Announcement

Collapse
No announcement yet.

Samboere kjøper sammen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Samboere kjøper sammen

Hei. Helt svimmel av å lese om alle forslagene til % deling av bolig ved ulik egenkapital så kommer med eget forslag også håper jeg noen har noen meninger:

Samboeren min har egenkapital på 300tusen
    Jeg har kausjonist på 100tusen.

Jeg er interessert i at vi deler lån og hus 50/50. Dette for å gjøre alle utlegg til huset enklere med tanke på oppussing, forsikring osv. Men oppretter en egen særeiekontrakt som sier at han eier(la oss si) 12% mer av boligen enn meg.

Det jeg ser for meg da: Vi betaler 50/50 av alle utgifter til huset. Men dersom jeg plutselig får tak i 150tusen så kan jeg kjøpe meg inn i hans særeie og gjøre slik at vi står 50/50 i realiteten også. Men med særeie vil jeg jo ikke i realiteten eie 50/50, vil det da være retferdig at jeg betaler 50/50?

Tenker jo at ved at han i realiteten eier 12% mer enn meg så blir det feil at jeg betaler 50/50 av oppussing, forsikring osv. Selvfølgelig må jeg betale 50% av lånet siden egenkapitalen blir holdt utenfor lånet.

Trenger noen synspunkter på dette, håper dere kan hjelpe

Neste tanke:

Denne meldingen ble sendt til samboer:

Vi tinglyser 50/50. Men hvis jeg tror rett så kan vi to, oss mellom bare(gjelder ikke kreditorer hvis vi får annen gjeld), avtale hva vi vil. I en avtale skriver vi at du eier 60%(hvis det blir brøken) og jeg eier 40%. Dvs at jeg betaler 50% på lånet(siden egenkapitalen ikke har noe med lånet å gjøre) men ved investering som øker markedsverdien på boligen(maling, fiksing ute, bytte gulv/fliser osv) så betaler jeg 40% av prisen(siden jeg bare får 40% av prisen hvis vi selger). Om jeg betaler 50% av forsikring og sånt må jeg sjekke opp

Den avtalen vi skriver kan vi gjøre så den oppheves dersom jeg betaler halvparten av egenkapitalen du har gått inn med.

Ved den avtalen så får du 60% ved salg, og jeg 40%. Men jeg kan lettere betale ned så vi står 50/50, uten å måtte betale for tinglysningen

Comment

40% av forsikringen. Nå syns jeg rett og slett du bare blei gjerrig og gnien.

At du skal betale 50% av forsikring syns jeg er en selvfølg. Du får jo forsikring for din del.
      Men skjønte fortsatt ikke denne delen at du sender melding til samboeren?
      Dette er jo noe dere burde diskutere gjennom grundig og vær åpen for forslag fra begge sider.

Og visst dere skal skifte ut fliser, gulv osv. så antar jeg at dere tar opp mer lån siden det kan bli en såpass stor utgift. det betyr jo at det blir 50/50 uansett siden dere betaler likt på lånet. Men 40% 60% på maling osv.. Det syns jeg bare blei rart :p!

Comment

Kan dere ikke eie og dele utgiftene 50/50 og lage et privatlån på deler av egenkapitalen han har tilgjengelig?

Du kan f.eks. ha 5 års avdragsfrihet hos banken så du får prioritert å betale han tilbake først. Det frarådes generelt sett å låne penger fra familie og venner. Han bør som et minimum få rentesats tilsvarende KPI.

Comment

Foreslår følgende, med utgangspunkt i en hypotetisk huspris på 2 000 000:

Du betaler 1 million, 100 000 av dem med kausjonist, og 900 000 med lån
          Han betaler 1 million, 300 000 av dem med egenkapital, og 700 000 med lån.

Da eier dere like mye, men du har et større lån, eller en større andel av felleslånet å betale ned på hver måned. Om dere velger et felles lån, så løser dere det ved å betale inn forskjellige beløp til en felles konto hver måned.

