Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snakk om å sitte i saksa!...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Snakk om å sitte i saksa!...

Jeg har fått meg ny samboer. Vi har bodd sammen i snart ett år, så det er fremdeles relativt nytt. Før han flyttet inn fortalte han meg at han hadde masse gjeld fra tidligere.

Jeg fikk se alle papirer og alt av dokumenter og det var i orden. Han skulle betale ned på det og jeg skulle betale mer av regningene, inkludert billånet jeg satt på meg fordi bilen er mitt særeie også hvis vi eventuelt skulle gå fra hverandre, dette har vi skrevet avtale på.

Så mister jeg jobben , dog deltidsjobb fordi jeg er fulltids student. Fullfører våren 2011. Siden jeg har to deltidsjobber kan jeg gå opp i stilling på den jeg har igjen og tjene mer. Samboer har utbetalt 19000 i måneden og jeg ca. 5000. I tillegg har jeg studielån. I perioden vi gikk med mindre penger, klarte vi ikke å betale avdrag til nedbetaling. Vi ringte å sa i fra til kreditoren og det skulle være i orden. Helt til det en dag, da fikk vi brev om sånn tvangs-utlegg. Vi sendte tilbakemelding med det skjemaet som medfølger, med alle utgifter og inntekter, samt at jeg har ett barn fra et tidligere forhold.

Så får vi brev tilbake om at han ikke har forsørger ansvar og kun skal betale halvparten av alle utgifter eksklusiv bilen. Og utgiftene som sådan ble bergnet utifra et gjennomsnitt av hva en mann i hans alder bruker alene i måneden.

De hadde satt trekket slik at han har igjen 10.000 i måneden! Så ringer vi å spør om hva vi skal gjøre nå! Jo det var mitt problem, min samboer skulle ikke forsørge meg, så da fikk jeg beskjed om at jeg måtte prioritere mellom penger eller skole....Hun var direkte ufin også, forresten, hun hos namsmannen.

Så er mitt spørsmål, hvordan skal vi klare oss nå? Hva har vi rett på? Er det i det hele tatt noe vi kan gjøre for å få endret dette? Det er jo nesten litt umennskelig. Hva med barnet oppe i alt dette? . Det eneste jeg vet vi kan er å gifte oss, men DET er uaktuelt enda..

Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men jeg regner med at du får/har fått noe fra NAV?

Utvidet barnetrygd
    Stønad til barnetilsyn
    Overgangstønad

Comment

Originally posted by Tullemor View Post
      Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men jeg regner med at du får/har fått noe fra NAV?

Utvidet barnetrygd
      Stønad til barnetilsyn
      Overgangstønad
      Disse stønadene forsvinner straks en har hatt samboer i mer enn 1 år.

Comment

Originally posted by money View Post
        trudde det var 18 mnd?

Comment

etter gjelda hans er betalt har dere tilsammen 15000 igjen pr mnd? har du reknet med bidrag, barnetrygd,stipend og slikt her?

15000 er veldig lite å klare seg på...men det er mulig

hva har dere i faste utgifter pr mnd?

tenker at dersom dette ikke går ann å ordne på så klarer en å leve trangt for en kort periode....selv om det ikke er noe gøy..vi er inne i en trang periode selv,men det skal bli betre snart

Comment

Vi har faste utgifter på totalt 21.000 i måneden. Jeg har ikke regnet med bidrag og barnetrygd. Alt fra NAV er jeg ferdig med, så får ikke mer der. Bidraget er på 1010 og barnetrygden 970, det er jo heller ikke vanvittig masse. Har diskutert litt med barnefar og skal lage privatavtale med et høyere beløp mot sommeren, da han går opp i lønn, det hjelper også på litt. Stipend osv er regnet med i de 7600 i studielån.

Comment

Originally posted by maggie View Post
              Vi har faste utgifter på totalt 21.000 i måneden. Jeg har ikke regnet med bidrag og barnetrygd. Alt fra NAV er jeg ferdig med, så får ikke mer der. Bidraget er på 1010 og barnetrygden 970, det er jo heller ikke vanvittig masse. Har diskutert litt med barnefar og skal lage privatavtale med et høyere beløp mot sommeren, da han går opp i lønn, det hjelper også på litt. Stipend osv er regnet med i de 7600 i studielån.
              så 15000 til sammen pr mnd pluss bidrag,barnetrygd og studielån...
              hva ca blir det til sammen?

