Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av leilighet og Gjeldsordning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Lemma View Post
    Trenger råd,erfaringer og tips?
    Jeg har fortalt om mine erfaringer med folk på GO, som tror de bør kjøpe hus når de er i sitt livs minst fleksible økonomiske situasjon.

Originally posted by Lemma View Post
    Men føler vel mer du er her å kommenterer(snakker for mitt eget innlegg) Fordi du liker å spy ut mindre hyggelige ting
    Jeg har lest gjennom mine tre poster i denne tråden, og kan ikke se at jeg skriver noe som er mindre hyggelig.

MEN, om du synes det er "mindre hyggelig", så står du fritt til å overse innlegget mitt.

PS: Merker meg for øvrig at Bored kaller samboeren din en slask, SirWinston sier at han har rotet bort 5 år av sitt liv og lilleerik topper det hele med å si at han er kjørt i grøfta. Mens jeg, som forteller om egne erfaringer med andre folk generelt og ikke blir personlig er den som får passet påskrevet som "mindre hyggelig" Jaja.

Comment

Jeg syns Realverdien har gode og relevante poenger her, og kan ikke se at han er ute etter å ta noen.

Generelt, dersom man reagerer på enkeltinnlegg, er det bare å rapportere dem.
      Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Jeg syns du skal vise ham denne tråden. Hvis han ikke er den brukeren som opprettet en lignende tråd på samme tidspunkt om leilghet og gjeldsordning? Da har han vel lest den. Hvis det ikke er han, så la ham lese dette.

Comment

Jeg har selv vært et økonomisk rotehode og sier meg enig i at man ikke bør kjøpe bolig før man har råd til det. Jeg ser ikke ned på meg selv for gamle synder, men det er jo en grunn for at jeg fortsatt er på leiemarkedet. Og det er jo bl.a. fordi jeg ikke ønsker å havne i en økonomisk hengemyr igjen ved å forhaste meg inn på boligmarkedet.

For meg er stikkordet: Snarveier.

Gjeld tas ofte opp fordi man ønsker å ta en snarvei. Og vi gjør det vel alle sammen. De færreste kjøper hus kontant i dag. Men for en som har gjeldsordning eller økonomirot å rydde i (og igjen, jeg ser overhodet ikke ned på personen eller mener personen er ute av stand til å bli økonomisk sterk etterhvert, men man kan ha behov for å lære seg dette akkurat som med andre ting) er det en viss sannsynlighet for at snarveimentaliteten er for sterk. Og ved å bli boligeier via deg og på den måten omgå reglene er jo en enorm snarvei.

Og det er det som får meg til å lese tråden med en bekymret rynke i pannen. For siden pengestyring er mest psykologi og holdninger... Har det egentlig skjedd en stor nok endring i mentaliteten når man istedet for å ta konsekvensen av situasjonen ser etter en snarvei igjen? Kan det være at det å tilby ham hjelp til å ta snarveien nå er en bjørnetjeneste som hindrer ham i å oppnå en viktig holdningsendring som til syvende og sist vil gi ham et mye bedre liv enn om han resten av livet ser etter nærmeste snarvei ved hver hindring? For ikke å snakke om mestringsfølelse og selvrespekt? Det er en viss modenhet som utvikles når man praktiserer behovsutsettelse over tid. Og det er MYE læring i å ramle av lasset og så gyve på igjen noen ganger mens man lærer seg dette. Er det dette snarveien sparer ham for er det kanskje ikke så lurt allikevel?

For all del: Du kjenner ham bedre enn oss og dette kan stemme på noen og være fullstendig bom i andre tilfeller. For det finnes helt klart folk som helt uforskyldt har havnet i en gjeldskrise og hvor dette kun er et praktisk problem, og det finnes helt klart folk som har lært enormt mye tiden før og under gjeldsordningen osv. Men problemet er jo at de aller fleste opplever seg selv slik i starten. Og det kan jo ikke skade å stille seg de spørsmålene før du eventuelt velger å hjelpe ham inn på boligmarkedet, dersom du mener at det er det rette i deres situasjon.

For meg har prosessen ut av økonomirot vært en modningsprosess jeg ikke ville vært foruten. Nettopp den holdningsendringen jeg til en viss grad fortsatt jobber med er det som gjør at jeg føler meg mye bedre rustet til å klare meg nå enn før. Og, ikke minst; Jeg har så innmari mye mer å lære bort og videreføre til mine barn. Pengekompetanse jeg har tilegnet meg gjennom sure lærepenger.

I tillegg: Selv om ingen av dere har dette som intensjon nå, så kan det jo hende at dere får en "takknemlighetsgjeldgreie" dere imellom om det kun er takket være deg han blir boligeier nå. Kanskje vil ikke du kjenne på det, men kanskje han vil føle seg litt mindreverdig og ubevisst "ta igjen" ved å hevde seg på din bekostning på andre områder? Kan det påvirke maktbalansen mellom dere om du hjelper ham sånn? Er det bra for forholdet dere imellom?

Comment

La de 4 årene jobbe for deg du . Du trenger ikke forhaste deg etter den tid heller vil jeg tro. Du har jo fått kjøpt deg bolig alene for 2 gang ser jeg . Så jeg ville tatt dette her veldig med ro

Comment

Takk for velmenede råd og tilbakemedlinger alle mann
              Jeg tar det ikke personlig-men liekvel blir det jo det når jeg på en måte er midt oppi dette pga andres rot ikke mitt eget.
              Forstår at du ikke mener det personlig,(Realverdien)
              men blir litt caught in the moment noen ganger.

