Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få partner med på pengevett?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan få partner med på pengevett?

Jeg sliter med å få med othilmannen på å endre forbruksvaner, og dermed blir jeg også mindre motivert..
    Han røyker for 2500 i måneden som jeg irriterer meg vanvittig over når vi har mye dustegjeld
    Jeg har drevet og shoppet litt siden han røyker bort pengene sine
    Nå er jeg derimot supermotivert uansett til å ta tak og bli kvitt dustegjeld og opparbeide økonomisk trygghet for oss og barna.
    Noen råd om hvordan jeg får ham med? Vet han vil, men graver seg ned i sanda på et vis.
    Når vi snakker om det sparer han kvitteringer og er med, men vi setter ikke av felles tid til å diskutere mål om hvordan nå disse målene, og røyken kan jeg bare glemme å ta opp.. Og jeg er alltid den som tar initiativ.

Nedbetaling kredittlån: 161.000
    Spare Buffer: 12.000
    Nedbetale HM/Laredoute: 7.500
    Langsiktig buffer: 150.000
    To måneders faste utgifter på regningskonto

Las trådtittel som "Hvordan få partner med pengevett." Det er et av mitt livs store spørsmål.

Kan desverre ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt
    It don't take much strength to pull a trigger
    But try and get up every morning day after day and work for a living
    Let's see 'em try that
    Then we'll see who's the real tough guy
    The working man is the tough guy

Comment

Leste en bloggserie med 8 poster for en stund siden, som handler om nettopp dette. Skrevet av den partneren som ikke ønsket å være med. Den er litt YNAB-orientert, men det er sikkert tips å ta med seg for andre også.

7 Steps to Getting Your Spouse On Board: Step 7

(Bør forresten lese den igjen selv, har kommet i en situasjon hvor tipsene er mer aktuelle enn de var da jeg leste de...)

Comment

Ett argument i favør av økonomisk kontroll ville kunne være å påpeke at penger har en konstruksjonsfeil: Man kan ikke bruke den samme inntjente eller oppsparte kronen mer enn en gang...

Comment

Interessant tråd hvor jeg forhåpentligvis kan få noen nyttige tips.

Jeg prøver også å få kona med på en mer sparsommelig livsstil. Hun har riktignok blitt bedre, men det er langt igjen.

Selv bruker jeg svært lite penger på meg selv (gjelder kun siste halvåret), mens jeg irriterer meg over utgifter til brus, fotpleie, frisør, helsestudio osv.

Men så er det ikke sikkert jeg har rett i at vi skal leve sparsomt nå, og "velte oss i verdier" når vi er 75 år. Forhåpentligvis blir vi spreke pensjonister om drøyt 20 år, men det er ingen garanti for det.

Comment

Du kan selv ha et fantastisk liv uten og bruke masse penger på unødvendig ting og kanskje kjøpe den billige utgaven enn alltid den dyreste. Ha nå heller en bra innstilling om at du skal være frisk å rask når du blir eldre. Alt kan jo skje, men og ha en holdning som å tenke på at noen skjer før du blir pensjonist er jo ikke en veldig bra holdning. Du skal da bli gammel og grå å nyte livet når du blir eldre.. Basta. :p

Selv er jeg 29år og tenker selv på pensjonen. Sparer mye til det. Lever helt greit nå og vi sparer til ferier istedenfor og bruke eventuelt kredittkort osv.

Gir du henne lommepenger, perfect loser? eller bruker hun sine egne penger til ting?
            Last edited by sparsom; 22-02-15, 03:00.

Comment

Det går an å spare mye og så fra tid til annen (f.eks) spandere på seg to restplasser til et elvecruise på Seinen...

Altså å spare mye og lenge - men så med ujevne mellomrom bruke litt av sparepengene på noe som man synes har en noe varig verdi (altså noe minneverdig, istedenfor "den vanlige lørdagsbiffen"...).

Comment

Originally posted by myra View Post
                Leste en bloggserie med 8 poster for en stund siden, som handler om nettopp dette. Skrevet av den partneren som ikke ønsket å være med. Den er litt YNAB-orientert, men det er sikkert tips å ta med seg for andre også.

7 Steps to Getting Your Spouse On Board: Step 7

(Bør forresten lese den igjen selv, har kommet i en situasjon hvor tipsene er mer aktuelle enn de var da jeg leste de...)
                Takk for den linken. Mange bra tips der.
                Jeg har erfart at det lønner seg å "time" tidspunktet for å ta opp spørsmål om økonomi, som f.eks. avtale en kveld i uken hvor ungene har lagt seg og vi ikke har hatt allverdens med aktiviteter før og er slitne. I tillegg til at jeg nevner noen av hans interessefelt som vi kan spare til f.eks.

Comment

Originally posted by sparsom View Post
                  Gir du henne lommepenger, perfect loser? eller bruker hun sine egne penger til ting?
                  Ikke lommepenger, nei.
                  Men vi har felles økonomi og deler på hvem som legger ut når vi handler og betaler regninger.
                  Jeg har fast månedslønn, mens min kone har timebetaling og dermed litt varierende lønn hver måned. Vi er på vei over til å bruke Skandiabanken, og kan dermed få en slags automatisk oversikt over hva vi bruker pengene våre på. Forhåpentligvis smitter mitt nyvunne sparevett litt over på henne etter hvert, men foreløpig har det vel nesten vært motsatt...

Comment

I steden for å shoppe opp pengene han røyker opp, syns jeg du skal spare dem. Kun til deg selv! Få ham til å ta vare på kvitteringene og for hver krone han bruker på røyk, setter du på DIN sparekonto!

Og penger til regningene må dere jo sette av først, så får det gå ut over andre ting, som mat (spise kjipere), bruke bil mindre, lavere hastighet på internett, mindre kanalpakke på TV etc til dere har betalt ned alt

Når alt er betalt ned kan du feire med en luksusferie, mens han sitter der med sjegget i postkassa for at han sløste bort alle pengene på røyk

Comment

Originally posted by Hartvikka View Post
                      I steden for å shoppe opp pengene han røyker opp, syns jeg du skal spare dem. Kun til deg selv! Få ham til å ta vare på kvitteringene og for hver krone han bruker på røyk, setter du på DIN sparekonto!

Og penger til regningene må dere jo sette av først, så får det gå ut over andre ting, som mat (spise kjipere), bruke bil mindre, lavere hastighet på internett, mindre kanalpakke på TV etc til dere har betalt ned alt

Når alt er betalt ned kan du feire med en luksusferie, mens han sitter der med sjegget i postkassa for at han sløste bort alle pengene på røyk
                      Hahaha høres ut som en meget utspekulert og god plan
                      Tror jeg jaggu meg jeg skal gjør

Comment

Working...
                      X