Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den nye IPS-ordningen - hva er vitsen?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jeg kommer ikke til å bruke IPS. Jeg skjønner skattefordelen, men jeg foretrekker heller friheten i f.eks. en aksjesparekonto.

Med IPS får du ikke ta ut noe før du er 62 år, og du må ta ut pengene over 10 år.

Det blir for restriktivt for meg.

Dessuten kan du spare maks 40k per år. Det passer ikke for den som har litt større ambisjoner for sparingen sin.

Comment

Jeg kommer nok til å benytte meg av IPS etterhvert, men ikke før jeg nærmer meg 35-40. Fordelen ved å slippe formueskatt er en ganske saftig gulrot.
      Mesteparten av sparingen blir fortsatt i ASK, men 40k i året skal jeg nok sette av til IPS.
      Last edited by SeaLion; 17-06-18, 11:19.
      “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Jeg sparer fast 500kr mnd i IPS.
        Er 30 år.
        Når jeg er ferdig med å spare opp 1 million i fond i år 2023, så skal jeg vurdere å øke sparebeløpet i IPS.

Mål 2: 1 000 000kr i fond innen år 2023.

Comment

Jeg sparer pr i dag ikke i IPS. Ifjor var jeg svært positiv da den ble lansert, men jeg ble en del mer negativ når de sa at det måtte utbetales helt til man er 80. Skattefordelen er jo soleklar, men 40 000 i året ekstra nedbetalt på f.eks lånet på utleie leiligheten frister også siden jeg om noen år vil bruke den som sikkerhet for å kjøpe en bolig til vi kan bo i selv med utleiemuligheter. Tviler på at jeg vil angre når jeg går av med pensjon at jeg har spart opp i IPS, men det at pengene er så bundet som de er og at man f.eks ikke kan bruke de som pant gir meg en del mindre valgmuligheter seinere. Overhodet ikke lett å velge. Jeg har vel å merke overtalt min samboer og fremtidige kone til å begynne sparing i IPS, men det er mest fordi hun ikke har interessen jeg har for investering og jeg vil være sikker på at hun har noe i tillegg til hennes tjenestepensjon. Hun sparer pr i dag 850kr pr mnd, men jeg skal få henne til å øke summen hver gang hun går opp i lønn.

Om det hadde vært slik at man kunne ta ut hele summen når man ønsket det etter 62 hadde jeg vært mye mer positiv.
          En liten fordel er jo at man kan se på det som en slags egenforsikring mot uføre. Forsto det slik at om man blir ufør har man rett til å begynne uttak?
          Om jeg sparer 40 000 i 20 år og blir ufør i 50 årene vil det jo stå en del penger der
          Last edited by ogellers; 20-06-18, 22:37.

Comment

Originally posted by ogellers View Post
            Om det hadde vært slik at man kunne ta ut hele summen når man ønsket det etter 62 hadde jeg vært mye mer positiv.
            En liten fordel er jo at man kan se på det som en slags egenforsikring mot uføre. Forsto det slik at om man blir ufør har man rett til å begynne uttak?
            Om jeg sparer 40 000 i 20 år og blir ufør i 50 årene vil det jo stå en del penger der
            Fant denne: "Dersom du blir ufør kan utbetaling startes tidligere. Men de oppstarte midlene skal likevel utbetales minst frem til fylte 77 år."
            http://okonomiguiden.no/pensjon/ips/

Jeg var også positiv til jeg så det med bindingstid. Både 77 og 80 år er for lenge. Da blir det egentlig mest en måte å holde arv unna formuebeskatning, og det har jeg hverken behov eller lyst til.
            Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
            http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Vil bare legge til at jeg enig med mye som sies her. Endringene i IPS så ut til å være positive men gitt den lange utbetalingstiden og at pengene er låste så er det ikke attraktivt for folk flest.

Men for de som er over en viss alder kan det lønne seg at årlig ta ut 40 000 skattefritt fra ASK (original innskuddet) og flytte det til IPS for å så få skattefradraget.

Comment

Working...
              X