Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når kjæresten ikke vil snakke om økonomi (gjeld)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Good job! God motivasjon til fortsettelsen.

Comment

Hei.
      Lenge siden jeg har vært innom forumet her, dessverre, men nå som jeg ikke får sove tenkte jeg at jeg kunne ta meg en liten tur innom. Kan da legge ved en liten oppdatering, for de som er interessert.

Etter jeg nedbetalte gjelden på det ene mastercardet på 42.000 kroner gikk vi inn i samtaler med banken om et lån. Dette har tatt umåtelig lang tid å få på plass, da banken krevde at vi satt oss ned med en advokat for å skrive en samboerkontrakt og mye annet. Nå, et halvt år etter vi startet samtalene med banken har vi endelig fått innvilget lån. Jeg fikk dog ikke 30% av bolig som nevnt ovenfor, men 15% av boligen. Jeg sitter nå med et lån på 740.000 kroner, hvorav 270.000 av dem er brukt for å kvitte meg med gjeld i kredinor og santander.

Jeg har nå også opprettet en BSU-konto hvor jeg fikk 7.4% rente det første året, og er på god vei til å fylle opp denne med 25.000. Regner med jeg vil ha fylt opp denne i løpet av februar. Jeg har også begynt å spare månedlig i fond til både meg og vår kommende datter. Jepp, istedenfor å slå opp som noen rådet Frøken å gjøre, så lagde vi rett og slett bare et barn sammen. Første forsøk, for de som lurte.

Nå sitter jeg og koser meg med økonomi flere ganger om dagen. Enten om det er at jeg er inne og "leker" med budsjettet mitt, oppdaterer sparerate, finner beste høyrentekonto, beste fond osv eller om jeg setter meg ned og ser på dokumentarer/foredrag om hvordan spare på best mulig måte. Jeg vil gå så langt som å si at jeg er blitt en "pengevetter". Jeg går nærmest rundt og kjører "luksusfellen" på venner av meg som er i samme krise som jeg har vært, og det er ufattelig godt å kunne bruke det jeg har lært av Frøken til å hjelpe andre.

Nå har vi satt oss som mål å spare 150.000 i løpet av det neste året, for at Frøken skal kunne ta ulønnet permisjon i noen måneder mens vi venter på barnehageplass. Det skulle man ikke ha trodd for en stund tilbake, at vi kunne gjøre. Hun skal dog betale inn mer til denne posten, da det ikke er nødvendig med så lang permisjon som hun ønsker å spare til. De månedene hun MÅ ta permisjon har vi regnet med vil koste oss 80.000, og jeg betaler derfor inn 40.000, så betaler hun inn resten.

Ellers har jeg som mål i 2019 å spare opp 25.000 til neste års innskudd i BSU-kontoen, samt spare opp en megabuffer. Jeg tenker 50.000 der, men vi får se hvor dyr denna ungen blir.
      Mål for 2018:
      Spare opp 10.000 på bufferkonto
      Betale ned kredittkort på 42.000 (7400)
      Bake inn resterende gjeld (370.000) i boliglån.

Comment

Glimrende lesning, gratulerer med fremgangen og ikke minst kid på vei!

Interessen for personlig økonomi som du beskriver med budsjett, lete etter beste fond osv. er virkelig et økonomisk sunnhetstegn. Alt blir mye lettere når det er gøy!

For øvrig, et tips til de vordende foreldrene: Sett opp et søk for babyutstyr på Finn gies bort! Min erfaring er at du omtrent får kastet etter deg alt mulig av slikt utstyr, også nærmest ubrukte ting. Her er det potensielt MYE å spare! Det å få barn trenger ikke være så forferdelig dyrt hvis en bare planlegger litt. Samtidig er det veldig fornuftig å sette litt av til ulønnet permisjon som du skriver at dere gjør.

Lykke til med både baby og sparing, dere har mye bra i vente!
        Sjekk gjerne ut min blogg: www.økonomisksans.no

Comment

Her har det virkelig skjedd ting, ja. Flott at du rydder opp, Gjeldskongen, og lykke til videre til dere begge (snart tre)!

Comment

Working...
          X