Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når kjæresten ikke vil snakke om økonomi (gjeld)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Når kjæresten ikke vil snakke om økonomi (gjeld)

Før jul ble kjæresten min nærmest tvunget til å fortelle meg om sine økonomiske utfordringer (320.000 i forbruksgjeld og kredittkortgjeld) i forbindelse med en samtale med banken der jeg spurte om boliglån og han som leietaker eller medlånetaker.

Det var veldig ubehagelig for han, og han fortalte meg det i flere omganger, der han først unnlot å fortelle nøyaktig hvor mye og når dette ble tatt opp. Det viste seg at han refinansierte tidligere kredittkortgjeld våren i fjor ved å ta opp et forbrukslån, men at han da noen måneder etter tok på seg ytterligere ny kredittkortgjeld. Totalt sier han at han har ca. 320.000 i gjeld, hvorav 60.000 og 40.000 er kredittkortgjeld, og resten er forbrukslån. Han betaler kun minsteavdrag på samtlige lån. Han har også mumlet noe om andre ubetalte regninger, for eks. strømregning og mobilregning.

Det ble uaktuelt å gå videre for å øke boliglånet, og jeg ble innstilt på å heller hjelpe han med å få ryddet opp i gjelden sin først. Jeg har tilbudt meg å hjelpe han med å finne ut hvordan han raskest mulig får nedbetalt gjelden sin, i tillegg til å lage budsjett/oversikt over økonomien sin, for han. Dette var rett før jul, så han takket nei til alle tilbudene og sa han ville se litt på det selv, men ikke akkurat midt i jula.

Denne uken tok jeg opp samtalen igjen. Han ble sint og sa nok en gang at han ikke ville prate om det "akkurat nå". Han vil ikke engang si nøyaktig hvor mye lån han har, hvor mye andre utgifter han har, eller hva han får i lønn, sånn at jeg kunne hjulpet han med å få oversikt og sette opp forslag på et budsjett for å komme i gang.

Jeg har sett for meg at han kan bo gratis hos meg, og heller putte inn tidligere boutgifter inn i nedbetaling av gjeld, for å hjelpe han med å kvitte seg med gjelden raskere. Men når han ikke engang klarer å snakke om det med meg, er det vanskelig for meg å skulle hjelpe han på den måten (jeg er redd han heller bruker "overskuddet" på tull).

Vi har hatt god kommunikasjon mellom oss på de fleste områder, og jeg kjenner at det stikker litt i meg at han ikke vil snakke med meg om dette.
    Derfor lurer jeg på hvordan jeg bør gå frem videre?
    Last edited by Frøken; 21-02-18, 12:27.
    Mål 2018:
    * Spare 90.000 på sparekonto innen 1. juli 2018. (46.000)
    * Spare 6.000 i fond. (1.000)
    Få jobb i 100% stilling.

Finn deg ein anen, neida men husk da gammal ordtaket at kjærlighet gjere blind. Du virka iverfall skikkelig. Skjønna meg ikkje på han som ikkje vil ta tak i problemet eingong.

Comment

En eller annen form for "kniv på strupen" (i åpenbar overført betydning) blir nødvendig her.

Spørsmålet blir hva og hvordan...

(Ingen kommentar til muligheten for å slå opp - det må være begrensninger på hva jeg skal predige for almuen...)

Comment

En slik slask får du ikke gjort noe med. La ham bo videre til du blir lei, så laster du ham ut. La ham for all del ikke få noe eierskap i dine ting.

Comment

Kjæresten din er et voksent, funksjonsfriskt menneske (går jeg ut fra), det kan ikke være din oppgave å fikse dette. Enten så tar han tak selv eller så er det ikke håp. Ikke snakk, følg nøye med hva han faktisk gjør. Hvis han ikke ordner dette ville jeg spurt meg selv svært nøye om dette er noe å satse på.

Comment

Når kjæresten ikke vil snakke om økonomi eller endre på oppførselen som fører til dårlig økonomi, da blir forholdet fort forferdelig dyrt.

Gammelt Dragejungelord
            Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Det er mange bastante meninger her, jeg skal prøve å være litt mer diplomatisk. Kanskje. Dere må kunne snakke om lønn og budsjett sammen. Dere må kunne snakke om privatøkonomien deres. Det vil aldri fungere i lengden ellers.

Når det er sagt, så er det ingen som ønsker å befinne seg dypt nede i forbruksgjeld, men det er ikke noe morsomt å snakke om feilene man har gjort. Det er ikke noe kult å snakke om hvor langt nede man sitter. Det er ingen som tror forbrukslån og inkasso er en god idé. Det begynner en gang, og så baller det på seg. Folk kommer i en ond spiral hvor de synes synd på seg selv og samtidig føler forventningspress, og så vet de ikke hvordan de skal takle det.

Det ender til slutt opp med hvor mye han betyr for deg. Hvis han lyver, ta ham på det tvert. Hvis han er litt spak, vær medfølende men tving deg til bunns i saken og tallene. Ingen er perfekte, og som i alle forhold handler dette om ditt syn på ham, ingenting annet. Når alt er på bordet må du gjøre deg opp en mening om dette kan fungere i lengden eller ikke. Det er ingen andre som kjenner deg eller ham godt nok til å ta den avgjørelsen. Enkelt og greit (men likevel veldig vanskelig).

