Announcement

Collapse
No announcement yet.

Planlegger å flytte sammen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Planlegger å flytte sammen

Har lest tråden om fordeling av fellesutgifter og er nesten i samme situasjon selv.

Vi har begge for ikke lenge siden brutt ut av et forhold der hun har 2 barn og jeg 3. Vi har snakket om at hun skal flytt inn til meg, før vi på sikt ønsker å kjøpe noe sammen.

Jeg eier bolig, verdi ca 3,2 mill hvor lån utgjør ca 2,3 mill. Hun eier også bolig til en verdi av ca 7 mill, med 3 mill i lån. Hun kan/vil ikke selge sin bolig, og planlegger å leie den ut og på den måten dekke sine låneutgifter. Å flytte inn hos henne er ikke aktuelt grunnet antall soverom, og så har hennes mor borett i en etasje.

Å dele fellesutgifter som strøm, kommunale avgifter, gass, mat, tv/internett ser jeg på som helt normalt, men vegrer meg litt for å "kreve" leie av henne. Eller er jeg bare for snill mot henne??

Vi tjener brukbart begge to. Hun 500K og jeg 1 mill pluss. Ut i fra inntekt, burde jeg betale mer av fellesutgiftene?? Og hun har både færre og mindre barn som vil falle negativt ut for henne i forhold til matutgifter

Hva mener pengeviterne her??

9600 i mnd/2 + fellesutgifter/2 er vel ca. fair.
    Når ble det gratis å bo?
    Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Herrejesus, med slike inntekter burde det ikke være noe å snakke om. Lønna di er som en kjempep*nis. Bruk den.

Spøk til alvor; tilby deg å betale et eller annet symbolsk; f.eks. forsikringene. Da vil du kunne si; "Vi deler alt likt, men JEG betaler jo alle forsikringene/strømmen eller noe slikt". Det vil reflekere bra på deg.

Comment

Nå vet hun at jeg er over gjennomsnittet interessert i personlig økonomi, mens hun er mer opptatt av design og kvalitet fremfor pris. Jeg ønsker bare ikke å virke kravstor og ønsker heller ikke å skape konflikter basert på økonomi.

Comment

Da bør du sørge for at det blir et skikkelig kompromiss der begge føler at de gir like mye. Hvis man bare gir en vei for å beholde husfreden så kommer det alltid tilbake.

Comment

Originally posted by Kanon View Post
            Da bør du sørge for at det blir et skikkelig kompromiss der begge føler at de gir like mye. Hvis man bare gir en vei for å beholde husfreden så kommer det alltid tilbake.
            Kanon sier ofte veldig smarte og viktige ting har jeg lagt merke til.

Verdighet, selvstendighet, respekt og sånt burde være innlysende egentlig, men dessverre så fokuserer man helst på helt andre ting...og ja, bokstavlig talt ting.

-In matters of style, swim with current; in matters of principle, stand like a rock.

Comment

Originally posted by raymoby View Post
              Nå vet hun at jeg er over gjennomsnittet interessert i personlig økonomi, mens hun er mer opptatt av design og kvalitet fremfor pris. Jeg ønsker bare ikke å virke kravstor og ønsker heller ikke å skape konflikter basert på økonomi.

Fornuftig tenkt, og i så fall bør dere sette dere ned og snakke ordentlig om økonomi før dere flytter sammen.

Har du spurt henne hvor mye hun syns hun skal betale? Hvordan dere skal fordele utgiftene?
              Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

En mulighet kan være å sette opp et budsjett sammen, og diskutere de praktiske løsningene for hvordan man skal dele, før man går ned på fordelingsnøkkelen. Skal dere opprette en felles regningskonto og overføre penger dit, skal dere betale annenhver regning? Skal dere ha et eget matkort?
                Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
                http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Originally posted by gaja View Post
                  En mulighet kan være å sette opp et budsjett sammen, og diskutere de praktiske løsningene for hvordan man skal dele, før man går ned på fordelingsnøkkelen. Skal dere opprette en felles regningskonto og overføre penger dit, skal dere betale annenhver regning? Skal dere ha et eget matkort?
                  Tror du er inne på noe riktig her. Hun har spurt hvor mye hun må betale i husleie til meg, men jeg syns det er så vanskelig å si en sum uten at det skal få meg til å virke grisk eller urimelig.

