Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av leilighet og Gjeldsordning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kjøp av leilighet og Gjeldsordning

Hei, jeg er samboer med en med gjeldsordning. Det er akkurat 4 år igjen av ordningen. Jeg startet prossessen og hjalp til med å få igang dette.
    Vi har et felles barn. Nå har jeg kjøpt leilighet i mitt navn(hadde tidligere også og han betaler da halvprten av alle felles utgifter og halve rentekostnaden min på boliglånet) Nå har vi flyttet litt lengre unna bykjernen men til større leighet som han er med å betaler halvparten av alt. Tanken er at om fire år når han har mulighet for lån så skal han kjøpe seg inn 50/50 til prisen vi kjøpte for nå.
    Dette blir jo rettferdig da han er med på alt av utgifter nå?
    Jeg har egenkapital, noe han ikke vil komme til å ha, Men da har vi bare ulike lån? Høres ikke det ut som en god/rettferdig deal?
    Trenger råd,erfaringer og tips?

Selv om det ser bra ut akkurat nå kan det fort skjære seg i fremtiden. Foreslår at du ikke lover sambo å få kjøpe seg inn til dagens pris. Du tar all risikoen ved å stå som eier og ved å investere din EK. La ham kjøpe seg inn til markedspris om 4 år. Det vil også være lærerikt for en som allerede har kjørt seg i grøfta økonomisk, at han ikke får noe gratis just because.

Comment

Enig med lille. Han har rotet bort 5 år av sitt liv. Din ek skal kkke bli skadelidende av den grunn. Han kan leie hos deg. Han har ikke råd til å eie noe. Du har jo barn. Ikke skriv noe kontrakt med ham annet enn at han får leie hos deg. Slike folk har en tendens til å pådra seg ny gjeld 10 minutter etter at gjeldsordningen er avsluttet. Ikke la ham få muligheten til å pantsette din og deres barns bolig.

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
        Slike folk har en tendens til å pådra seg ny gjeld 10 minutter etter at gjeldsordningen er avsluttet.
        Synes du tar hardt i her. Slike folk er som regel forgjeldet allerede før gjeldsordningen er over; privatlån, studielån som aldri blir omgjort til stipend og kontokreditt på lønningskontoen er bare noen av lånene jeg hører folk har klart å pådra seg mens de egentlig har "låneforbud" pga gjeldsordning.

I tillegg låner de ofte fra staten ved å la være å betale skatt = baksmell på skatten.

Og så denne -manien- som folk på gjeldsordning har om å kjøpe seg bolig før de er ferdig med ordningen = boliglån.

Sistnevnte foregår ofte via proxy, som samboer eller barn, da en selv ikke lenger er i stand til å forgjelde seg selv ytterligere, er det altså de nærmeste som skal brukes i jakten på mer forbruk uten matsjende inntekt.

Det hele er vemmelig og jeg har blitt kvitt mer enn en "venn" i omgangskretsen ved å høylytt påpeke slik "abusive behaviour" når vennepar spør meg om råd til hvordan de skal få ordnet slike ting som TS spør om.

Heldigvis kommer den som blir utnyttet som regel tilbake og sier at jeg hadde rett, men da er det ofte gått noen år, og de sitter igjen med masse gjeld i forskjellige former som den økonomiske vampyren har klart å påføre dem. Tross gjeldsordning.

Comment

Realverdien, du sier at Sir Winston tar hardt i men du fyrer da av deg verre ting spør du meg.....
          Nå har det seg slik at jeg har kjøpt en bolig som er nøyaktig like dyr som min gamle(som jeg greit betjente på egenhånd) Vi har bare fått mere plass et annet litt mindre sentralt.
          Så å dynge meg selv ned i gjeld ha hverken jeg eller min samboer gjort. Nå har det seg slik at noen faktisk lærer av sine feil-og noen ikke.
          Men jeg har ikke tenkt å la han ta opp noe mere lån eller noe. Jeg skal beholde min egen egenkapital og han får spare til sin egen.
          Jeg vil at vi skal eie like mye hver for da blir det enklere å dele alt 50/50.
          Så i mellomtiden før han får tatt opp noe lån -deler vi alle utgifter likt-så han betaler ned på mitt lån-skulle det skjære seg før den tid har han sittet å betalt ned på noe som er mitt-greit for meg.
          Dere er utrolig skeptiske og negative her inne-er alle her skeptiske av egen erfaring eller hva gjør at dere er slik?

Heldigvis kommer den som blir utnyttet som regel tilbake og sier at jeg hadde rett, men da er det ofte gått noen år, og de sitter igjen med masse gjeld i forskjellige former som den økonomiske vampyren har klart å påføre dem. Tross gjeldsordning.

Skriver du ,Realverdien. Hvor for er det heldig? Fordi de er nedtynget i gjeld og har vært dumme eller fordi du kan godte deg etter å ha hatt rett?