Joda det er jeg osom kjenner han og tror på han samtidig som jeg jo er skeptisk fordi det er så totalt fremmed for meg å kunen havne oppi slik gjeld.
              HAn har vært totalt umoden og vi har hatt mange runder oss imellom pga. dette-så kom det til et punkt hvor jeg måtte finne ut om han har forandret seg eller ikke.(Noe jeg tror han har ellers hadde vi ikke flyttet sammen)
              Tar det iallefall med ro og så ser vi hvordan vi løser det om fire år. Jeg er vant til å kunne klare meg selv alene og skal fortsette med det og ha alt mitt på det trygge-det er helt sikkert.

Comment

Ja, det er jo du som kjenner ham. Det er ikke nødvendigvis slik at man forblir sånn man var da man rotet det til. Hadde det vært sånn ville mange av oss her i forumet vært i deep shit, for å si det sånn. Så jeg tror de fleste her har tro på at folk kan endre seg. Men mange av oss har jo også erfart at det handler om atferd og holdninger. Og det er fort gjort å tenke at ting har endret seg bare fordi brannen er slukket og den rent praktiske økonomikrisa er løst. Så se etter endring i atferd og ikke bare økonomi.

I mine øyne er innsikt en god indikator på et nytt modenhetsnivå. Jeg hadde f.eks. ganske "gode grunner" til at ting gikk skeis med min økonomi. Men før jeg til tross for dette så litt på hva jeg kunne ha gjort annerledes i den uforskyldte vanskelige situasjonen (sykdom, arbeidsledighet mm som gikk slag i slag i en periode), og spesielt hva jeg kunne ha gjort forebyggende (spart til en regnværsdag!), skjedde det ingen endring. Jeg var jo bare et helt vanlig menneske litt ekstra dritt skjedde med over en lengre periode. Men hadde jeg hatt mer pengevett i utgangspunktet ville jeg jo selvsagt vært bedre rustet til å takle det som skjedde. Og det var noe jeg kunne ha gjort annerledes. Jeg er ikke skyld i været, men jeg (som de fleste i dag, virker det som) gikk tynnkledd og uten paraply da et heftig og, ikke minst, langvarig regnvær kom. At det ikke har begynt å regne i andres liv enda vil ikke si at de har mer pengevett enn meg eller at jeg er mer rotete økonomisk enn dem.

Hvis dere har en trygg og god setting å kunne prate i, kan det være greit å ta en sånn samtale og se om han klarer å se sin rolle i det som har skjedd. Gjør han det og viser i praksis at han har en annen atferd nå, er det et veldig godt tegn.

Det kan jo være greit å ta med i betraktningen at man ikke får gjeldsordning hvis det kan regnes som støtende for kreditorer og samfunnet. Hadde de fordommene vi har i samfunnet mot folk som får gjeldsordning vært helt riktige, ville mange av dem faktisk fått avslag. Av de jeg kjenner til er det gjerne vist at situasjonen helt eller delvis er uforskyldt, at de ikke har sjans til å få ryddet opp på annen måte og at det er gjort noen reale forsøk på å ordne opp selv. Så en gjeldsordning er på en måte også en vurdering av om man er "verdig trengende".

Gjeldsordning er ikke en lettvint løsning, men det er en ufullstendig løsning. Det løser ikke inkompetanse angående pengedisponering, det fikser ikke fattigdom, sykdom osv. Det fikser symptomet, noe som ofte er nødvendig, men gjør lite med årsaken. Og det er en viktig del av grunnen til at folk som har fått gjeldsordning får problemer igjen.

Comment

Det som kommer gratis har ingen verdi.

Jeg tenker at verdien av å eie bolig er noe som man ikke bør prøve å ta snarvei til på bekostning av andre, som skal bære risikoen. Om mannen klarer å gå gjennom 4-5 år på gjeldsordning, så vil han nok modnes en del gjennom den perioden og forstå verdien av å betale regningene sine, ikke ta opp lån etc. Å inngå noen avtale nå om kjøp til 2014 pris er ikke noe sjakktrekk nødvendigvis.

Comment

Skal tro hvordan dette gikk... 4 år senere...

Comment

Ja, nå er vel GO'en over.

Comment

Ser at TS ikke har vært pålogget siden oktober 2014 så vi får sikkert ikke svar på det heller. Men hadde absolutt vært spennende å sett hvor veien gikk videre

Comment

Hei
                          En liten kommentar til Realverdiens innlegg på side 2, andre innlegg, hvor han sier:
                          «Det kontrollerer ikke du. Den dagen han er eier av halve boligen din, kan han ta opp så mye lån han bare vil. Og når namsmannen skal drive dem inn, så er det din ringeklokke han ringer på».

Det du sier stemmer i en viss utstrekning.
                          Hvis/når han blir medeier med en halvpart i boligen, vil han kunne starte opp med å låne på nytt. Men det vil være forbrukslån/kredittkort/avbetalingskjøp osv.
                          Han vil ikke kunne låne med sikkerhet/pant i boligen, for da må medeier undertegne på det lånedokumentet.
                          Han kan selvfølgelig forfalske hennes signatur, men det må han gjøre andre steder enn i den låneinstitusjon, der han søke om lån. Han kan jo ikke undertegne med hennes signatur, når de ser på.
                          Undertegnelser av lånedokumenter deriblant kausjoner, vil ikke bli godtatt i en rett, hvis det kan dokumenteters eller sannsynliggjøres at undertegnelsen fant sted andre steder enn i låneinstitusjonen. Spesielt hvis undertegnelsen fants sted på 2 – to forskjellige tidspunkt. Klokkeslett eller dager.

Kun som informasjon

Med vennlig hilsen
                          TBergh
                          Med vennlig hilsen
                          Tore Bergh
                          t53.berg@gmail.com

Comment

Takk for dine stadige kommentarer som opplyser oss andre, TBergh

Comment

Working...
                            X