Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjæresten flytter inn i nedbetalt bolig

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kjæresten flytter inn i nedbetalt bolig

Har en bolig der de eneste faste utgiftene er kommunale utgifter og strøm, da alt av gjeld er betalt. Men snart flytter kjæresten inn, og derfor trenger jeg noen råd på hva som er riktig å gjøre her.

Vi er veldig forskjellige når det kommer til forbruk og økonomisk sans, så vi holder det økonomiske adskilt så langt det lar seg gjøre. Men foreløpig er vi enige om at vi deler alt av faste utgifter 50/50, samt at vi har en felles konto for løpende utgifter til mat og andre dagligvarer.

Hun er pr. i dag student, og skal være dette noen år til, men jobber ved siden av og får hjelp av foreldrene sine. Hun flytter fra et kollektiv hvor hun betaler 4000,- i leie pluss løpende utgifter. Det var aldri i mine tanker å ta noen leieinntekt fra henne ettersom jeg selv ikke har noen utgifter til bolig utover det kommunale og strøm. Men så fikk jeg spørsmål fra venner og familie hvordan vi løste det med leieinntekter da jeg allerede eier boligen.

For min del ønsker jeg ikke å være en grisk kjæreste, men det er jo tross alt jeg som har jobbet hardt for å få nedbetalt et boliglån, samt at det aldri har vært gratis å bo.

Hva er logisk/fornuftig/rettferdig i en slik situasjon? Blir glad for alle innspill.

Hva med kostnader som husforsikring og avsetning til vedlikehold? Det er også bokostnader.

Hva er rentekostnaden for det du har betalt for boligen (evt takst i dag)?
    Jeg ville brukt rentekostnaden + andre bokostnader delt på to som øvre grense for "husleie". Hvor mye avslag du vil gi, må du nesten kjenne på selv. Jeg ville skrevet det opp i en avtale, greit å ha i tilfelle for senere.

Har dere/hun tenkt på å kunne kjøpe seg inn etterhvert, kjøpe noe eget for utleie eller investere på andre måter på lengre sikt?

Comment

Det er mange ulike tilnærminger på dette, og jeg er enig i at hun skal betale noe i ren leie til deg (du har tross alt jobbet hardt for å nedbetale) i tillegg til de løpende utgiftene. Fra hennes side tenker jeg at hun går fra å bo i kollektiv til å bo mer komfortabelt og større, og det er jo verdt en pris det også. Men hun er fortsatt student og skal være det lenge til, økonomien er deretter og noe mer enn hva hun betaler totalt i dag bør du kanskje ikke forvente (og det virker det som du ikke gjør heller). Du kan kanskje hjelpe henne til å spare litt disse årene også, både til felles ferieturer mens hun fortsatt er student, møbler og utstyr dere trenger sammen, og EK til bolig.

Hvis hun i dag i snitt pr mnd betaler 4000 i leie, ca 100 for innboforsikring og ca 500 for strøm, + litt annet så kan tippe det blir totalt 5000 kr.

Mens hos deg vil det være per pers og per mnd: Kommunale avgifter på 500 kr (?), strøm 500 kr, innboforsikring 100, husforsikring 200. Tror jeg ville luftet for henne hva hun synes om f.eks 3000 (-4000) kr i mnd + strøm. Utenom strømmen er de andre utgiftene rimelig konstante, så de kan jo godt være innbakt i det hun betaler deg slik at hun har forutsigbare mnd.utgifter. Lettere det for en student uten full pengekontroll, enn når det ramler inn store regninger hvert kvartal el.l. Begge skal bli fornøyde, så blir å finne en middelvei det her.
      Last edited by Malla; 10-04-15, 15:02.

Comment

Hei.
        Her har du noen innspill.
        Det som er vanelig er at man deler utgifter, basert på 2 – to forhold.
        Utgifter som ikke øker boligeiers formue eller andre verdier, og de utgifter som ikke øker boligeiers verdier.

Faste utgifter som ikke øker boligeiers verdier vil bl.a. være
        Offentlige avgifter
        Forsikringer på bolig og inventar
        Strøm
        Samt innvendig og utvendige vedlikeholdsutgifter, som ikke øker boligeiers verdier.
        Renteutgifter på boliglån.
        Fornyelse av inventar, så som kjøkken, bad pga. nedslitthet.
        Internett
        TV og dekoderutgifter.
        Eventuelle abonnementer
        Andre daglige driftsutgifter slik som mat og tilsvarende.

Faste utgifter som øker boligeiers verdier/formue.
        Avdrag på boliglån.
        Vedlikehold og oppgradering i samtidig.

Ad husleie.
        Hvis innflytter betaler husleie, vil hun sannsynligvis ”gradvis kjøpe seg inn i boligen”.
        Spesielt hvis du sparer husleien, for så å bruke den til ekstraordinært vedlikehold eller oppgradering av boligen.
        Det neste er nesten tatt ut av ”gjerrigknarkens dagbok” og er derfor litt pirk
        Husk at dess flere som bor i boligen så vil slitasjen øke.
        Ut fra dette punktet kan du beregne hvor mye større denne slitasjen er, og så kreve dette som husleie. Dette punktet er nevnt for å vise at det faktisk noen som gjør slike ting.
        Men, det går grenser noen ganger.

En bekjent av meg kjøpte bolig sammen med, den gang samboer. Han betalte 35 % og hun 65 % av boligens kjøpssum.
        Da det var godt noen måneder fortalte han at han betalte 50 % og hun 50 %.
        Dette gjaldt alle utgifter, inkl. renter og avdrag.

For som han sa. Jeg kan ikke starte et samboerforhold med å regne på femtiøringer.
        Har man kjøpt bolig sammen, og skal bo sammen resten av livet, så har vi kjøpt bolig sammen, og da deler man utgifter 50/50.