Comment

Litt uavhengig av GO eller ikke, siden det ikke er aktuelt egentlig at han vurderer å kjøpe seg inn før om 4 år, så ville jeg latt saken ligge til da. Mye kan skje på 4 år. Da får situasjonen avgjøre hvilken pris du vi at han skal kjøpe seg inn for. Kanskje tenker du annerledes da enn nå.

Det høres jo greit ut at han etter endt GO sparer opp nok EK til å få lån på den andelen han vil kjøpe seg inn med (f.eks 50% om det fortsatt er det dere mener er best når tiden kommer). Men siden det er et godt stykke frem i tid ville jeg avventet å planlegge for dette inntil det nærmer seg og sett på situasjonen igjen da. Da har du også muligheten til å vurdere om han faktisk har lært av sine feil osv.

Skepsisen endel har kan bla skyldes at vi etter noen år på dette forumet har sett noen tilfeller av de som har havnet utpå igjen etter en gjeldsordning. Så det er langt fra umulig at det skjer, men selvsagt er det vel vanligst at man har lært sin lekse

Det er nok også endel eksempler på de som har sagt at det er helt ok å gi bort av egen formue til partner, men som i det bruddet er et faktum (eks etter utroskap fra den parten man har vært snill mot) angrer veldig på pengene de har gitt bort. Slikt medfører også endel advarsler om at ting kan endre seg, både situasjon og egne tanker og følelser. Er nok bare fordi man har sett/lest det skje med andre i ikke ulike situasjoner.

Det er vanligvis vel ment, selv om det kan komme noe krasst ut fra visse forumbrukere
            Mål 2017:
            Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Takk for tilbakemelding linejnta
              Ja jeg forstår eter å ha sett litt rundt her ine at mange går i fella på nytt, og jeg forstår at det er en grunn til at de først kom seg opp i det.
              Jeg har aldri i hele mitt liv fått en betalingsanemrking engang så jeg klarer ikke helt se for meg at noen skulle klart å dynge meg ned i gjeld, det ville jeg ikke tillatt. og det var vel derfor jeg ble litt satt ut av all negativiteten, jeg er ikke dum selv om jeg har fått barn emd en som har satt seg i gjeld. Og hadde jeg trodd at dette ikke skulle funke hadde jeg ikke flyttet sammen med han.
              Når det er sagt så får han selv ordne opp i det og jeg har ikke tenkt å gi noe jeg har jobbet hardt for selv - er realist og vet at en dag plutselig så skjer de tnoe og vi ikke er så gode venner lengre. Men retterdig er rettferdig-han jobber ræva av seg for å spare og kunne betale sin halvdel av alt(som han gjør)
              Så da ser vi etter fire år hvor landet ligger, satser på at det er all good!

Fin blogg du har btw, og å være inne på dette forumet inspirere meg til å spare og nedbetale boliglånet mitt kjappere!!!!

Comment

Jeg tror også det er lurt å vente. Det er du som har lånet nå - og alt ansvaret og risikoen (skulle det verste skje). Banken kan ikke komme etter samboern din.

Når tida kommer, så kan du se hva betingelser og fordeling som blir riktig. Blir fort sånn at man enten er alt for snill (og for naiv) eller for streng og gjerrig (og kontrollerende). Best å finne en balanse, noe som det virker som du har. Ønsker dere alt godt.

Comment

Originally posted by Lemma View Post
                  Tanken er at om fire år når han har mulighet for lån så skal han kjøpe seg inn 50/50 til prisen vi kjøpte for nå.
                  Dette blir jo rettferdig da han er med på alt av utgifter nå?
                  Skjønner ikke hvorfor dette blir så rettferdig. For å sette på spissen: Om en av leietakerne mine kommer og sier til meg at han har vært med på å betale alle utgifter i noen år, så han ønsker å kjøpe seg inn til den prisen leiligheten hadde når han startet leieforholdet - så ler jeg jo. På samme måte som du selvsagt ikke skal tape noe på at du har hatt en leietaker i huset(din samboer som ikke skal ha gjeld). Om han greier seg gjennom gjeldssaneringen og dere fortsatt er samboere om fire år - DA kan du la ham kjøpe seg inn til den dagens pris. Hvem vet, kanskje det kommer et krakk, da tjener han på det. I mellomtiden; la leieboere være leieboere og eiere være eiere.

Comment

1. Han er ikke med på risikoen ved å eie. Da er det heller ikke "rettferdig" at han skal få kjøpe seg inn til underpris om 4 år.

2. Han er ute av stand til å kjøpe bolig nå, så hvorfor skal det være "rettferdig" at han skal få komme senere og kjøpe seg inn på din bekostning?

Comment

Tenk på deg selv sier nå bare jeg. Samboere kommer og går... du vet aldri hva som skjer noen år fram i tid... sørg for å sikre deg selv økonomisk best mulig, skulle det skje dårlige ting så er det du som blir sittende med barn og dårlig økonomi. Så det er lov å tenke egoistisk her mener jeg, du har lyst å være "snill" nå, men det kan komme tider i framtia der det viser seg at sånn snillhet er skadelig for deg og evt. barn.