Uansett så tror jeg det er A & O å snakke og bli enige før hun evt flytter inn.

Comment

Hei.
                    Inngå en samboeravtale/kontrakt.
                    Her er en lenke til Jurks forslag
                    http://gratisrettshjelp.no/?wpfb_dl=317

Med vennlig hilsen
                    TBergh
                    Med vennlig hilsen
                    Tore Bergh
                    t53.berg@gmail.com

Comment

Hvis hun har råd til å dekke renter og avdrag på 3 millioner i lån med inntekten sin så bør hun kunne betale det samme til deg også.
                      Når man ikke kan stole på andre så må man stole på seg selv.

Comment

Hvordan gikk dette? Fant dere en grei løsning på det?

Jeg har en lignende situasjon, da med lavere inntekter (kudos for 1mill mann!) og ingen barn.
                        [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Comment

AD husleie generelt.
                          I og med at hun skal leie ut sin bolig, og bo hos deg, da vil hun ikke ha bokostnader.
                          Så det at du avkrever en husleie vil jeg ikke se på som verken urimelig eller ”griskt”

Pass på at hun får depositum, som for tiden er maksimert til 6 – seks ganger den månedlig husleie.

Ad husleie 1.
                          Det rimelige vil være at hun er med på å dele renteutgiftene på ditt boliglån.
                          Dette vil nemlig ikke bidra til å øke din formue.

Ad husleie 2.
                          Hvis husleien settes til det halve av dine samlede renter og avdrag på ditt boliglån, vil hun sagte men sikkert ”spise” seg på ditt særeie, og vil få krav i din bolig.

Samboeravtale.
                          Lag en samboeravtale, nå, ikke vent med dette.
                          Ved å sette opp en samboeravtale vil mange ubehageligheter senere bli unngått.

Det som er viktig er hvis en av dere dør. Hvis du dør, vil dine barn kreve farsarven innfridd, noe som vil kunne medføre at din samboer blir husløs.
                          Tegn en livs/uføreforsikring på dere begge som dekker minst pliktdelsarven til barna.

Benytt advokat. Det er vel verdt pengene.

Ad matutgifter til barn
                          Du betaler 3/5 deler og hun 2/5 deler eller 60/40 %

Med vennlig hilsen
                          TBergh
                          Med vennlig hilsen
                          Tore Bergh
                          t53.berg@gmail.com

Comment

Originally posted by Kreditt85 View Post
                            Hvordan gikk dette? Fant dere en grei løsning på det?

Jeg har en lignende situasjon, da med lavere inntekter (kudos for 1mill mann!) og ingen barn.
                            Joda, vi ble fort enige. Jeg er nok en snill mann ��.

Jeg la sammen alle faste utgifter + renter på boliglånet mitt (- skattefradrag).
                            Av dette betaler hun 1/3 siden jeg tjener dobbelt så mye.

Samme gjør vi med matutgiftene.

Skal sies at hun har bidratt mye på oppussing og innredning, som ihvertfall ikke har dratt ned verdien på huset, men alle utgifter i den anledning har jeg betalt, siden jeg (forhåpentligvis) får dem tilbake ved et salg.

Nå blir det muligens på sikt at vi flytter inn i hennes hus, men da er planen at jeg kjøper meg inn 50%. Og da skal det gjøres skikkelig med advokat, samboeravtale og testamente. ��
                            Last edited by raymoby; 13-01-15, 13:54.

Comment

Bra dere ble enige. Men på generell basis bør ikke et eventuelt boliglån være noen faktor i regnestykket (hva om boligen er fullstendig nedbetalt?). Man bør heller beregne husleie basert på boligens verdi.

Comment

Working...
                              X