Comment

Takk for tilbakemeldinger.
                En løsning kunne selvsagt være å bare avslutte forholdet, men han har masse gode egenskaper som jeg verdsetter i en partner, og da blir det for dumt å avslutte forholdet for dårlig økonomisk fortid.

Den hyggeligste måten å gjøre det på er sikkert å vente til han er klar for å snakke om det selv, men jeg har en følelse av at han ikke kommer til å bli klar for det hvis jeg ikke legger en form for press på han. Men jeg vil ikke ha en kontrollerende rolle over hans økonomi heller, så jeg vet ikke helt hvordan det er lurest å gå frem. I mellomtiden blir det selvsagt uaktuelt å skulle kjøpe noe sammen med han, han hadde vel ikke fått lån til å kjøpe noe uansett tenker jeg (med inkassokrav).
                Mål 2018:
                Få jobb i 100% stilling.

Comment

Skallmann har flere gode poenger her. Problemet er ikke en dårlig økonomisk fortid, men hva han velger å gjøre ut av en økonomisk fremtid. Det må dere kunne snakke om.
                  Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Samma eg og tenkte, han kan ha andre positive sider men han må få orden på økonomien

Comment

Sorry, men tror aldri det går, ikke med en pengevetter og en LF'er. Hvertfall ikke en som ikke engang er mann nok til å være ærlig. Bare tenk så pinlig for ts å stille opp i banken med en kar med betalingsanmerkninger.

Du får gi ham et ultimatum med kort frist.

Og be han registrere seg her.

Comment

Originally posted by Frøken View Post
                        Derfor lurer jeg på hvordan jeg bør gå frem videre?
                        Enkelt. Få ham til å skrive under på en avtale: enten betaler han et fast beløp inn på gjelda si hver måned (i stedet for husleie til deg), eller så ryker han ut.

Du kan evt. få han til å betale til deg, så betaler du ned på gjelden, hvis han ikke klarer det selv.

Hvis han ikke går med på en slik avtale er det kanskje like greit at dere ikke bor sammen.

Comment

Originally posted by usikker View Post
                          Enkelt. Få ham til å skrive under på en avtale: enten betaler han et fast beløp inn på gjelda si hver måned (i stedet for husleie til deg), eller så ryker han ut.

Du kan evt. få han til å betale til deg, så betaler du ned på gjelden, hvis han ikke klarer det selv.

Hvis han ikke går med på en slik avtale er det kanskje like greit at dere ikke bor sammen.
                          Så hun skal betale for hans ødsling?

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
                            Sorry, men tror aldri det går, ikke med en pengevetter og en LF'er. Hvertfall ikke en som ikke engang er mann nok til å være ærlig. Bare tenk så pinlig for ts å stille opp i banken med en kar med betalingsanmerkninger.

Du får gi ham et ultimatum med kort frist.

Og be han registrere seg her.
                            Det første jeg gjorde når han fortalte om gjelden sin var å linke til dette forumet. Tviler på at han i det hele tatt har klikket seg inn på linken jeg sendte

Når det gjelder å bare ha en pengevetter i forholdet: jeg tror det skal gå fint, så lenge man er ærlige med hverandre, det er pengevetteren som styrer skuta - og den andre parten er med på det.
                            Last edited by Frøken; 21-02-18, 12:29.
                            Mål 2018:
                            Få jobb i 100% stilling.

Comment

Originally posted by usikker View Post

Min aller første tanke var at vi kunne bakt gjelden hans inn i et boliglån som han tok opp på den leiligheten jeg eier, for å få en gunstig rente. Men når det litt senere viste seg at han hadde betydelig mer gjeld enn det han fortalte meg den første gangen, skjønte jeg at det var en dårlig idé (når han ikke greide å være ærlig med meg om det engang).

Videre tenkte jeg at han kunne betale ekstra ned på gjelden han har, og bo gratis hos meg (evnt. at vi bare spleiser på strøm og internett). Men jeg vet ikke om han er disiplinert nok til å bare gjøre det, når han blir sint bare jeg spør om vi skulle satt opp et budsjett, eller i det minste prøve å få oversikt over hva det er han skylder og hva han har av penger å bruke på gjelden.

Og det løser vel egentlig ikke hovedproblemet, dersom det er jeg som tar husleia hans, og betaler ned på gjelden hans. Problemet er jo at han ikke vil snakke om dette, og aller helst bare vil fortrenge hele problemet (det er vel det man gjør når det går til inkasso?). Og det vil sannsynligvis heller ikke gi meg (eller han) noen god følelse at jeg sitter som et kontrollorgan på toppen av hans lønning, dersom han ikke egentlig er komfortabel med at jeg har innsyn engang.
                              Last edited by Frøken; 21-02-18, 12:31.
                              Mål 2018:
                              Få jobb i 100% stilling.

Comment

Working...
                              X