Comment

For det første må du ikke ta alt personlig. Selv uttaler jeg meg gerenelt om folk på GO som synes at tiden er inne for å etablere seg økonomisk før de har ryddet opp i gammelt rot, og føler at jeg gjør det ganske tydelig at jeg snakker generelt.

Realverdien, du sier at Sir Winston tar hardt i men du fyrer da av deg verre ting spør du meg.....
                        Tar hardt i, som i at han er for optimistisk.

Nå har det seg slik at noen faktisk lærer av sine feil-og noen ikke.
                        Du spurte om råd, og har fått det. Jeg sier til deg, som til alle damer som ordner seg mann som slår, drikker, er utro eller økonomisk uansvarlig. Hvorfor skal det fungere neste gang? Har de ikke et bra svar, som f.eks. antabus eller noe, så blir jo vi som har levd litt sittende og riste på hodet. Ikke for at jeg bryr meg spesielt. Folk gjør dårlige valg for seg selv og andre hele tiden.

Men jeg har ikke tenkt å la han ta opp noe mere lån eller noe.
                        Det kontrollerer ikke du. Den dagen han er eier av halve boligen din, kan han ta opp så mye lån han bare vil. Og når namsmannen skal drive dem inn, så er det din ringeklokke han ringer på.

Dere er utrolig skeptiske og negative her inne-er alle her skeptiske av egen erfaring eller hva gjør at dere er slik?
                        Når man spør andre, må man også være villige til å ta i mot rådene deres. Våre råd er bygget på erfaring. Vi mannfolka i denne tråden har også et snev av forakt for disse karene på gjeldsordning som likevel skal kjøpe bolig og agere etableringsfase, når opprydding er hva som trengs. Og damene i denne tråden, gir deg også gode råd basert på hva de har sett og opplevd.

PS: Det er ikke å være negativ, å fraråde noe. Det er å besvare et spm. Tvert i mot føler jeg at vi støtter deg mot problemene som kan og vil oppstå dersom man blander økonomien sin med noen som allerede er på gjeldsordning.

Det vi er, er pessimistiske. Om noen sier de ikke trenger testamente for barna er så gode venner, at de ikke trenger samboerkontrakt fordi man er så forelsket, eller ikke behøver økonomisk kontroll over sambo fordi han har lært av å være på GO... så vet de fleste av oss av bitter erfaring, at dette ofte går galt.

Skriver du ,Realverdien. Hvor for er det heldig? Fordi de er nedtynget i gjeld og har vært dumme eller fordi du kan godte deg etter å ha hatt rett?
                        Fordi de endelig har skjønt at man ikke skal blande økonomien sin med folk som er økonomisk selvdestruktive. Man kan elske dem, men man kan ikke blande økonomien sin med dem.

Økonomiske problemer er den største belastningen et par kan gå gjennom. Du ville ikke blitt sammen med en som har vært utro mot deg og forvente at han skulle være trofast _denne_ gangen. Så hvorfor blander man økonomien med folk på gjeldsordning og tror at det skal funke?

I tillegg er konsekvensene så enorme når man havner på kjøret igjen med gjeldsofre, man kan miste bolig, bil og får redusert livskvalitet i de viktigste årene til både seg selv og sine barn.

Mitt tips er å høre på anneo. Tenk på deg og barna dine, og gjør det som er best, tryggest og mest ansvarlig for dem.

Comment

Hvorfor skal slasken ha en halv bolig hos deg på forskudd? Han er pr.def.en leietaker. Og det skal han forbli. La ham for guds skyld ikke eie noe hos deg. Han kommer til å ta opp lån på sin halvdel og så blir det tvangssalg.

Comment

Originally posted by Bored View Post
                            Hvorfor skal slasken ha en halv bolig hos deg på forskudd? Han er pr.def.en leietaker. Og det skal han forbli. La ham for guds skyld ikke eie noe hos deg. Han kommer til å ta opp lån på sin halvdel og så blir det tvangssalg.
                            +1. Well spoken.

Comment

I hear you all!
                              Skjønner poenget deres og dere har nok rett-dere har sett mye rart her inne, jeg forstår det!

Jeg velger å se om fire år hvordan stå er-mulig jeg venter ennå lenger med å la han kjøpe seg inn- for å se om han virkelig klarer dette og at han har lært.
                              Men Realveriden du trenger ikek være ute etterå ta mennesker hele tiden slik jeg føler du gjør, du bryter ned innlegget mitt ord for ord og tolker det akkurat slik du vil. Ikke kom å si at du ikke er krass. Og ja jeg tåler det ja, og ja je har spurt, og jeg sitter da ikke å griner over ordene dikne hheller. Setter pris på at du tar deg tid.Men føler vel mer du er her å kommenterer(snakker for mitt eget innlegg) Fordi du liker å spy ut mindre hyggelige ting( og ja jeg forstår at slik ordlegger du deg)
                              Helt iorden
                              Men finner andres innlegg(som mener akkurat det samme som deg) mye mere kontruktive

Comment

Working...
                              X