21000 i faste utgifter...huff...er det mulig å kutte ut noen?

det blir veldig dummt om du ikke får gjort ferdig utdannelsen din...
              har dere kjøpt bolig eller leiger dere? mulighet for å kjøpe/leige noe billigere i nærheten, dummt å flytte viss barnet har venner og et trygt miljø rundt seg...

har dere bil som dere kan selge?

håper virkelig det ordner seg...

Comment

Originally posted by iris irene View Post
                trudde det var 18 mnd?
                Jeg har fått opplyst 12 måneder, men skal ikke blånekte for at det kan være galt. Uansett viktig å vite at stønadene er begrenset i forhold til hvor lenge en mottar dem.

Comment

Originally posted by money View Post
                  Selv om det er ikke-meldepliktig samboer uten forsørgeransvar?

Sosialstønader kan være et alternativ, Maggie. Hvis du ikke finner andre løsninger går det ann å spørre om et uforpliktende informasjonsmøte med sosialkontor.

Comment

Originally posted by viking View Post
                    Selv om det er ikke-meldepliktig samboer uten forsørgeransvar?
                    Ja. Om enslig forsøker får ny samboer beholder vedkommende stønadene i 12 måneder etter at samboerskapet ble inngått. Det er kun barnebidraget som ikke blir borte. Dette av selvsagte årsaker da ny samboer ikke har forsørgeransvar for særkullsbarn.

Comment

Originally posted by maggie View Post
                      Har diskutert litt med barnefar og skal lage privatavtale med et høyere beløp mot sommeren, da han går opp i lønn, det hjelper også på litt.
                      Hei maggie

Har hørt at en del kvinner har brent seg på privatavtaler med barnefar.

Understreker at jeg ikke besitte kunnskap om dette, så derfor er det jeg har skrevet kun basert på det jeg har hørt fra kvinner.
                      Non bene pro toto Libertas vendiur auro.

Comment

Originally posted by Tullemor View Post

Utvidet barnetrygd
                        Stønad til barnetilsyn
                        Overgangstønad
                        Off toppic

Fattige barn

Et av forslagene fra myndigheter er å fjerne det behovsprøvde barnetillegget på 0,4% pr barn pr år. Det skal erstattes med et fast kronebeløp. Dette forslaget kan føre til et tap på opp til 29000,-kr i året pr barn. Dette forslaget vil føre til at barn som bor i familier med svak økonomi vil måtte bo i fattigdom og ikke vil ha tilgang på fritidsaktiviteter som koster noe.
                        Non bene pro toto Libertas vendiur auro.

Comment

Huff og huff så kjedelig.

har du rekna på kor mykje du går i minus kvar mnd? Noko du kan spare inn på.

Forstår eg det rett at du mister bidrag fordi du er samboer? Mens han som er din samboer blir rekna som "einslig" når det blir rekna ut kor mykje han skal sitte igjen med? Da taper jo du på situasjonen, mens for han lønner det seg. Eller?

Comment

Herregud, må si at ting bare renner på. Nå har kontrakten på husleien gått ut og vi har fornyet den, med en økning i husleien etter konsumprisindeksen. 1000 kroner opp i måneden. Forsikringen har økt fordi min kjære kræsjet bilen for langt over ett år siden.. 1000 kroner i måneden.

Er det mulig å ha sånn uflaks?

Vi har igjen 2500 kroner til mat når alle regninger er betalt.. Det er lite for en familie på tre. Men vi har handlet i sverige, så ting kommer seg kanskje litt..

Comment

Kan du selge bilen da? Da blir det spart en hel del penger. Forsikring, drivstoff, service, verditap, årsavgift, bompenger, renter på billån? +++....

Blir fort noen tusenlapper i måneden det.
                              FORMUEBYGGING - Økonomi og livet

Comment

Working...
                              X