Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skatt for betalt tjeneste

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skatt for betalt tjeneste

Hei, har laget en hjemmeside for et firma. Får 5000 kr. for jobben. Har registrert meg i Enhetsregisteret, slik at jeg får et organisasjonsnummer. Trengerer jeg å gjøre noe mere enn dette? Trenger jeg å registrere et enkeltmansforetak? Har ikke tenkt å ha noen flere jobber enn denne. Kan jeg bare sende en faktura på 5000, også kan jeg justere opp prosenten litt på skattekortet til fastjobben min, eller må jeg forhåndstrekke skatt for de 5000?

Du kan gjøre jobber opp til 6000,- per arbeidsgiver såfremt dette er en biinntekt og ikke en hovedinntekt. Dette skal dekke klippe plenen for naboen, barnevakt eller lage nettsider. Er dette derimot å anse som næring er det skatt fra første krone. Uten å være advokat ville jeg si at gjør du dette for en bedrift er det skattefritt, men gjør du det samme for mange bedrifter er det mer snakk om noe som ligner på en næring. Dette er under forutsetning at du ikke er ansatt som IT-medarbeider. Da vil alt slikt anses som næring.
    Er du veldig i tvil snakk med skatteetaten, de har en overraskende effektiv og hyggelig telefontjeneste, eller du kan ta det på mail med de.

Cobos

Comment

Skattefritaket på inntekter under kr. 6000, som Cobos nevner, gjelder kun for arbeid utført i betalerens eget hjem eller fritidsbolig. Om jobben er utført for et firma, er hovedregelen at arbeidsinntekten må skattes av dersom denne overstiger kr. 1000.

Comment

Working...
      X