Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp: Skatt/lønn

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp: Skatt/lønn

Hei,

Jeg blir aldri klok på dette, så håper noen kan gi meg en oppklaring på dette.

1. I år har jeg fått utbetalt feriepenger som ble opptjent i fjor samt feriepenger som er blitt opptjent i år (i forbindelse med bytting av arbeidsgiver). Inngår både feriepenger opptjent i fjor og i år i bruttolønn?

2. Jeg har "fri" telefon gjennom jobben samt kjøregodtgjørelse. Er det riktig å forstå at dette regnes inn i bruttolønn? (kjøregodtgjørelsen vet jeg at jeg skatter av månedlig, men telefon vet jeg ikke hvordan jeg blir skattet av...).

Hvis noen vet om noen artikler på området er jeg veldig interessert :-)

1. Ja - feriepenger inngår i bruttolønn, og blir skattlagt det året de utbetales.

2. Fri telefon og/eller bredbånd legges til inntekten med maksimalt 4392,- pr år. Dette blir lagt til bruttoinntekten, og skattlagt som annen inntekt.

Comment

1. Feriepenger er en del av brutto lønn det året de utbetales. Det trekkes ikke skatt av feriepengene på forskudd, men det vil bare si at skatten resten av året må dekke opp for feriepengene også. I fjor var jeg selv i samme situasjon som du er i nå, merka det godt i år når det "kun" kom inn 20000 i feriepenger i juni.

2. Vet ikke. :-)

Comment

Originally posted by Økonomifrøken View Post
        Hei,
        2. Jeg har "fri" telefon gjennom jobben samt kjøregodtgjørelse. Er det riktig å forstå at dette regnes inn i bruttolønn? (kjøregodtgjørelsen vet jeg at jeg skatter av månedlig, men telefon vet jeg ikke hvordan jeg blir skattet av...).
        Fri telefon legges til bruttolønn. Det står gjerne Elektronisk kommunikasjon el på lønnsslippen. Maks trekk for fri telefon er 4392 hvilket tilsier 366,- per måned. Hvis du har en månedslønn på 10.000 vil du på lønnsslippen se at du har betalt skatt ut fra et grunnlag på 10366.

Comment

Originally posted by LtdEdFred View Post
          Fri telefon legges til bruttolønn. Det står gjerne Elektronisk kommunikasjon el på lønnsslippen. Maks trekk for fri telefon er 4392 hvilket tilsier 366,- per måned. Hvis du har en månedslønn på 10.000 vil du på lønnsslippen se at du har betalt skatt ut fra et grunnlag på 10366.
          Dersom du bare har hatt fri telefon noen måneder i året, så legges 366 kr til på bruttolønna de månedene du har hatt fri telefon.

Comment

Working...
          X