En annen bekjent av meg, hvor hans første kone døde av hjernesvulst, giftet seg på nytt, med felleseie. Dvs. at hun fikk halvparten av eiendommens, og boligens verdi gratis.

Slik han sa det, gifter du deg, er det ikke mer enn riktig at man deler 50/50.

Skriv samboerkontrakt/avtale.
        Gjør i hvert fall dette.
        Det finnes mange forslag til slike avtaler på nettet.
        Men det kan være vel vært utgiftene å engasjere en advokat.
        Har kan du regulere hva som skal skje hvis uforutsette hendelser inntreffer, langvarig sykdom, død, osv.
        Gjør det nå. Skulle et brudd oppstå, vil det som oftest, viser det seg, at forholdet etter bruddet kan forsures betraktelig når man krangler om hva som er mitt og ditt.
        Husk, man lager verken ektepakter eller samboeravtaler, fordi man skal bryte forholdet, men for å unngå en enda surere situasjon, hvis brudd skulle skje.

Håper dette var til litt hjelp, men det hele ”koker ned til” hva du synes er etisk og moralsk riktig, i din situasjon

Med vennlig hilsen
        TBergh
        Med vennlig hilsen
        Tore Bergh
        t53.berg@gmail.com

Comment

Jeg leste ikke hele TBerghs innlegg, men vil her bare påpeke at vedlikehold og (hus-)forsikring er noe som man pleier å regne med i "boutgifter"...

(Samt, selvfølgelig, reparasjoner efter skader på huset eller installasjonene i/ved huset.)

Comment

Her var det mye bra innspill, takk alle sammen!

Originally posted by myra View Post
            Har dere/hun tenkt på å kunne kjøpe seg inn etterhvert, kjøpe noe eget for utleie eller investere på andre måter på lengre sikt?
            Som myra spør om her, så ligger det i planene at vi kjøper noe sammen på sikt. Vi tenker å bruke 6-12 måneder i min leilighet først for å se om vi er helt sikre på at vi fungerer sammen i et boforhold.

Etter å ha lest alt som skrives her og diskutert litt frem og tilbake har vi kommet frem til at vi kommer til å dele 50/50 på alle utgifter, men at hun bidrar ekstra med sånt som middagslaging og andre praktiske ting når det lar seg gjøre, isteden for å betale en sum.

Ettersom hun er student og min egen jobbsituasjon, inntekt og økonomi er såpass god som den er så føler jeg at det ville vært feil å kreve noe som ville øke min egen formue.

Hadde bosituasjonen her vært permanent hadde selvfølgelig saken vært en helt annen.

Og til TBergh, takk for mange konkrete innspill! Samboerkontrakt skal vi selvfølgelig huske på!

Comment

Husleie på 3.000,- + strøm, kom.avg., TV, internett, etc., høres ut som en grei deal.

Comment

Hei!

Raskt innspill: Deling av utgifter som du beskrives høres greit ut. Jeg synes ikke hun skal belastes med "husleie" bare fordi du har vært flink å betale ned lånet på boligen. Hun flytter ikke inn som leietaker, men som kjæreste. Det hun går glipp av, og som du har jobbet hardt for, er selve boligen - som hun, så lenge hun ikke kjøper seg inn, ikke eier eller får noen fordeler av å bo i.

Så lenge du eier boligen, vil vedlikehold og oppgradering være kun til din fordel - og heller ikke noe du bør avkreve av henne. At boligen "slites" litt mer er nok tilfelle, men hvordan dette skal kunne måles og avregnes er jammen ikke godt å si.

Comment

Originally posted by krister_b View Post
                  Så lenge du eier boligen, vil vedlikehold og oppgradering være kun til din fordel - og heller ikke noe du bør avkreve av henne. At boligen "slites" litt mer er nok tilfelle, men hvordan dette skal kunne måles og avregnes er jammen ikke godt å si.
                  Markedsleie minus "kjæresterabatt" er jo en fin måte å regne ut dette på. Om du ser f.eks. på hvordan Luksusfellen håndterer slike situasjoneer så ender de stort sett alltid opp med at det skal betales husleie i en eller annen form, selv også de tilfellene der man i utgangspunktet bor gratis (som f.eks. i foreldrenes hus, e.l.).

Nå kan man selvsagt argumentere for at Luksusfellen anbefaler dette fordi det er et tiltak for å få noen ut av en gjeldssituasjon, men de gjør jo også dette i tilfeller der personen(e) i luksusfella i utgangspunktet ikke betaler noen ting for å bo, noe som kan tyde på at de mener at man stort sett alltid skal betale et eller annet for å bo et sted, så lenge det ikke er en bolig man eier selv.

Det blir litt det samme som at de alltid anbefaler at man betaler renter på private lån, fordi det et er mest ryddig.

Comment

Begge bør spare på dette sammenlignet med alternativet, som er å bo for seg selv til en pris som er realistisk for vedkommendes økonomi.

Man er kjærester, og skal samarbeide. Hvis kjæresten har lav inntekt, så er det fornuftig at kjæresten betaler lite (2000-3000+strøm, internett, felleskostnader). Hvis kjæresten tjener godt, så er det rimelig at kjæresten betaler 1000-2000 kr mer i måneden, men ikke så høyt som markedsleie. Kjæresten bør få mulighet til å spare opp egenkapital raskere enn hvis kjæresten hadde bodd alene.

Comment

Hvis du vil være veldig snill og samtidig gi henne pengevett, så sier du at hun kan bo gratis men må spare 2500,- kr i mnd i BSU.

Comment

Krev henne for husleie. Du må betale for å eie boligen din, og du har risikoen ved å eie. Det er riktig og rettferdig at hun skal betale.

Comment

Working...
                        X