min som ikke kom frem til julaften. Hun kjøpte derfor en annen gave til søsteren min. Når boken dukket opp en uke senere fikk jeg 250 kr av henne nettopp for at vi «ikke skulle forskjellsbehandles»… De har altså etter min mening vært vel i overkant opptatt av at dette ikke skal skje så det er kanskje derfor jeg blir overrasket nå..

Comment

Jeg kjenner igjen litt av tankene. Ikke at søsken av meg har fått penger om jeg ikke har fått, men forventninger og følelser når ting blir virkelig.

Jeg har også hatt foreldre som har vært veldig opptatt av at ting skal være rettferdig og likt. Jeg vet at det kommer et arveoppgjør i familien som ikke kan gjøres likt - det er gård og odel i bildet. Det er også trolig at mye av denne fordelingen kommer innen noen år, ikke når foreldrene mine er gamle og mett av dage.

Jeg sier (og må øve meg på å si) til både meg selv og dem, at det er deres avgjørelser. Selvfølgelig er det følelser inne i bildet - og det er greit - så lenge det ikke blir surt og bittert. Og det at foreldrene mine har vært opptatt av rettferdighet og likebehandling gjør meg trygg på at de vil prøve det, også der ting ikke kan deles i like store deler.

Comment

Originally posted by Supertramp View Post
                Hei igjen og takk for svar!

Dere har helt rett i at det handler om forventninger om at vi skal likebehandlers da dette er noe foreldrene våre har vært kjempe opptatt av siden vi var små. Aldri fikk den ene noe uten at den andre fikk eller motsatt.

Senest til jul hadde moren min bestilt en bok til søsteren min som ikke kom frem til julaften. Hun kjøpte derfor en annen gave til søsteren min. Når boken dukket opp en uke senere fikk jeg 250 kr av henne nettopp for at vi «ikke skulle forskjellsbehandles»… De har altså etter min mening vært vel i overkant opptatt av at dette ikke skal skje så det er kanskje derfor jeg blir overrasket nå..
                Aha... da forstår jeg jo at det plutselig er litt rart. Men samtidig forskjell på 250 kroner og 150.000 da. Ikke sikkert de har 150.000 til fritt som de kan gi bort nå? Dumt om de skal låne opp bare for at det skal bli likt liksom. Og at de da velger å gjøre det litt ulikt nå for at dere begge skal stå litt likere i det iom at dere da begge eier bolig? Og da får du sikkert ditt ved en passende anledning også, ikke sikkert du må vente til de faller fra heller, hvem vet. Jeg ville bare svelget kamelen og slått meg til ro med at dine foreldre gjør det de mener er riktig - og det må de få lov til
                Mål 2017:
                Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Jeg må si jeg er overrasket over at folk synes det er greit å gi et barn 150 000 i pengegave og ingenting til en annen. Jeg vet hvordan jeg ville tolket slik favorisering.

Comment

Working...
                  X