Announcement

Collapse
No announcement yet.

Planlegger å flytte sammen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Flott at dere fant en bra løsning på det!
    Hadde opprinnelig tenkt å foreslå at hun betaler ~40% av faste månedlige kostnader (avdrag+renter+avgifter+strøm+internett), men ser det er flere måter å gjøre det på så jeg må nok tenke litt mer på hvordan løsning som blir mest rettferdig.
    [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Comment

Avdrag er ingen kostnad, kun en utgift, så det blir feil å ta med i en slik beregning.

Comment

Originally posted by Bjørn Olav View Post
        Avdrag er ingen kostnad, kun en utgift, så det blir feil å ta med i en slik beregning.
        Sant det! Jeg hadde bare ikke tenkt over det før jeg begynte å lese her. Er fortsatt tidlig i prosessen med å flytte sammen.

Hva synes dere om følgende fordeling av kostnader når hun flytter inn i leiligheten jeg eier (hun leier i dag):

Utgifter:
        +Rentekostnader
        +Felleskostnader (forsikring, tv, internett, kommunale avgifter, etc.)
        +Strøm
        =Sum delt likt på oss to.

Jeg betaler altså avdragene+50% av kostnadene og hun 50% av kostandene.
        Blir ikke det en fair og grei løsning? Har ikke regnet på det enda, men det gir oss begge en lav bokostnad. Hun betaler da ca halvparten av det hun i dag betaler i leie, og jeg får dekket 50% av kostnadene med leiligheta

Også får vi bo sammen, som jo er det viktigste
        [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Comment

Det er 100% fair/deling av kostnader.

Men jeg for min del om jeg hadde dobbel lønn som i ditt tilfelle ville nok sett det på en litt annen måte.
          Mat, strøm og slike utgifter som øker en del med antall beboere ville jeg delt likt.
          Renter også delt på 2 (evt funnet en grei fast "leie pris" som du kan kalle noe annet) gjerne noe høyere enn renter om du har lavt lån.
          Forsikringer/Kommunale/tv/internett og slike som er fast ville jeg kanskje tatt 1/3 for.

En sånn deling er kanskje ikke så langt fra alt delt på 2 utenom avdrag, men høres bra ut fra din side.
          Neste delmål, veien mot økonomisk uavhengighet

Comment

Dette har vært diskutert i flere tråder her før, og hun bør egentlig ikke betale husleie som er basert på dine rentekostnader da de er irrelevante i denne sammenhengen.

Hun bør betale markedspris, minus evt. rabatt du ønsker å gi henne i egenskap av å være din samboer. Felleskostnader for å drifte hjemmet (strøm, felles-/kommunale utgifter, TV, internett, etc.) bør deles 50/50, men siden du tjener mest kan du betale en større andel av dette hvis du vil.

Comment

Working...
            X