Den løsningen som du skisserer i meldingen til samboer blir kaotisk ved et senere salg, særlig fordi dere kommer til å krangle om hvem som skal få verdistigningen. Også i hverdagen kan det bli mye styr; hvem skal betale for snøfreseren? Er nye gardiner "oppussing", "vedlikehold", eller "tant og fjas"? Hva med vaskehjelp? Skal du bare dekke 40 % av den utgiften også?
          Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
          http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Originally posted by sparsom View Post
            40% av forsikringen. Nå syns jeg rett og slett du bare blei gjerrig og gnien.

At du skal betale 50% av forsikring syns jeg er en selvfølg. Du får jo forsikring for din del.
            Men skjønte fortsatt ikke denne delen at du sender melding til samboeren?
            Dette er jo noe dere burde diskutere gjennom grundig og vær åpen for forslag fra begge sider.

Og visst dere skal skifte ut fliser, gulv osv. så antar jeg at dere tar opp mer lån siden det kan bli en såpass stor utgift. det betyr jo at det blir 50/50 uansett siden dere betaler likt på lånet. Men 40% 60% på maling osv.. Det syns jeg bare blei rart :p!

Har betalt 100% av forsikringen mens vi har bodd sammen så gnien vet jeg ikke helt om jeg er enig i Det jeg tenkte på ang forsikringen er hvis huset brenner ned(gud forby) så vil 60% være hans siden han eier 60% av boligen, vil det da være rett at vi betaler 50/50? Alt blir så mye mer komplisert når boligen skal deles merker jeg.

Og ja dette er noe vi har diskutert masse, og etter samtalen i går måtte jeg få det ned på en litt mer ryddig måte så vi får litt oversikt over det vi diskuterer. Blitt mange løsninger etterhvert så greit å prøve å holde litt kontroll.
            Last edited by Charlii; 26-04-14, 14:20.

Comment

Originally posted by gaja View Post
              Foreslår følgende, med utgangspunkt i en hypotetisk huspris på 2 000 000:

Du betaler 1 million, 100 000 av dem med kausjonist, og 900 000 med lån
              Han betaler 1 million, 300 000 av dem med egenkapital, og 700 000 med lån.

Da eier dere like mye, men du har et større lån, eller en større andel av felleslånet å betale ned på hver måned. Om dere velger et felles lån, så løser dere det ved å betale inn forskjellige beløp til en felles konto hver måned.

Den løsningen som du skisserer i meldingen til samboer blir kaotisk ved et senere salg, særlig fordi dere kommer til å krangle om hvem som skal få verdistigningen. Også i hverdagen kan det bli mye styr; hvem skal betale for snøfreseren? Er nye gardiner "oppussing", "vedlikehold", eller "tant og fjas"? Hva med vaskehjelp? Skal du bare dekke 40 % av den utgiften også?
              Denne løsningen likte jeg, grunnen til at jeg ikke er fan av skjevdelingen er jo, som du sier, surret som kan følge. Men vil det være mulig å spørre banken om to lån?

Hvis vi har et lån vil det jo være mulig å dele den utgiften 50/50 men han vil da betale ned mer på "sin" del enn meg. Men vil det da være lettere å holde styr på hvor mye vi har nedbetalt på hver del?

Comment

Det er mulig med et felleslån eller to separate lån.

Separate lån er veldig ryddig synes jeg, da har man fleksibilitet individuellt til å gjøre ekstra innbetalinger, ulike banker, avdragsfrihet m.m

Comment

Originally posted by Zosimos View Post
                  Det er mulig med et felleslån eller to separate lån.

Separate lån er veldig ryddig synes jeg, da har man fleksibilitet individuellt til å gjøre ekstra innbetalinger, ulike banker, avdragsfrihet m.m
                  Da skal jeg ringe banken på mandag å høre. For det hørtes veldig ryddig ut synes jeg! Takk for tipset

Comment

Jeg og samboer skal kjøpe bolig nå, og tenker litt som deg. Pga min egenkapital vil jeg eie 65 %, og da også betale 65 % av all oppussing. Lånet betaler vi like mye på. Ved evt salg får jeg 65 % av verdistigning. Synes egentlig det virker ganske greit for oss.

Comment

Working...
                    X