Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skatt av kostgodtgjørelse ved reise??

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skatt av kostgodtgjørelse ved reise??

Hei.

Dette er min første post i forumet og jeg håpet noen kan hjelpe meg litt. ☺️

Jeg jobber som frilans og er ofte på reisefot i forbindelse med jobb. Jeg er Ikke selvstendig næringsdrivende, så min faste oppdragsgiver trekket meg i skatt.

Når jeg er på reise får jeg dekket reise og opphold via statens reiseregulativ. Det har kommet til min oppmerksomhet at noen av godtgjørelsen skal det trekkes skatt av. Om dere kunne sett på listen under og skrevet " ja" bak de jeg blir trukket i skatt på hadde jeg satt veldig pris på det. (og eventuelt komme med utfyllende svar om dere har muligheten til det)

Et tilleggspørsørsmål: der jeg trekkes skatt; trekkes jeg med samme prosent som på inntektsskatt eller en høyere som marginalskatt?

Lister over godtgjørelser:
    1. Kostgodtgjørelse UTEN overnatting:
    a) 6-12 t. Kr 280,-
    b) over 13 t. Kr 520,-

2. Kostgodtgjørelse MED overnatting:
    a) hotell(over 12t) kr 710,-
    b) Privat overnatting(trekkfri del) kr 200,-
    c) privat overnatting (trekkpliktig del) kr 510,-

3.Nattillegg innland kr 430,-
    4. Kompensasjonstillegg utland kr 478,-

5. Km godtgjørelse kr 4,1/km
    Her beskattes jeg vel av 30 øre/km? (men med vanlig inntektsskatt?)

6 passasjertillegg kr 1/km

7. El bil kr 4,2/km

Hadde vært veldig takknemlig for svar.
    Mvh

Ingen som vet dette her inne?

Comment

Ikke så lett å svare på da reglene for dette er ganske kompliserte. Søk litt på nettet så finner du en del artikler.

Når det gjelder skattetrekket så betaler du skatt av den skattepliktige delen på helt vanlig måte. Skattepliktig del blir simpelthen lagt til inntekten din og trekkes deretter. Har du f.eks. lønn på 10.000,- og skattepliktig del av godtgjørelser på kr. 1000,- så trekkes det skatt som om du hadde fått 11.000,- i lønn.
      Last edited by usikker; 29-07-16, 02:52.

Comment

Takk for svar. Har søkt masse på nettet, men ikke helt greit å forstå seg på dette. Håper derfor at noen her hadde litt erfaring å dele ☺️

Comment

Trekkpliktig del av godtgjørelse for diett/reiser/overnattinger er litt komplisert da det er mange variable som spiller inn, f.eks. hvor du reiser, hvor ofte du reiser, om du overnatter på hotell eller privat, om overnattingsstedet er med eller uten kokemulighet, om reiser anses som en del av ditt vanlige arbeid eller om det er spesielle oppdrag (tjenestereiser), osv..

Her er at par artikler jeg kom over:
          https://www.regjeringen.no/no/tema/a...015/id2356303/
          http://www.infotjenester.no/kompetan...er-innenlands/
          http://www.infotjenester.no/kompetan...eiseregninger/ (punkt 3, 4 og 5)

Merk dog at disse er noen år gamle og at regler og satser stadig endres.

Kilometergodtgjørelse for kjøring med egen bil ser ut til å være litt enklere:
          Skatteetaten - Bilgodtgjørelse (kilometergodtgjørelse)

En annen (enklere?) måte å løse reiser på er å gjøre alt etter regning, ta vare på alle kvitteringer og få arbeidsgiver/oppdragsgiver til å betale alle utgifter direkte (hvis de går med på dette). Da får du selvsagt bare dekket utgifter du kan dokumentere og som arbeidsgiver/oppdragsgiver går med på å dekke, men skattemessig kan det muligens være mer gunstig, avhengig av hvor mye du reiser, selvsagt.
          Last edited by usikker; 29-07-16, 18:02.

Comment

Reise med overnatting skal ikke trekkes skatt av.
            Reise uten overnatting trekkes skatt av.
            Riktig at nye regler for bil er at det skal beskattes av 30øre/km

Hadde mye reise i tidligere jobb hvor så mye som 100 reisedøgn. Ble aldri beskattet ved overnatting
            Mål innen 01.07.2013:

Spare 100 000kr på konto

Comment

Mnja, det er ikke helt så lett, men det stemmer om reisen anses som en besøksreise. Om en reise anses som en yrkesreise skal den ikke skattes av.

Hvor du havner her er litt komplisert som "usikker" over her skriver.

Comment

Den beste måten her vil uansett være å ta direkte kontakt med skatteetaten og få svar på det du lurer på skriftlig, da har du også noe å vise til om det skulle bli noe krøll senere.
                [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Working...
                X