Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke eksen ut av felles lån - har ny samboer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Får ikke eksen ut av felles lån - har ny samboer

Heisann,
    i fortvilelsens øyeblikk tenkte jeg at jeg nå, etter måneder med å stange hodet i veggen, ,kanskje kan få litt råd og veiledning her....
    Min samboer, forlovede - mannen som jeg skal gifte meg med om noen få måneder sliter med å få eksen sin ut av felles boliglån og eiendom.
    Da de skilte seg inngikk de en avtale om at han skulle beholde alt av eiendommer mot en sum de begge ble enige om. Hun fikk summen, pluss at han kjøpte alt av møbler til henne i tillegg. Hun flyttet, fikk ny samboer og har et barn på veg med han - alt hun vil er å frigjøre seg fra gjelden hun står på sammen med min kjære..
    Han har store verdier i eiendom som er belånt med lite i forhold til verdien, eksen jobbet ikke og tjente ikke penger men hadde NAV utbetalinger på rundt kr 10000 pr. mnd - hun bidro ikke i betalingen av lånet. Han har hele tiden, også siden skilsmissen betjent lånet uten problemer på egenhånd, men grunnet lånets størrelse får han ikke stå på det alene ifølge banken.... Eksen vil heller ikke skrive under på at et skifte er igang, dermed får heller ikke vi giftet oss...
    Samboeren og jeg er enige om at jeg kjøper meg inn i hans eiendommer så snart denne situasjonen er løst, men da med en ekteskapspakt som sikrer meg, mine og mitt, slik at jeg ikke "kjøper" meg kun gjeld. Jeg selger mitt eget hus og vil da stå gjeldsfri og med en god egenkapital. Men vi kommer ikke videre uten at hun er forløst fra lånet..... hva kan vi gjøre her? Hvordan løser vi utfordringen?

Hilsen fortvilt forlovede.....

Kan dette være riktig? Viss denne eks var naver da lånet ble innvilget fra banken, så kunne vel ikke banken ta henne med i beregningen for betjening av dette lånet. Og viss eiendom er høg i verdi,og forholdsvis lavt belånt pr i dag, og eksmann har fast inntekt og har betjent lånet uten problemer, så kan vel banken sette lånet i hans navn.

Comment

Syns dette hørtes veldig rotete ut fordi du drar inn en hel del masse elementer som ikke virker så veldig relevante. Det er veldig vanskelig å få tak på den faktiske situasjon, men din forlovede og hans eks eide altså en eiendom sammen og eiendommen var belånt med et felles lån hvor begge var lånetagere. Og det er de fortsatt fordi skilsmissen har ikke blitt gjennomført?

Og i en slik situasjon tror dere at "banken" skal rydde opp i avtaleforholdene? Ikke gi banken noe ansvar som den ikke har. Det er bare en advokat som kan rydde opp i det avtale-uføret som din forlovede er i.

I dag er det to personer som er ansvarlige for lånet, og hvis banken skulle bare "sette lånte i hans navn" vil jo banken plutselig frita den ene parten for alt ansvar og skyve ansvaret for lånet over på en annen kunde. Det høres veldig rart ut banken skulle kunne gjøre noe sånt.

Alternativt kunne din forlovede ha nedbetalt hele lånet, noe som medfører at han fritar henne for hennes forpliktelser. I tillegg vil det være rart å innfri lånet nå, hvis hun fortsatt står som medeier av eiendommen.

Det er vanskelig å gi noe annet råd her enn å kontakte en advokat og sørge for at man gir advokaten en så klar og ryddig fremstilling av saken som mulig. Andre relevante opplysninger til advokaten kan være hva den enkelte brakte inn i ekteskapet mellom din forlovede og hans eks, hvem som betalte for lånet, hvem som betalte for andre ting i ekteskapet osv.

Kudos til deg for at å tenke på ektepakt før du gifter deg med din forlovede. Sørg for at en advokat går gjennom den og registrerte eieforhold på eiendommen.

Comment

Høres ut som mannen din har mer gjeld enn som så; eller vært uten inntekt i noen år. Hvis ikke er det jo bare å prøve i ny bank, hvor han blir feks. totaltkunde og får flyttet lånene sine, med kun seg som lånetaker.

Comment

Working...
        X