Announcement

Collapse
No announcement yet.

Boligdeling ved separasjon/skilsmisse

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Boligdeling ved separasjon/skilsmisse

Jeg trenger hjelp til å se fallgruver jeg må unngå, og håper noen med
    bedre innsikt en meg kan komme med tips.

Bakgrunn:
    Gift med 2 barn, 9 og 11 år, eier enebolig som nylig var verdivurdert til 4,2 mill og har rundt 2,5 mill i boliglån. Ellers ingen gjeld.
    Vi leier en 2-roms leilighet midlertidig der vi (mest jeg) bor på skift.

I dag tjener han litt mer enn meg, men er mer impulsiv og går derfor alltid tom hver måned. Han står i fare for å gå ned i lønn i løpet av året
    pga sykdom, men dette er ikke avklart ennå.

Vi har sett på forskjellige muligheter for hvordan vi kan gå videre med separasjon, og her er det vi kan gjøre:

1. Salg av huset og begge kjøper nytt
    2. Han kjøper meg ut (vi tror ikke han får råd til det, men det er fremdeles usikkert)
    3. Han fortsetter å bo i huset og jeg beholder en eierandel. Jeg kan klare å kjøpe en liten leilighet og skrape sammen (nesten) nok til egenkapital (må finregne, men noe av det er i utlandet, så jeg er avhengig av kronekursen).
    4. Vi kjøper leilighet til meg sammen slik at vi får brukt egenkapitalen som ligger i huset, og ordner opp etter X antall år eller når evt. en av oss endrer bosituasjon.

Både 1 og 2 er ryddige og greie, men ettersom han ønsker å bli boende, iallfall en stund til, så ønsker jeg å se på de andre også. Jeg ønsker å være snill, men ikke dumsnill!

Hva må jeg passe meg for?
    Punkt 3.
    Jeg ønsker ikke å betale avdrag/renter på huset, siden jeg får et eget lån i tillegg, men siden jeg da blir en slags kausjonist, så må eventuell kontrakt inneholde eventualiteter om noe skulle skje. Min del av EK (50%) er verdt 19% av verdien. Skal jeg da ved salg ha kroneverdi av EK i dag pluss 19% av eventuell økning (evt. ansvar for 19% av tap)?

Punkt 4.
    Jeg ser for meg at begge betaler på begge huslånene, i utgangspunktet likt, men kanskje jeg skal ha noe husleie fra ham siden han får et større hjem? Ved eventuelt oppgjør/salg, så deler vi alt 50-50.

Mål for 2014:
    • Mannens studielån (51000)
    • Auka avdrag på huslån (m/ 4000/mnd)
    • Organisera buffer
    • Slutta med kredittkort
    • Få fellesøkonomi med mannen (?)
    • God delbetaling på ny bil

Hei Nurdug,
    leit og høre om skillsmissen men virker som du gjør det du trenger for å forbedre og sikkre tilværelsen.

Har ikke vært gift selv, men god erfaring med en impulsiv forelder og slekt, kan teorisere litt rundt ditt eksempel ut fra det.

Du virker økonomisk sikker i form av god egenkapital/gjelds rate, og videre godt rustet for økonomisk selvstendighet.

Alternativ 1:
    Kanskje tryggeste for begge parter? Begge ender ikke opp med like dyr bolig/leighlighet, om ikke lånene blir veldig større i forhold til tidligere EK, anser dette som en noe rettferdig løsning da begges risiko er gjevnt fordelt og man kan fokusere på andre eiendeler som må fordeles.

Alternativ 2:
    ​​​​​​Om han får råd å kjøpe deg ut er risikoen flyttet fra deg (som kan kjøpe etter evne/råd) over på ham, som ble beskrevet som impulsiv. Jeg kjenner ingen av dere personlig, men da står han kanskje i en større fare for mislighold? Ellers om dette gjøres uten ordentlig råd, kan dette gå utover barna dine (gitt om de bor der delvis/helt). Tankerekken min leder meg inn på om du stoler nokk på ham til å klare dette, eller vil vise ham sjangsen til å kunne klare det.

Alternativ 3:
    Kunnskapen min sitter dårlig om deleier i hus, men om han blir flyttet som overtagende av lånet og du beholder 19% EK. Da burde du vel i teorien ende opp med 19% om ingen andre faktorer forandrer seg. Det jeg lurer på er om lånet kan utvanne din eierandel, eller om scenarioer som oppusing, tilbygg eller verdiøkninger på boligen vil kunne komplisere regnestykket.

Eksempelvis om han overtar lånet, som er 2,5M og betaler 3 % rente årlig (går ut på en arm her), så vil jo han betale 75k i rente første året som du slipper unna.

Alternativ 4
    I dette alternative vil jeg sakt det samme som til min egen mor/far, du forblir økonomisk gift, selv om du ønsker skillsmisse.
    I dette sitter du plutselig ikke med risiko for 1 lån, men for 2 lån og 2 boliger, da du har EK i begge. Samtidig sitter partneren din i en sterk posisjon om du senere ønsker å selge, eller han må selge.

Til avsluttning vil jeg sitere en bekjent:

"Når verden er komplisert, gjør den enkel, så tar vi det derfra."

Uansett hva du velger er det selvfølgelig du som har best innsikt i situasjonen og tar tøffe valg, og lykke til på veien videre.

mvh. PP
    Last edited by Podcast Per; 16-04-18, 02:23. Reason: Glemte en "og"

Comment

Hei
      Punkt 1.
      Hvis du lar ham fortsette å bo i huset må du ikke glemme å ta med verdiendringer i boligen.

Punkt 2
      Hvis du lar ham fortsette å bo, skal du kreve gjengs husleie.

Punkt 3
      Han må dekke alle utgifter ved boligen.

Punkt 4
      Hvis det går til h…. da kan du bli dratt med, i og med at du fortsatt vil stå som medlåntaker (solidaransvarlig) for gjelden.

Den riktige løsningen vil være å selge boligen og dele gjeld og overskudd dere i mellom etter den eierandelsbrøken den enkelte av dere har i boligen.

Slik du beskriver det, høres det ut som om både du og han må strekke økonomien langt, hvis han skal fortsette å bo i boligen. Da skal det lite til at økonomien velter.

Hva skal du gjøre hvis boligen blir påført skader som reduserer boligens verdi, mens han bor der, og dette av en eller annen grunn i blir dekket av forsikringen.
      Typisk vil være nattmat etter en tur på byen og den berømte stekepannen eller komfyren som starter en brann. Det står det mye om i avisene. Da foretar forsikringsselskapet avkortning i utbetalingen, grunnet uaktsomhet.

Med vennlig hilsen
      TBergh
      Med vennlig hilsen
      Tore Bergh
      t53.berg@gmail.com

Comment

Working...
      X