Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bake personlig gjeld i samboers bolig?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bake personlig gjeld i samboers bolig?

Hei! Jeg er ikke sikker på om jeg har postet under riktig kategori, men jeg prøver her da :-)
    Jeg har da samboer hvor han eier leiligheten. Lånet står på han alene og leiligheten har han eid i snart 5 år.
    Jeg har vært litt i "luksusfellen" tidligere kan man si, men jeg har brukt de siste årene på å betjene et lån med familiær medlånetaker, på vel 200 000 for å betale for moroa.. Nå gjennstår det ca 70 000. Jeg har under 90 % av denne perioden vært arbeidsledig, så jeg har liksom vært veldig flink synes jeg, selv om jeg har en historikk som dårlig betaler.
    I tillegg har jeg et par "småkrav" slik at den totale summen kanskje utgjør 90-100 000. Restskatt og depositumsgaranti fra nav i hovedsak.

Nå er saken det, at vi gjerne ønsker å få litt mer kontroll, slik at vi heller betaler en viss sum i mnd feks til hans bank, istedet for et avdrag her og et avdrag her. Vi planlegger et møte med banken hans innen kort tid for å lufte tankene våre, men jeg lurte alikevel på om noen hadde noen forslag til løsninger som kunne vært aktuelle for oss.
    Vi har fast jobb begge to, han har 15 % større stilling enn meg, og tanken er å endten ta opp et forbrukslån, eller å eventuelt bake min gjeld inn i hans boliglån, hvis det eventuelt går ann. Boliglånet er på 1.1 per dags dato, og ellers har han et kredittkort som ikke er misligholdt. Ingen av oss har studielån, og vi har heller ikke billån eller andre forbrukslån. Et par handlekontoer eneste men under kontroll der også.
    Tror dere noe slikt er mulig i det hele tatt? Jeg ønsker jo å stå som medlånetaker/medeier på boligen etterhvert men føler liksom at jeg aldri blir ferdig med mine greier. jeg ønsker bare å kunne begynne på scratch økonomisk, og samtidig ha litt mere kontroll enn slik som det er nå. :-) litt rotete innlegg dette her men håper noen skjønner hva jeg tenker :-)

Så bra med de 130 000 kr du allerede har fått betalt ned, ikke minst når du har vært arbeidsledig i tillegg!

Hva som er teknisk mulig eller hva banken kan gå med på, er de de beste til å svare på.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å bake inn din private gjeld i din samboers boliglån. Han kan risikere å måtte betale hele ditt lån (i verste fall). Både penger og kjærlighet kan gi store konflikter - kombinasjonen enda mer. Da er det ryddigere at gjelden blir refinansiert i et forbrukslån i ditt navn. Dersom han ønsker å bidra i opprydningen, kan han betale inn på dette forbrukslånet.

Et annet poeng er nedbetalingstid: hvis man baker gjelden inn i et boliglån som går over mange år, vil man bruke mange år også på å betale ned forbruksgjelden. Resultatet kan være at man betaler like mye i renter som man ville gjort dersom man ikke bakte inn gjelden og betalte etter avtalt plan. Med inntekt fra jobb - så har du bedre mulighet til å betale ned på lån enn lenge.

Hvorvidt det lønner seg å refinansiere dagens gjeld til et forbrukslån, kommer an på rentene. Hvilke renter har du på dagens lån? Hvilken rente vil du få på et forbrukslån?

Det store lånet du har (det som begynte på 200 000 kr, og nå er 70 000 kr), var det også et forsøk på refinansiering og å rydde opp? I så fall, så er det viktig at du ikke igjen og igjen kommer i en situasjon hvor du har behov for refinansiering.

Har du lest om snøballmetoden (det er massevis av innlegg og tråder her inne som forklarer denne)? Jeg tror den kan gi dere oversikt, mestring og den opprydningen i økonomien som du trenger.

Lykke til!

Comment

Tusen takk for svar.
      Når det gjelder renter og slikt er jeg ikke helt sikker på hvor mye osv men det vi vet er at vi betaler det samme beløpet hver mnd, bare at mitt går til mitt lån mens hans går til sitt lån. Han betaler 4500 mens jeg betaler 4200. Det har fungert helt fint de årene vi har hatt det sånn, men nå er barnet begynt i barnehage og det er plutselig en ekstrautgift, pluss at det er andre småting som begynner å brenne, slik som bilen. Så vi tenker at det er verdt å gjøre det slikt for å rett å slett frigjøre litt mer i mnd. Om banken sier nei så sier de jo nei og da må vi finne en annen løsning, men tanken var at vi skulle begge bli ansvarlig for felles lån istedetfor at det er sånn som det er nå. Dessuten betaler jo gjerne jeg både renter og avdrag på hans lån, altså misforstå meg rett, der har aldri vært mine penger og hans penger, selv om vi har holdt mine økonomiske trøbbel utenfor det hele. Alternativt er det jo å ta opp er forbrukslån i hans navn men det vil jo bli myyye dyrere for oss..

Comment

Dere bør sette dere ned å få oversikt. Da ser dere om det er "lekkasjer" av penger her og der. Da ser dere hvor mye ekstra dere trenger. Ikke minst vil det være en kjempefordel for dere før dere snakker med banken. Dersom banken ser at dere har oversikt, vil de være mye mer samarbeidsvillig med å gi eller endre på lån.

Comment

Working...
        X