Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp! Uønsket leietager etter konkurs

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp! Uønsket leietager etter konkurs

Hjelp hjelp!
    Skriver på vegne av min onkel og tante som ikke er så datakyndige. De har havnet i en helt merkelig situasjon og leter etter en vei ut. De har satt advokater i sving, men der tar ting lang tid. Vi oppfatter dette som ganske dramatisk og vanskelig, så vi søker løsninger fra alle hold. Er heller ikke sikker på om dette er rett tråd eller i det hele tatt forum å spørre i - men prøver likevel. Tar mot henvisninger til andre kilder som kan være til hjelp! På forhånd tusen takk. Her er greia:

Min onkel og tante eier et toetasjes bygg, hvor underetasjen har vært leid ut til salgsdrift (pub/bar/restaurant). 2. etasje har vært privat bo (der bor de selv).
    Puben som var der gikk plutselig konkurs, og advokat tok over konkursboet. Etter en uke ble konkursboet kjøpt av en mann vi kjenner godt til, som vi har hatt svært dårlige erfaringer med tidligere (konflikter privat, frekk, ustabil og tvilsom mann vi ikke stoler på) - og min onkel og tante ønsker IKKE at han skal få ta over lokalet og drive sin bedrift der. Her er problemet; Den forrige leietakeren hadde leieavtale ut 2019 - det er noe uklart om leieavtalen ble pantsatt sammen med boet - men vi oppfatter det slik av advokaten.
    Hele prosessen gikk veldig raskt, det tok 7 dager fra bedriften ble erklært konkurs til og advokat tok kontakt med onkel og tante før å si at konkursboet var solgt. De ble ikke kontaktet i mellomtiden. Det var heller ingen budrunde - det hele oppfattes som veldig merkelig og forhastet. De føler seg nokså overkjørt, og leter nå etter en måte å unngå at dette går videre. Han kan ikke starte opp med en gang - han må ivertfall få skjenkebevilling og salgstillatelse fra kommunen først.
    De er til og med villige til å gå så langt som å avslutte å leie ut lokalet til den typen drift, men da kan de heller ikke slippe til noen andre - det er heller ikke ønskelig.

Vi bor i et knøttlite samfunn, og dette er den eneste uteplassen her. De fleste vil at det skal gå bra med stedet, men er negative til den nye leietageren. Det betyr ingenting juridisk så klart - men det vil si at hele samfunnet er engasjert i saken - og de fleste støtter min onkel og tante.

Er det noen smarte hoder der ute som har noen råd eller idéer om hvilken vei vi bør gå? Kan man rett og slett kansellere leieavtalen? Hvordan går man frem isåfall? Må man ha begrunnelse? Kan vi klage på advokaten, som solgte boet til en uønsket leietager? Kan man få hjelp av kommunen? Vi ønsker å gjøre dette så rett som mulig, den nye leietakeren er kjent for å ha gått til sak på smålig grunnlag tidligere. Vi forventer ingen samarbeidsvilje fra den nye leietageren - vi er ganske sikre på at han ha kjøpt boet på ren, frekk trass. Han VET at spesielt min onkel ikke vil ha noe med ham å gjøre.

All hjelp blir mottatt med enorm takknemlighet!

Svar
    Les leieavtalen. Der vil det sikkert stå hva som vil kunne være oppsigelsesgrunner, og hva som ikke vil kunne være oppsigelsesgrunner av leieavtalen.

Er du sikker på at den som kjøpte konkursboet også kjøpte leieavtalen. Det er ikke din onkel og tante som gikk konkurs. Hvis konkurskjøper også kjøpte leieavtalen, ville det etter min mening være naturlig at din onkel og tante ble kontaktet.
    I utgangspunktet var det helt og holdent opp til din onkel og tante å bestemme hvem skulle få leie lokalene, og hvilken type drift de ønsket.
    Det er din onkel og tante som er utleiere og jeg skulle derfor tro at bobestyrer ikke bare kan overføre leieavtalen videre til hvem bobestyrer finner for godt.
    Tenk om den nye leietager ønsker å drive MC klubb der. Det er ikke ulovlig, men kanskje ikke utleierne liker den type forretningsdrift.

Har din onkel og tante fått betalt all husleie for lokalene fra vedkommende som gikk konkurs?
    Hvis ikke har de blitt tatt inn i konkursboet som kreditor?

Ny leietaker.
    Han må betale leie fra dag 1 – en.
    Åpner leieavtalen for økning av leien? Kan det være en vei ut?

Dette er lenke til en standard leieavtale i forretningsforhold.
    http://www.norskeiendom.org/wp-conte...de-er-4utg.pdf

Bare for å understreke. Dette er IKKE mitt fagfelt, men det var ting her jeg umiddelbart stusset over.
    Det har jeg kommentert.

Mitt råd er: kontakt advokat. Få advokaten til å vurdere forholdene.

Med vennlig hilsen
    TBergh
    t53.berg@gmail.com

Med vennlig hilsen
    Tore Bergh
    t53.berg@gmail.com

Comment

Hva sier leiekontrakten opp oppsigelse fra utleiers side?

Hvis kontrakten er inngått mellom utleier og en juridisk enhet (AS, e.l.) vil ikke avtaleforholdet nødvendigvis endres av at enheten skifter eier. Selv om konkursboet er overtatt ved virksomhetsoverdragelse og ikke kjøp av aksjene vil typisk avtaler følge med konkursboet.

Med mindre avtalen sier at leieforholdet kan sies opp ugrunnet vil neppe det at utleier ikke liker den nye eieren være saklig grunn for oppsigelse.

Comment

Working...
      X