Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skatt når man har enkeltmannsforetak

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skatt når man har enkeltmannsforetak

Hei,

Når man driver et enkeltmannsforetak, er det noen som vet hvordan man regner ut skatt på inntekt da? Det som krøker opp utregningen litt er inntekt fra arbeidsgiver ved siden av, som allerede skattelegges. Er det sikreste da å betale 11% trygdeavgift og 25% skatt på alminnelig inntekt, totalt 36%? Så kan man heller få tilbake noe året etter.

Takk for all hjelp
    Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Hvis du ikke har erfaring med regnskapsføring og skatteregler anbefaler jeg at du skaffer deg en regnskapsfører.

Skal betale 25% skatt av overskudd i ENK
    Mål innen 01.07.2013:

Spare 100 000kr på konto

Comment

Originally posted by teknikeren View Post
      Skal betale 25% skatt av overskudd i ENK
      Det stemmer ikke helt. Inntekt fra ENK (etter fradrag) skattes med trinnskatt på samme måte som inntekt fra arbeidsgiver. I tillegg kommer høyere trygdeavgift (11.4%) for å kompensere for arbeidsgiveravgiften som arbeidsgiver ellers ville betalt.

Hvor mye forhåndsskatt du skal/bør betale kommer an på hvilket skattetrinn du havner på når du ser på næringsinntekt og arbeidsinntekt totalt for hele inntektsåret.
      Last edited by usikker; 14-09-16, 00:10.

Comment

Det greieste her er vel bare å bruke de kalkulatorene man finner hos Skatteetaten.no
        Finn ut sånn ca hvor mye du får i lønn og forskuddstrekk fra arbeidsgiver for hele 2016. Prøv deg fram med forskjellige inntekter på ENK og så se hva total skatteregning blir.
        Jeg har selv et ENK hvor jeg "ikke" betaler skatt. Dvs jeg har bedt arbeidsgiver trekke ekstra mye skatt fra lønn og lønnsinntekten utgjør for meg rundt 80-90% uansett. Dermed gjør jeg ingen direkte innbetaling for firmaet. Er forholdet mer i retning ENK inntekt bør du klart snakke med skatteetaten og gjøre forskuddsbetalinger av skatt i kvartalet eller måneden. Men bruk kalkulatorene og da blir det generelt riktig +- noen få prosent.

Cobos

Comment

Working...
        X