Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lønnsøkning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lønnsøkning

Hei

Jeg jobber på kontor og har i utgangspunktet kun utdannelse som helsesekretær og har derfor ikke veldig høy lønn.
    Jeg holder nå på å ta en bachelor i organisasjon og ledelse på deltid på nett og er halvveis i et årsstudium.

Når vil det være naturlig å spørre om høyere lønn? Er det for tidlig å be om det neste år når jeg er ferdig med årsstudiumet? Må jeg vente til jeg er ferdig med bacheloren om 3-4 år?
    Hvis jeg kan be om lønnsøkning etter et årsstudium, hvor mye kan jeg da forvente å kunne få?

Takknemlig for svar

Hei!

Dette vil nok variere litt av flere grunner. Du øker nå din egen kompetanse, og det er derfor i bunn og grunn helt naturlig at du skal få en lønnsøkning. Likevel bør du først stille deg selv noen spørsmål som kan hjelpe deg å forstå når du skal be om lønnsøkningen og hva du kan forvente.

1. Hvordan er økonomien i bedriften? Dette er relevant fordi det kan ha mye å si for hvilket svar du får - ja eller nei - og hvor mye du kan forvente å få. Er det meget god økonomi er det naturligvis mer rom - dårlig økonomi, mindre rom for lønnsøkning.

2. Hvordan stiller du, med din kompetanse (på papir og gjerne reell effektivitet) og nåværende lønnsnivå, i forhold til "konkurransen" dvs. andre kontorarbeidere (høres ut som et bredt felt dette..). Det er mindre sannsynlig å få en lønnsøkning om du allerede har relativt høy lønn for denne stillingen. Det er også relevant om arbeidsgiveren din føler et behov for den nye kompetansen din eller om dette er irrelevant for stillingen. Kan arbeidsgiver like godt skaffe noen andre med mindre kompetanse og lønnsnivå til å gjøre jobben, er det mindre sjanse for deg å få høyere lønn i samme stilling. Kanskje er det etterhvert heller aktuelt med en forfremmelse.

Spesielt om du jobber i privat sektor er det gjerne mer rom for at du kan få lønn etter evne, og ikke kun ut i fra utdanning og meritter. Vet du at arbeidsgiver er veldig avhengig av akkurat en som deg har du et mye større spillerom - mindre konkurranse.

Ovenstående er mer generelle tips til hvordan du kan tenke.

I ditt tilfelle etter 1 av 3-4 år med utdanning ville jeg tenkt: Hvilket relevant arbeid kan jeg gjøre nå som jeg ikke kunne før? Evt. hvilket relevant arbeid gjør jeg med høyere kvalitet, eller effektivitet, nå enn før? Dette kan være ting som gjør deg bedre til å jobbe i lag, gjør deg mer effektiv i form av bruk av andre dataprogrammer, en bedre leder osv. Har du svar på dette er det enklere å spørre om mer lønn - du vet hvorfor du fortjener det.

Vil også påpeke at det ofte er lettere å gå opp i lønn ved å bytte arbeidsgiver, enn å få en lønnsøkning i samme bedrift.

Utover dette er det vanlig å ta høyde for "vanlig" lønnsvekst iht ansiennitet i yrket, inflasjon m.m. Jeg forhandlet nettopp om lønn og kom fram til et vesentlig høyere tall enn arbeidsgiver først foreslo, og fikk god uttelling for å være litt frempå. Det er samtidig sjeldent lurt å stille et ultimatum eller å presse arbeidsgiver. Vurder situasjonen
    Last edited by webface; 07-09-18, 18:59.

Comment

Tusen takk for svar

Jeg har oppdaget at jeg får 13 kr mindre pr time enn det som er vanlig med min grunnutdanning offentlig, og jeg jobber privat. Kjenner jeg blir litt hissig av det.
      I tillegg har jeg gjort så og si alt som har med GDPR å gjøre i selskapet, noe som er svært omfattende og noe jeg tror svært få med min utdannelse har fått som oppgave.
      Tror jeg skal gjøre et forsøk på å heve lønnen min allerede nå slik at evt fremtidig lønnsøkning bygger på den lønnen jeg mener jeg bør ha ved den utdannelsen jeg allerede har.

Kan jo ikke skade å forsøke

Comment

Working...
      X