Announcement

Collapse
No announcement yet.

Egenkapital og samboerkontrakt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Egenkapital og samboerkontrakt

Hei!

Jeg og min samboer har akkurat kjøpt bolig sammen. Det var kun jeg som hadde og gikk inn med egenkapital. Likevel ble vi enige om å eie 50/50 og skrive ned i en samboerkontrakt det jeg gikk inn med.

Men problemet er - jeg vil jo se på denne egenkapitalen som en "investering", og vil jo ha igjen for dette om det en dag blir slutt og boligen skal selges.

Boligen kostet 1`8 mill, og jeg gikk inn med 240 000 kr i egenkapital.

Og 240 000 kr om 10 år er jo ikke det samme som idag.

Så mitt spørsmål er: Hvordan skal man best mulig nedfelle dette i en evt. samboerkontrakt? Skal vi bare bestemme en rentesats, f.eks. 3% per år? Eller regne det ut med % fortjeneste ved salg av boligen? Noen som har noen gode tips?

Slik jeg ser det er dette enkelt:

Boligen kosta 1 800 000. Du betalte 240 000. Regner med at resten var lån.

Samboers lån = 900 000
    Ditt lån = 900 000 - 240 000 = 660 000
    Totalt lån = 1 560 000

Da betaler du 660 000 / 1 560 000 = 42.3 % av månedsbeløpet av lånet og samboeren 900 000/ 1 560 000 = 57.7 % av månedsbeløpet.

Hvis dere gjør det slik, eier dere samme andel hele tiden og betaler til slutt like mye som dere ville gjort om dere kjøpte hver sin bolig til 900 000 og du hadde 240 000 i egenkapital og samboeren ingenting. Og uansett når det måtte bli slutt og dere selger, har du mindre andel av lånet og sitter derfor igjen med noe mer penger.

Hvis det skulle bli slik at en av dere bor igjen ved brudd, så betaler den som blir boende ut den andres andel av markedspris av boligen minus den andres andel av lån. Hvis det er selveierleilighet og det må betales dokumentavgift vil den som blir boende betale denne.

Dette er det logiske, og det man vanligvis ville gjort om man kjøpte sammen med en kompis. Nå er det ikke alltid man vil det slik når man er et par. Kanskje en av dere har mye høyere lønn enn den andre og vil bidra til å betale ned lånet fortere, kanskje noen får forskudd på arv plutselig, osv. Dette kompliserer ting noe og gjør regnestykket vanskeligere.
    Last edited by skallmann; 12-06-16, 00:52.

Comment

Working...
    X