Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skatt av kostgodtgjørelse ved reise??

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skatt av kostgodtgjørelse ved reise??

Hei.

Dette er min første post i forumet og jeg håpet noen kan hjelpe meg litt. ☺️

Jeg jobber som frilans og er ofte på reisefot i forbindelse med jobb. Jeg er Ikke selvstendig næringsdrivende, så min faste oppdragsgiver trekket meg i skatt.

Når jeg er på reise får jeg dekket reise og opphold via statens reiseregulativ. Det har kommet til min oppmerksomhet at noen av godtgjørelsen skal det trekkes skatt av. Om dere kunne sett på listen under og skrevet " ja" bak de jeg blir trukket i skatt på hadde jeg satt veldig pris på det. (og eventuelt komme med utfyllende svar om dere har muligheten til det)

Et tilleggspørsørsmål: der jeg trekkes skatt; trekkes jeg med samme prosent som på inntektsskatt eller en høyere som marginalskatt?

Lister over godtgjørelser:
    1. Kostgodtgjørelse UTEN overnatting:
    a) 6-12 t. Kr 280,-
    b) over 13 t. Kr 520,-

2. Kostgodtgjørelse MED overnatting:
    a) hotell(over 12t) kr 710,-
    b) Privat overnatting(trekkfri del) kr 200,-
    c) privat overnatting (trekkpliktig del) kr 510,-

3.Nattillegg innland kr 430,-
    4. Kompensasjonstillegg utland kr 478,-

5. Km godtgjørelse kr 4,1/km
    Her beskattes jeg vel av 30 øre/km? (men med vanlig inntektsskatt?)

6 passasjertillegg kr 1/km

7. El bil kr 4,2/km

Hadde vært veldig takknemlig for svar.
    Mvh

Ingen som vet dette her inne?

Comment

Ikke så lett å svare på da reglene for dette er ganske kompliserte. Søk litt på nettet så finner du en del artikler.

Når det gjelder skattetrekket så betaler du skatt av den skattepliktige delen på helt vanlig måte. Skattepliktig del blir simpelthen lagt til inntekten din og trekkes deretter. Har du f.eks. lønn på 10.000,- og skattepliktig del av godtgjørelser på kr. 1000,- så trekkes det skatt som om du hadde fått 11.000,- i lønn.